Skrevet 16. april 2010 14 år Hvordan vil dette da påvirke fly fra Værnes til Spania søndag morgen..? Sukk... Og hvordan vil det bli påfølgende helg.. Er veldig redd for å bli sittende fast i Spania.
Skrevet 16. april 2010 14 år Ja ja, ble slik jeg fryktet. Avgangen min ble kansellert til Oslo, og flytimen min ble kansellert! Må vente helt til 16. mai nå....
Skrevet 16. april 2010 14 år SAS stenger alle Skandinavia hubber frem til i morgen ettermiddag, uavhengig av asken.
Skrevet 16. april 2010 14 år Jeg har en kollega som er i Kirkenes nu, skulle ha kommet tilbake til Oslo med et fly som skulle gå torsdags formiddag. Men som Finnmarkinger flest, så har han kjente å bo hos der. Vi fleiper med han at han bare kan åpne en avdeling for firmaet i Finnmark, siden han likevel er der! Men han hadde fullpris bilett på returen, så han er en av de heldige som står på venteliste på det flyet som kanskje går i morra. Blir dette langvarig, så blir det raskt mange kilometer ekstra på firmabilen min. Kjører normalt sett bare ca 40 000 km i året, men det kan raskt bli mere nu!
Skrevet 16. april 2010 14 år Til de som lurer på hvorfor man ikke skal fly inn i en askesky med en turbojet-motor; 1. Asken består av harde partikkler som vil errodere kompressorbladene og ødelegge deres aerodynamik. 2. Når asken kommer inn i forbrenningsrommet vil den smelte og bli flytende pga den høye temperaturen. Deretter vil den feste seg på turbinbladene og ødelegge deres aerodynamik. 3. Etterhvert vil det dannes ett lag på turbinbladene. Turbinbladene jobber under ekstremt høye temperaturer og må kjøles ned. Det tykke laget med aske hindrer nedkjøling av bladene og vil dermed kunne knekke etc. Alle disse tingene kan alene forårsake at motoren stopper. På lengere sikt vil også asken trenge inn i kjølesystemet og mekansike lagere og kan forårsake en stans på ett senere tidspunkt. M
Skrevet 16. april 2010 14 år Iceland laughs it's ass off. First they burn our money, then they send us the ashes.. Mye artige strofer som florerer nettet om dagen :grin:
Skrevet 16. april 2010 14 år Air Europa til Værnes skal fly med mindre annet blir sagt. Venter på telefon / mail fra lufthavnssjef Bardal. Så får svaret snart
Skrevet 16. april 2010 14 år Var fin den derre med han Taxisjåføren fra Horten som kjører John Cleese til Brussel nu.. :grin:
Skrevet 16. april 2010 14 år Er ikke noe farlig. Jeg så en nyhetssending på TV2 der de sa veldig mye rart, du må ikke bry deg. Når du blir eldre skjønner du at det er 1% sannhet i det de sier, 560% overdrivelse av faren ved det, og at de 10000% av det er for å skremme folk til å lese å kjøpe aviser. Jeg vet ikke jeg nå, men ifølge media burde vel jeg ha dødd rundt 25 ganger i livet mitt nå allerede , de skulle ikke hadd lov og holde på slik de gjør. Ikke tro på de .
Skrevet 16. april 2010 14 år men har er noen askefly som har crashet eller dene har jeg jo set tusen ganger den crasha ikke men men british airways http://www.youtube.com/watch?v=DWDU8XRQ_GY&feature=related
Skrevet 17. april 2010 14 år Hmm, ikke vet jeg noe sånn egentlig. Men jeg føler det hele virker litt overdrevet av de som avgjør om fly skal kunne fly eller ikke(Skyldes kanskje medias framstilling også). Kunne man ikke fått flydd hvis det er klarvær da? Siden man da ser røyken(asken) om man kommer nær den, og dermed hadde man jo uansett kunne unngått den? :crazy:
Skrevet 17. april 2010 14 år Det kan godt være klarvær, men partiklene er så små at når flyet har en så stor hastighet så blir det rett og slett sandblåst. Ødelegger lys, vinduer osv. I tilleg så er motorene så varme at askepartiklene smelter og slår seg sammen til eg seig gugge og kan føre til at motoren stopper.
Skrevet 17. april 2010 14 år Og i tillegg skulle jeg ha likt å se herr og fru Rønning dersom de avsluttet flyforbudet, du satte deg i et fly, den traff en askesky og styrtet. Tror de hadde blitt rimelig sinte på flyselskap, Avinor og regjeringen for ikke å tenke sikkerhet. Kun samfunnsøkonomisk. Jeg liker at de ansvarlige er "føre-var" i forhold til mulige katastrofale situasjoner som svineinfluensa og askeskyen. Det kan godt være at de ikke er så farlige, men det er greit å være sikker. Ble litt forbannet på han fra Nedre Romerike som mente at de kunne velge å fly som de selv ville. Man kjører ikke som man vil på en vei som er stengt, uansett årsak. Selv om stempelmotorene til småflyene ikke tar skade av asken, visstnok.
Skrevet 17. april 2010 14 år Altså jeg vet at fly blir skadet, sandblåst og alt det der. Men er faktum at partiklene er så små og så spedt at de ikke kan sees? Og i tillegg skulle jeg ha likt å se herr og fru Rønning :grin: :grin:
Skrevet 17. april 2010 14 år De er så små at man som oftest ikke kan se de før de er veldig tett og danner en tynn tåke eller slår seg veldig sammen og lander på bilen din, eventuelt kommer ned med regnet.
Skrevet 17. april 2010 14 år Sakset ut fra E24.no - Å fly inn i en vulkansky er livsfarlig. Men så lenge det er klarvær og god sikt er det ufarlig å fly, sier Kjos til DN http://e24.no/naeringsliv/article3610493.ece
Skrevet 17. april 2010 14 år Det er farlig uanset, husk hva som skjede med britis airways 9, vis man følger med på den så hvar det ingen tåke ute eller noe på vær radaren så hvar det helt klart
Skrevet 17. april 2010 14 år For å være helt ærlig så syns jeg det er bekymringsverdig at han kommer med sånne kommentarer. Det tyder jo på at han tar lett på noe som faktisk kan være farlig. Hvem vet om han har slike holdninger til andre ting når det gjelder flysikkerhet.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.