Jonas Renhult Skaug Skrevet 24. mars 2010 Skrevet 24. mars 2010 Kom over en litt gammel, men interessant sak på Spaniaposten.no om hasjsmugling med småfly: ... om at hasjsmuglere oftere og oftere tar i bruk småfly for å frakte sin ulovlige last... - http://spaniaposten.no/spania/cadiz/fly/hasjsmugling Har alltid tenkt at det å smugle hasj o.l. med småfly burde være piece of cake iom at man ikke sikkerhetskontrolleres etc. - Men tydeligvis ikke.. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 24. mars 2010 Skrevet 24. mars 2010 Sikkerhetskontroll pleier vel uansett ikke å konsentrere seg om akkurat slike ting? Toll derimot er en annen sak, og internasjonale flights skal tolles om det så er snakk om paxfly eller småfly. Men lander man på steder uten toll (usikker her nå!) så mener jeg å huske at man kan søke om å lande der, og man må si ifra til tollen når man kommer til å lande, si ifra før man tar av fra utlandet, eller noe liknende. Det er sikkert noen småflygarar fra østlandet som kan si noe om tollreglene. Det er bra de som smugler slikt blir tatt. Jeg regner og håper på at de også blir fratatt enhver rett og mulighet til å operere noe som helst i luften på livstid Siter
Rune Gustafson Skrevet 24. mars 2010 Skrevet 24. mars 2010 Det er korrekt informasjon, Andreas. Toll- og passkontroll blir ytet kostnadsfritt på såkalte tollandingsplasser, som her i landet begrenser seg til ENBR, ENGM og ENZV. På de øvrige flyplassene som betjener internasjonal trafikk, f.eks ENCN, må eventuelle utgifter som skyssutgifter til tjenestemenn, overtidsgodtgjørelse etc. i forbindelse med toll-og passkontroll, betales av vedkommende fartøysjef/luftfartsforetak. Bruk av disse flyplassene som tollandingsplasser er for øvrig underlagt følgende vilkår: Tidspunkt for ankomst til og avgang fra lufthavnen skal meddeles vedkommende enhet av lufttrafikktjenesten innen bestemte tidsfrister. Vedkommende luftfartsforetak må opplyse om luftfartøyets avgangs- og/eller bestemmelsessted og om det medfører passasjerer og/eller last. Videre må det opplyses om luftfartøyet korresponderer med andre luftfartøyer som er kommet fra eller skal til andre land enn Danmark, Finland, Island eller Sverige. Så her er det med andre ord ikke fritt frem. En må også huske på at toll og politi har utstrakt samarbeide med forskjellige enheter i utlandet for nettopp å motvirke smugling av blant annet narkotika. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 24. mars 2010 Skrevet 24. mars 2010 Men ved bruk av forlatte striper, eventuelt øde veier, sletter, e.l., så har vel de mest organiserte ikke de største problemene med å shippe varer frem og tilbake utollet. Så da er vel det å unngå radarhøyde og håpe på å ikke bli oppdaget visuelt som er de to større problemene. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 24. mars 2010 Skrevet 24. mars 2010 Må virkelig være verd det, smugle narkotikum for senere å bli tatt og straffet for det. Selvfølgelig vil man kunne beholde sertifikatet og livets mening etter å ha brukt det til å smugle gress.. :eek: Dog, når man uansett bedriver slike uloveligheter, hvorfor bry seg om man har flysertifikat eller ikke? Siter
Even Rognlien Skrevet 24. mars 2010 Skrevet 24. mars 2010 Ja, det er mye man kan få med over grensene med et lite småfly! På de fleste småflyplasser finnes det jo ikke noen sikkerhetskontroll så. Siter
Rune Gustafson Skrevet 24. mars 2010 Skrevet 24. mars 2010 Som jeg nevnte i innlegget har både politi og tollvesen god kontakt med utenlandske myndigheter. Begge etater har attacheer i de landene som det er store eksportører av narkotika. Ondet bekjempes blant annet ved informasjonsflyt over landegrensene. Grensenpasseringer med småfly vil jeg tro er en sak som ikke er så enkel å holde skjult i lengden. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 24. mars 2010 Skrevet 24. mars 2010 Missforstå meg rett Ivar! Jeg er ingen tilhenger av narkotikum eller handelen av det, ei heller kommer jeg til å kaste bort livet, eller en forhåpentlig utdannelse, på det. Jeg bare bemerket at joda, politi og toll har gode opplegg på flyplassene, men det blir støre maskevidde på nettet når smuglerne benytter luftfartøy som tåler å lande på grus, gress, etc. I mine øyne er narkotika roten til mye vondt, og det er ikke noe jeg støtter. "I'm just saying" Siter
Andreas R.Pettersen Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 tror ikke di har noen problemer med og få landet. problemet er vell og finne det di heiv ut av flyet. mener at det var en slik episode utefor Kr.sand en gang, men di ble tatt hvis ikke hukomelsen spiller meg et puss nå, Siter
Jon Egil Ursin Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Her finnes regelverket http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/ltavd1/filer/sf-20040510-0725.html Siter
Arne Rasmus Jonasen Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Andreas: mener du kanskje også at en som feks. smugler øl med bil burde bli fratatt førerkortet på livstid? Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Jeg synes ikke førerkort og flysertifikat kan sammenliknes Men ja; jeg skrev det mest for å få i gang en diskusjon. -som ble svært kortvarig Siter
Jan Gulliksen Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 mener at det var en slik episode utefor Kr.sand en gang, men di ble tatt hvis ikke hukomelsen spiller meg et puss nå,.. Det stemmer. De kastet visst plastsekker ut av flyet og ned i et tjern såvidt jeg husker. Jeg tror politiet ble tipset om det av vitner, og lå på lur da smuglerne kom for å plukke opp varene. Siter
Andreas R.Pettersen Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 ser ut til at hukommelsen min funker alikevell, tror ikke at man kan sammeligen det med og smugle øl, siden Øl/alkahol er alment akkseptert. og hvem har ikke hatt med seg en 6er eller en flaske for mye hjem etter en tur til sverige. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.