Kenneth Rønning Skrevet 11. april 2010 Skrevet 11. april 2010 Hei, lurer på om noen har tatt båtførerprøven, og om dere synes det var vanskelig? Er det sånn at du slipper å lese som det er for bil eller? Nevn gjerne også om hvilket kurs dere tok, eller hva dere gjorde. Som dere skjønner har jeg nemlig tenkt og ta dette før Mai, for da blir det jo krav og da kan det jo tenkes at prisene går opp. Takk for svar. Siter
Svale Andre Leren Skrevet 11. april 2010 Skrevet 11. april 2010 her er en artikkel om nettopp dette med båtførerprøven. og her kan du gå inn og lese litt mer om prøven. og kanskje også ta den der. er ikke helt sikker Siter
Emil Topstad Skrevet 11. april 2010 Skrevet 11. april 2010 Her kan du ta prøven å se hvor mange feil du vil få. Jeg tok mopedførerprøven der for og se hvor mye øving jeg hadde igjen. Men over til siden, om du blar helt ned finner du prøven. prove.no Siter
Ivar Lundby Skrevet 11. april 2010 Skrevet 11. april 2010 Båtfører prøven er ikke spessielt vanskelig. Den er veldig interesang som jeg husker den. En fin viktig ting å ha med seg mener jeg. + at den er obligatorisk når du er over 16 Har du båt? Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 11. april 2010 Skrevet 11. april 2010 Jeg hadde ingen erfaring med sjøliv og båt fra før og bestod båtførerprøven på første forsøk etter å ha fulgt dette kurset for et år siden: Båtførerprøven på nett Hvor mye du må lese er jo avhengig av hvor mye du kan fra før av navigasjon, sjøloven, fyrkarakterer osv. Jeg følte at de spørsmålene jeg hadde hørt om før var greie å svare på på prøven, men det var noen spørsmål hvor jeg aldri hadde hørt om det som ble spurt om en gang. De var naturlig nok noe vanskeligere. Lykke til. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 11. april 2010 Forfatter Skrevet 11. april 2010 Hehe, var fin prøve dette, bortsett fra at jeg fikk samme spørsmål 3 ganger. Jeg ser nå at kurs eller lesing har jeg svært godt av. Jeg ble litt sjokkert da jeg fikk dette resultatet: Beklager, men du har strøket på Båtførerprøven! Du hadde 24 feil, av maksimalt 10 tillatte feil. :grin: :grin: :sick: EDIT: Eivind: Er nettopp det kurset jeg har tenkt og melde meg på Eivind , og spesielt etter jeg tok prøven ser jeg jo at jeg trenger det :grin: . Ivar: Har båt ja, og jeg gidder ikke noe bråk hvis jeg mot formodning skulle bli stoppet av politiet i sommer, selv om de sikkert ikke har båt da men. Og en annen ting, jobber en del til onkel, og han driver båt butikk. Da blir det naturlig nok kjøring med båt i alle størrelser og former med store og små motorer . Tviler også på at han slipper meg på sjøen med en av butikkens båter om jeg ikke har sertifikat for båt i orden. Siter
Mathias Næss Skrevet 11. april 2010 Skrevet 11. april 2010 Har planer om å ta den ettervert, men har bestemt meg for at det kan være lurt å gjøre seg ferdig med lappen til bil først. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 11. april 2010 Forfatter Skrevet 11. april 2010 Hmm, ja. Du må bare huske på at prisen og kravene kommer sikkert til og skjerpes etterhvert som det blir lovpålagt, derfor tror jeg det kan være lurt og ta det nå. Sånn det er nå så er det jo bare å bestå en prøve så har du lappen. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 11. april 2010 Skrevet 11. april 2010 Jeg er litt imot holdningen om at "det er bare å ta en prøve". Det er ikke slik at man tar lappen til et kjøretøy, så kan man gjøre hva man vil etterpå. Lappen - uansett hvilket kjøretøy det gjelder - skal taes seriøst og pugges ordentlig til. Når en undersøkelse i 2009 viste at 1 av 7 bilister tror de ville strøket om de skulle tatt førerprøven på nytt, så viser det bare hvor lite folk faktisk gidder å bry seg om sin egen og andres sikkerhet. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 11. april 2010 Forfatter Skrevet 11. april 2010 Vel, altså det er viktig å ta sikkerhet seriøst, og det gjør jeg alltid selv mener jeg iallefall. Kommentaren "det er bare å ta en prøve" kan høres både flossete, dum ut og alt, det hører jo alle, men det er faktisk det som er realiteten foreløpig. Det var derfor jeg sa han burde ta det kanskje så fort som mulig . Og det viktigste er at man er kritisk til alt man gjør og ikke blir for selvsikker uansett hvor bra man kan det, og uansett hvor bra utlært man tror man er for det er noe man aldri blir. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 11. april 2010 Skrevet 11. april 2010 Ja, realiteten er slik, men det er like fullt viktig å sørge for at man kan kjøre sikkert og ikke bare kjøre. Sistnevnte er noe alle kan lære seg innen rimelig tid, mens den sikkerhetsfaktoren mangler helt eller delvis hos mange. Jeg sier, ta lappen før prisen stiger ennå mer, men sørg for å fortstå hva det vil si å kjøre hensynsfullt, aktpågivende og varsomt (jeg går ut ifra at den gjelder på havet som på land). Det at man aldri blir helt utlært er en viktig ting, men jeg mener at i stedet for å tenke på om man er selvsikker eller ikke, så burde man heller analysere de daværende kjøreforholdene og jobbe ut ifra det. I noen tilfeller kan man tillate seg å være mer selvsikker enn i andre tilfeller, f. eks. når man kjører på sommerlig asfalt kontra is, fordi det har å gjøre med å opprettholde flyten i trafikken (gjelder kanskje mer på veien enn på havet). Når du kjører på is så er det kanskje ikke sikkert at du greier å kjøre like raskt gjennom en sving som bilen foran eller opprettholde fartsgrensen. Alt har å gjøre med å kjenne kjøretøyet sitt og sine egne grenser. Nettopp dette med å kjenne sine egne grenser er kanskje litt vanskelig å utforske lovlig. En mulighet kan være å kjøpe seg en time på en glattkjøringsbane eller racingbane. Nå ble det kanskje litt mye snakk om bilkjøring i stedet for båtkjøring, men det kommer følgelig av at jeg har billappen og ikke båtlappen :grin: Nei, lykke til med kjøringen, men kjør fornuftig! Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 11. april 2010 Skrevet 11. april 2010 Har selv vært veldig heldig med valg av skole der vi får ta den gratis og vi har hatt undervisning på både tavle og i bok! Det du må vite mest om her er navigasjon! Det er det vi har fått beskjed om at er vanskligst og at man får en del spørsmål om det! Lykke til MR! Siter
A L Skrevet 11. april 2010 Skrevet 11. april 2010 Ja, det nærmer seg sommer, og det er ekstremt mange som skal ta båtføreprøven. Jeg meldte meg opp i November 09 for å være sikret at det var plass før sommern. Er nå på siste kapittel om Navigasjon! tar prøven på www.batskole.no som Evind linket til Og som Marius sier - Det er ikke bare en prøve, de sidene du skal lese inneholder det viktig informasjon som man ikke var klar over hadde noe å si. Jeg syns det er fornuftig at dette blir innført, og merker selv at jeg trenger det. det nytter heller ikke å bare skumlese igjennom og tro at du husker det. Les ting nøye, og NOTER. deretter les igjennom alt før du melder deg opp til eksamen Siter
Kristian-Mikkelborg Skrevet 11. april 2010 Skrevet 11. april 2010 Vurderer selv å ta båtførerprøven, pga jeg er med på Båttjeneste i Røde Kors Hjelpekorps her i Horten. Selv er jeg egentlig kun Førstehjelper, men hadde vært greit å hatt forde.. Siter
Mathias Næss Skrevet 11. april 2010 Skrevet 11. april 2010 Både jeg og mamma har satt oss som mål å ta den før/til sommeren, selv om det bare er jeg som "trenger" den. Syns egentlig at det burde være obligatorisk for alle, da det er en del "gubber" i svære cabincruisere som verken har sjøvett eller fornuft. Siter
Geir Teigo Skrevet 11. april 2010 Skrevet 11. april 2010 Jeg tok den i fjor vår før bestemmelsene kom. Riktignok kom jeg utenfor kravet slik det ble til slutt, men jeg gamblet på at jeg kom til å måtte ta den og ville vøre ute før rushet satte inn. Vel vel... tatt er tatt. Jeg har ført båt i mange år og har vel normal forståelse for regler, navigasjon og bruk av kart. Jeg meldte meg opp som privatist og gikk og tok prøven uten forberedelser og sto med 90% riktige svar, så det er ikke allverdens til prøve. Siter
A L Skrevet 11. april 2010 Skrevet 11. april 2010 Selvfølgelig er det folk som kan veldig mye fra før, og syns det er lett. Det viktigste er å vite at folk vet at når de ser en liten jolle kommer sunende mot deg vet han hva han skal gjøre. Syns det er flott at ikke folk er negative til denne prøven Siter
Magnus F. Meese Skrevet 11. april 2010 Skrevet 11. april 2010 Så når båten er under 8m men har langt mer enn 25hk, må jeg ha prøven? Hm, ser ut som man må blø litt penger her, gitt. Dumt er det absolut ikke, men det er jo ikke en fryd å betale ekstra heller Siter
Geir Teigo Skrevet 12. april 2010 Skrevet 12. april 2010 Joda syns vel det var en ganske enkel prøve, men har som sagt vært på fjorden noen ganger oppgjennom og sett mye rar oppførsel. På den annen side vil jeg si at om en person ikke klarer denne prøven så kan de utgjøre en trussel for seg selv og andre og bør strengt tatt holde seg til badering. Kjøpte en bok som het noe slikt som veien til båtførerprøven eller noe i den duren til x-kona, og det holder å lese denne før du går opp som privatist. Så mye penger er det ikke, kanskje en tusenlapp til sammen. Og har du ikke råd til å bruke en tusenlapp for din egen og andres sikkerhet så les dette med badering en gang til. Båtførerprøven - Bok 298,- Eksamen som privatist Siter
A L Skrevet 12. april 2010 Skrevet 12. april 2010 Du må nok det Magnus. Regler for å ha båtføreprøven finnes på sjøfartsdirektoratet, der det står. "Alle født 1.1.1980 eller senere, som skal føre en fritidsbåt med skroglengde over 8 meter eller som har mer enn 25 hk, må etter 1. mai 2010 ha båtførerbevis. Prøven kan avlegges fra fylte 14 år, men båtførerbeviset vil først kunne utstedes ved fylte 16 år. Båtførerbeviset gjelder for førere av båter med skroglengde inntil 15 meter. Det er ingen maksimums- begrensninger når det gjelder motorstørrelse eller hastighet." Les mer her Siter
Ivar Lundby Skrevet 12. april 2010 Skrevet 12. april 2010 Sikkerhet i båt er veldig viktig. Og dagen jeg fikk vite at "alle" var påkrevd å ta denne prøven ble jeg utrolig glad. Det er viktig å kunne om det du driver med. Man kunne nesten se en idiot hvær dag der ute. Ser det fortsatt, folk som ikke vet bedre liksom... Må også si at det er et alfa omega, med kunnskap om knuter og slikt. Jag satt nede på en marina i Østfold (home sweet home) og observerte blærete karer med splitter nye "carabin krusere" som skulle legge til. Noe de ikke helt visste hvordan fungerte. En påle stikk var tydelig vis noe helt nytt for dem. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 12. april 2010 Forfatter Skrevet 12. april 2010 En påle stikk var tydelig vis noe helt nytt for dem. Hehe :grin: , ja så ille er det ikke her da, onkel har lært meg litt iallefall. Siter
Morten_Bilet Skrevet 13. april 2010 Skrevet 13. april 2010 Tok selv et helgekurs i mars sammen med pappa. Der hadde læreren undervisning hele dagen (kvelden på fredagen), og lærte oss ting utrolig effektivt. Var såvidt eg åpna boka i løpet av kurset. Var vel 30 kursdeltakere, og ingen strøk. Selv fikk eg, inkludert mange andre, alt rett på prøven. Så det sier litt om vanskegraden. Men tror eg hadde slitt masse meir visst eg skulle lest i boka bare. Så et kurs anbefales istedet for å ta det selv! Båtførerprøven er veldig nyttig, og som ung båtfører lærte eg utrolig masse nytt og nyttig mtp sikkerhet, navigasjon osv. Så ikkje sitt å les i ukesvis, sett av en helg og ta et kurs, og bli ferdig med det fort! Satt å drøya lenge med å ta denne prøven selv, inntil eg såg en annonse i avisa om båtførerkurs. Nærmer seg båtsesongen med stormskritt! Siter
Kenneth Rønning Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Skrevet 12. mai 2010 Da var lappen i boks , måtte bare oppdatere nå. Besto med 94 % og 47 av 50 rett. Noen bedre?..Hehe.... :grin: Siter
TOS Skrevet 12. mai 2010 Skrevet 12. mai 2010 100% då eg tok den. Og eit snitt på 98% på elevane mine då eg instruerte i båtførerprøven Siter
Kenneth Rønning Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Skrevet 12. mai 2010 Nice . Men ser jo nå problemet med og spørre, det er jo at de som fikk dårligere enn meg ikke kommer til å skrive det. :grin: Siter
A L Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 Da er det min tur til og ta denne prøven. Merker jeg er litt nervøs etter ett par måneder med lesing over lang tid er det ikke så lett og huske alt... Men, jeg skal si ifra hva resultatet blir! Siter
Kenneth Rønning Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Skrevet 7. juni 2010 Hehe, jada. Bare tulla vettu . Ingenting og bekymre seg for dette Alex. Lykke til iallefall! Prøven er latterlig lett. Det er min mening, den burde vært vanskeligere synes nå jeg, men nå synser jeg vell mye også da. :grin: Må forresten si meg nøgd med at jeg har den nå, fikk den tross alt bare en måned etter at jeg bestemte meg .... Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 7. juni 2010 Skrevet 7. juni 2010 Vet ikke om det er tatt opp før, men det triste er at alle som er født før 1980 ikke trenger å ta denne prøven. Etter erfaring er det faktisk som regel de som er de verste på sjøen. Særlig de jævla rike oslogutta i flybridgebåten sin som har som sport å kjøre med full pinne gjennom trange sund, gjerne litt ekstra nærme de som ligger stille og fisker. Selv tok jeg prøven i 2006, men synes egentlig at opplæringa var litt i det letteste laget. Man lærer kun det generelle og selve sikkerheten blir man presset på hvert år så det driter man med råke på uansett om man ha lappen eller ikke. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.