Jan Arild Gjemble Skrevet 15. april 2010 Skrevet 15. april 2010 Vi som flyr as real as it gets er opptatt av om Vatsim innfører flyforbud i liket med the real world i disse dager, eller kommer Vatsim til å agere som ingenting har hendt? Siter
Kenneth Rønning Skrevet 15. april 2010 Skrevet 15. april 2010 Altså nå synes jeg det begynner å gå langt :grin: , Vatsim kan ikke stenge nei :cry: ! Siter
Jakob Arne Brønstad Skrevet 15. april 2010 Skrevet 15. april 2010 Her sitter i allefall Oslo ctr, engm app og enva app online. Så ut å fly, for man kan alltids lakere flyet på nytt ;P Siter
Kenneth Rønning Skrevet 15. april 2010 Skrevet 15. april 2010 Så ut å fly, for man kan alltids lakere flyet på nytt ;P Hehe, det og lakkere flyet på nytt er ikke noe problem, men det at vi kan falle ned med mann og mus uten motorer og instrumenter, og det er ikke en (fs)pilots drøm for å si det slik :grin: . Siter
Eivin Stensø Skrevet 15. april 2010 Skrevet 15. april 2010 Vi som flyr as real as it gets er opptatt av om Vatsim innfører flyforbud i liket med the real world i disse dager, eller kommer Vatsim til å agere som ingenting har hendt? Aske-skyer påvirker ikke simulatorer. Det er ikke rollespill vi driver med heller. Siter
Anders Henriksen Skrevet 15. april 2010 Skrevet 15. april 2010 Ingen planer om å stenge ned hele Norge på VATSIM nei Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 15. april 2010 Skrevet 15. april 2010 Mon tro om Active Sky viser noe spessielt med Askeskyer? Siter
Magnus F. Meese Skrevet 15. april 2010 Skrevet 15. april 2010 Tviler på at AS har noen som helst forutsetning for å behandle askeskyer, gitt. Siter
Jan Arild Gjemble Skrevet 15. april 2010 Forfatter Skrevet 15. april 2010 Om det hadde vært et "real-ops" arrangement idag på en av de berørte flyplasser, ville det blitt gjennomført eller kansellert tro? Siter
Anders Henriksen Skrevet 15. april 2010 Skrevet 15. april 2010 Det hadde 100% sikkert blitt gjennomført. Greit nok en strever etter "as real as it gets" men med forbehold, VATSIM skal være gøy å drive med og å avlyse et event eller å stenge hele nord-europa det er ikke så gøy Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 15. april 2010 Skrevet 15. april 2010 På VATSIM er alle flyplasser alltid åpne, uansett vær. Så noen stengning av luftrom som følge av askeskyen er det nok ikke snakk om nei. Om du selv som pilot ønsker å øke graden av "simulert virkerlighet" er det selvsagt fritt opp til deg selv å ikke fly i de berørte områdene, inkludert det å ta en omvei... Siter
Gjest Mats Brendesæter Skrevet 15. april 2010 Skrevet 15. april 2010 Hvis du er APP paa en flyplass. Burde jo flyplassen stenges under ekstreme hverforhold. Hvis du som er kontroller sitter paa en flyplassen hvor METAR er saa vanvittig at det skal stenges. Saa syntes jo jeg ogsaa at den burde stenges. Da er det opp til APP til aa foreslaa andre flyplasser i omraadet for de eventualle flyene. Eller er jeg helt paa jorde naa? Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 15. april 2010 Skrevet 15. april 2010 Hvis du er APP paa en flyplass. Burde jo flyplassen stenges under ekstreme hverforhold. Hvis du som er kontroller sitter paa en flyplassen hvor METAR er saa vanvittig at det skal stenges. Saa syntes jo jeg ogsaa at den burde stenges. Da er det opp til APP til aa foreslaa andre flyplasser i omraadet for de eventualle flyene. Eller er jeg helt paa jorde naa? Ja du er på jordet, fordi ifølge VATSIM CoC (eller nå hvor det står), så kan du ikke nekte en pilot service. Selv om det er 200 kts vind, og 0 km sikt, så KAN du ikke nekte en pilot å fly der, fordi han kan endre været selv. Uansett, så kan ikke flightsimulator simulere vulkansk aske, event. hvis den kan vise det, så vil det ikke spille noen rolle. Det er ikke akkurat slik at du sliper vekk vinduet på cockpit, slik som skjedde i virkeligheten. Så nei, flyplassene er ikke stengt på VATSIM. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 15. april 2010 Skrevet 15. april 2010 Da er du helt på jordet, ja. ATC har ikke anledning til å stenge en flyplass fullstendig grunnet vær eller andre forhold. Derimot har ATC anledning til å begrense hvilke rullebaner som kan brukes dersom det for eksempel er vedlikehold på en flyplass i virkerligheten, eller benytte seg av spesielle "night ops" regler. Et eksempel på "night ops" er på Gardemoen, hvor det nattestid er avgang fra bane 01L og annkomst 19R som gjelder så lenge vær og trafikkforhold gjør det mulig. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.