Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 Du Bjørn. Jeg synes du burde veie ordene dine litt ovenfor oss som kommer fra Oslo! Mulig at noen her i fra Vestkanten kjører fort, (Skal ikke si så mye!), men du trenger ikke kalle oss for "de jævla rike oslogutta". Siter
Magnus F. Meese Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 Det var vel ikke noe generaliserende der, han kaller ikke deg en jævla rik oslogutt? Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 Men ovenfor oss som kommer fra Oslo og har båter. Jeg kaller ingen som feks kommer fra Finland for "De forbanna Finland-fyllikene"! Siter
A L Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 Hva er det du klager over Reidar? Tar du deg nær av det Bjørn sier? Eller føler du deg truffet? Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 @ Reidar: Hvis du ikke er en av dem jeg omtalte så er det vel ikke noe å henge seg opp i? Jeg mener da vitterlig at jeg skrev om de som kjører bajas med store flotte båter (og ikke minst RIB'er med motorkraft nok til å få en ferge i plan). Ikke de som faktisk kjører med omhu. Så får heller du tolke det som du vil. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 Noen elsker å få muligheten til å kunne ta seg nær av utsagn som ikke er vinklet mot en i det hele tatt. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Skrevet 7. juni 2010 Smått komisk at du tar deg nær av dette da...? 1. Du er 15 år?....du eier ikke en stor båt uansett. Og om du gjør det du kan ikke kjøre den, dermed har du ingenting å syte over. 2. Om jeg bomma nå og du eier en stor båt så er det ingen katastrofe, du faen ikke rå til å kjøre den. (husker jeg var med onkel til Sverige å kjørte en 39 foter, og vi fylte drivstoff for 13 500! Og det er ikke tull en gang :sick: ) 3. 15 år, sannsynligvis ikke rik, og iallefall ikke så rik som folka Bjørn sikter til... Dermed du var ikke i gruppa Bjørn sikta til i det hele tatt. 4. Det kan dog hende faren din eier en cabincruiser av et eller annet slag og at han kjører som en tulling med den og at du derfor føler deg truffet?..... Var jo trist måte å avsløre seg selv på da.. Men du får starte på kurs sjøl å si til far din at han skal ta det, akkurat sånn som jeg har gjort . Kanskje var dette krast skrevet, men ærlig talt finn noe bedre å syt over. Kan godt være at du har hatt en dårlig dag, det kan alle ha en gang i blant.... Husk at sommeren nærmer seg, smil å vær blid :) . Siter
Mathias Kjærstad Skrevet 8. juni 2010 Skrevet 8. juni 2010 Er nok flere her som misforsto Reidar...Skjønner deg godt jeg Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 8. juni 2010 Skrevet 8. juni 2010 Min mening er kun basert på hva slags syn "vi andre" rundt om kring i Østfold har om de rike Oslo gutta. Jeg mener da på ingen måte alle dere andre som bor i området der. Jeg mener ikke å ta alle over en kam, men hvis man tar seg en tur ut på sjøen hjemme så ser man fort hva jeg mener. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Skrevet 8. juni 2010 Tror ikke de som sier imot Bjørn her er så spesielt sjøvante...Eventuelt kan det jo være at dere faktisk føler dere truffet da. Men dette med rike oslogutter er faktisk et sant fenomen, det vet alle som har vært på sjøen. Dessuten er det dessverre garantert at noen omkommer på sjøen denne sommeren også, sannsynligvis skjer det sørpå der folk har størst motor og kan minst, dessverre. Per nå er det tre ting som er latterlig i forhold til sjøen av Norges regler, og det er: 1. Kan ha 0,8 i promille, sinnssykt spør du meg. Ved 0,8 i promille begynner en faktisk og ikke lenger tenke rasjonelt, latterlig spør du meg(Tror ikke de som har vedtatt dette kan ha ant hvor mye alkohol påvirker en) 2. At båtførerbevis ikke er obligatorisk for alle er rimelig latterlig. Det er de gamle som både kan minst, har mest penger, kjører fortest og størst der det om det skjer noe har størst konsekvenser. Latterlig! 3. Opplæringa og båtførereksamen er dessverre alt for lett, en står vel så og si på fornuft om man prøver . Meget dårlig spør du meg, her bør ting skjerpes voldsomt. Dessuten bør det bli krav om praktisk opplæring, jeg håper iallefall det blir et krav. Siter
Sindre Holberg Skrevet 8. juni 2010 Skrevet 8. juni 2010 At båtførerbevis ikke er obligatorisk for alle er rimelig latterlig. Det er de gamle som både kan minst, har mest penger, kjører fortest og størst der det om det skjer noe har størst konsekvenser. Latterlig! Følte for å kommentere denne litt Ja, at det ikke er obligatorisk for alle er meget dumt, men når det gjelder: "Det er de gamle som både kan minst, har mest penger, kjører fortest og størst der det om det skjer noe har størst konsekvenser" er jeg ikke helt enig. Jeg kjører selv båt, har tatt båtførersertifikatet og har "gått i lære hos fattern" i flere år Jeg ser utrolig mye rart når jeg er ute på sjøen, og det er skremmende mange ungdommer på min egen alder som ikke kjører sikkelig og sikkert. Jeg ser faktisk flere unge folk som sigende kan meget lite om båt og ferdsel til sjøs. Men, det finnes mange eldre folk også som aldri skulle hatt noe på sjøen å gjøre! Har på følelsen at det som oftest er middelaldrene folk som smeller til med en 40+ foting med 2x800 Rolls Royce i hekken, som ødelegger for andre og ferdes uten å ta hensyn. Men hvis vi ser på de som er enda eldre, 60-70 åringer, så er det få personer som kan ferdes bedre på sjøen enn de, ihvertfall her jeg bor. (hvis man ser bort fra de som har det som yrke såklart ) De vet hvordan man håndterer en båt! For ordens skyld: jeg kjører for det meste en River 350XR med en oppjustert 9.9hk. Kjører også en del med en Laguna 1150, nydelig båt! Ha en flott båtsommer, kjør forsiktig og ta hensyn! Husk de nye reglene som er kommet ang. vikeplikt Siter
Christian Paulsen Skrevet 8. juni 2010 Skrevet 8. juni 2010 Jeg syns i og for seg dette høres ut som en god ide. Men så spørs det om et enkelt førerbevis vil hjelpe nevneverdig på grisekjøringen til de jævla rike oslogutta i flybridgebåten, eller gi færre drita fulle fattige bønder fra Østfold i overfylte båter..? Det dreier seg vel mest om holdninger, selv om førstnevnte gruppe med fordel også burde få praktisk opplæring og dermed litt færre flaue episoder ved marinaen. :grin: Men nok stereotypi, dette med overganger og innstramming av regelverk uten for mye tilbakevirkende kraft er jo, om ikke annet, ihvertfall en ganske vanlig måte å gjøre det på. Husker jeg syns det var noe snodig da jeg tok lett motorsykkel lappen, og måtte gjennom full opplæring med både bil-teoriprøven og tillegg for motorsykkel samt praktisk kjøring/oppkjøring, mens min mor bare kunne kaste seg på samme motorsykkelen med sin veldig enkle, og 15 år gamle, føreropplæring for bil. Samme kan man vel si om snøskooter, eller traktor, som jeg har lappen for uten å noen gang ha sittet på en scooter. Enda rarere utslag ble det med regler for kjøring av bil opp til 7500 kg som jeg i utgangspunktet hadde rett til, men som jeg så mistet fordi jeg ikke sa fra innen fristen. Kriteriet for hvorvidt man må gjennom opplæring og oppkjøring, eller ikke, var altså hvorvidt man gikk på biltilsynet og sa; "heisann, jeg har aldri kjørt en, men jeg vil gjerne ha lappen for stor bil, takk!" så fikk man det. Vi får nok bare finne oss i at det kan bli litt rare utslag, "urettferdig", og kanskje ikke fange opp alle det burde, i en overgangsperiode. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Skrevet 8. juni 2010 Tja, til dels enig. Men det skulle jo ikke være så veldig vanskelig å si at dette er noe alle må ha. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.