Gå til innhold

Vill alder i profil føre til bedre miljø?

Anbefalte innlegg

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Hei.

I det siste så har jeg tenkt på en ting, for og få større forståelse for hva som blir sagt, og hvorfor hadde det hvert en idee og få alderen obligatorisk i profilen? Jeg vil da tro det er vesentlig om det er en på 12 eller 45 som svarer, selv om de på 12 ser ut til og være vell så foruftige her inne:-) Ville ikke dette skapt større forståelse og en hyggeligere tone?

Skrevet

Jeg synes også dette i utgangspunktet er en god ide. Det åpner allikevel for en del hersketeknikker a la "Når du har levd litt lenger, så skjønner du hva jeg mener". Det er allerede en tendens til dette, så det vil kanskje ikke gjøre så stor forskjell uansett.

Foreløpig stiller jeg meg bak Geir, om enn noe nølende.

Mvh

Mathias

Skrevet

Dersom alderen står under navn/bilde i margen til venstre, kjør på! Blir for tungvindt å klikke seg inn på profilen til hver enkelt bare for å sjekke alder på noen.

Kan godt hende det allerede eksisterer slike tendenser som du nevner her Mathias, men noens skriveleif eller uttalemåte er betydelig forskjellig når du ser på aldersforskjeller, noe som ikke så rent sjeldent har vært et problem her inne og skapt mang en ubetydelig krig.

Å kunne redegjøre og forstå noens språkerfaring etter alder ville vel bare være positivt ?

Skrevet

Synes dette er en god ide, og jeg har allerede tatt skrittet for min egen del.

Og en ting, hva skulle man vinne på alders juks? Blir jo bare teit og si at man er eldre enn man er, og ingen som kommer til og vinne noe på det uansett.

Skrevet

Strengt tatt tviler jeg på at alder i profilen vil ha noe å si, mye fordi jeg har sett folk her inne som er over 40 som oppfører seg som om de var 12, og folk på 16 som er mer modne enn de som er 40.

Tror egentlig det eneste som vil bedre miljøet er flere, og synlige, moderatorer.

Det er min mening, noe sikkert mange vil være uenige i :)

Skrevet

+1 Til Marius. Tror ikke det har så mye å si, pluss å tvinge alle brukere til å oppgi alder, tror jeg man skal være forsiktig med mtp personvern...

Å vite hvor gammel noen er, kommer aldri til å skape en mildere tone, det kan jeg garantere deg.

Forstår egentlig ikke hvorfor det er så grusom tone her på forumet egentlig, jeg henger selv endel på diskusjon.no som har 188 000 + medlemmer, og er helt utrolig hvor trivelig det er der! Og ikke kom her å si at det er fordi folk vet aldren på hverandre, fordi 99% av alle som henger der har ikke satt alder. Tror nok Marius har ett godt poeng.

Tror egentlig det eneste som vil bedre miljøet er flere, og synlige, moderatorer.

Støtter det fullt og helt.

Skrevet

Er skeptisk til forslaget om å vise alder i profilen, mest av alt grunnet åpningen det gir for hersketeknikker. I en alder av 23 (snart 24) er jeg neppe veldig utsatt selv, men jeg tror nok at spesielt de under 16 kan være utsatt for det. Motvekten må da enten være aktive moderatorer eller en "debatt-kultur" som hindrer slikt. Desverre har vi sett tilfeller på at det siste ikke gjelder her på forumet...

Gjest Aleksander Milde
Skrevet

Slenger meg på denne.

Ser på endel andre forum så har de dette. Og det er jo ikke for å bruke det som maktmiddel, men heller greit å vite når man skriver osv.

Skrevet
Vil dere sørge for at damene forsvinner helt fra forumet nå

Hvilke damer? Går da årevis mellom hver gang en av de hunkjønnregistrerte er innom her. Eller er det våren som gjør seg gjeldende slk at du ser damer litt overalt,selv der de ikke er? :grin:

Skrevet

Støtter i utgangspunktet Geirs forslag her, men hva med den mentale alderen vår da :grin:?

Er dog litt redd for at enkelte "voksne" kan bli litt nedlatende ovenfor den yngre garde (som Øystein Sunde synger "du må ikke komme her å komme her"), på den annen side vil jeg tro at forståelsen for den enkeltes synspunkter "om ting og tang" forhåpentlig vis vil bli bedre når en vet vedkommendes alder.

hilsen er som nærmer seg de 45.

Skrevet

Jeg tviler sterkt på det med alder i innlegget vil fungere, fordi jeg lenge har sett endel såkalte "godt voksne" mennesker likevel er på seksårsstadiet til tider. Og forsøker man seg med nye moderatorer, blir de raskt hundset. Forsøker man seg med å prate om annet enn MSFS, blir man også raskt hundset. For her tåles det rett og slett ikke forsøk på moderering eller annerledeshet. Hvilket er direkte skremmende. La meg si det i klartekst: Min respekt for "arbeidsgangen" her går bare nedover og nedover. Men jeg har ikke lenger tenkt å si "farvel" og alt det der tullet. Ånei, dere SKAL holde ut med meg fremover :grin:

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Mange lure refleksjoner her. Det som slo meg først var at om en 12-13 åring forklarer seg hadde det hvert lettere og svare på en litt mere human måte for de som er "voksne" altså jeg tenkte dette i en posetiv kontekst, hadde faktisk ikke tenkt på dette med herske/vet bedre en deg mentaliteten, for det er jo noe vi alle kansje burde passe på....men var bare et slag i luften fra min side, personlig tror jeg det hadde hvert bra.

Skrevet

Det siste halvåret så har i alle fall jeg roet meg litt kontra innlegg fra de som er yngre enn meg. Og vet du hva det førte til, Geir? Alt ble morsommere. Så jeg har skjerpet meg litt. Samtidig må de som er yngre bli litt flinkere til å skrive teksten uten mobiltelefonspråk og titusenvis av stavefeil. For jeg *vet* mange kan bedre, men de smeller bare avgårde innlegget uansett. Det er ikke snakk om at de er dumme. Det er mangel på VILJE. Det tar ikke mer enn noen få minutter ekstra å rette litt. Jeg gjør det hele tiden. Likevel driter jeg meg ut rett som det er. DET er en greie som man aldri blir kvitt. Det er umulig å bli perfekt. Det er umulig med alle "null-visjoner". Bare snikksnakk; bullshit for galleriet.

Hver dag faktisk...når jeg er observant på det...finner jeg ut at jeg gjør minst en tabbe pr. dag. Minst! Så det er hva jeg tenker ut fra fremover i tiden.

Skrevet

I utgangspunktet en god idè!

Men det er vel den eldre garde som er mest krasse med tanke på innlegg her inne seg imellom! I alle fall når det kommer til diskusjoner hvor det er røde og hvite neser involvert ;) (la oss for all del ikke starte enda en slik her også..)

Men det du sier Geir om at de som har litt erfaring og innsikt på baken, svarer en 13-14 åring på en mer human måte hvis alderen hadde vist - er slettes ikke dumt :)

Skrevet

Dette var et meget godt iniativ som tidligere har vært diskutert her på forumet, jeg støtter dette 100%

Alder i signatur er nok mulig mer effektivt da man ser dette under hver post og dermed kan agere i henhold til det.

Legger også til at en slik alder postering er nok mest en nyttig ting for oss over 18 som kanskje har en tendens til å føre en formulering som kan virke anderledes på gutter under 18.

Skrevet
Hvis vi har alder under f.eks under navnet, tror jeg det vil føre til mer "hold kjeft, jeg er eldre enn deg og vet bedre" snakk.

Jeg er redd for at dette kan bli tilfellet ja. Selv om de eldre burde visst bedre enn å vite bedre så er det ikke slik at alle eldre vet bedre. - Langt ifra. Jeg sier: La argumentene tale for seg. - Nei til alder!

Uansett er det bare å skrive alderen i signaturen om man ønsker. :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...