Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkerhetskontroll pleier vel uansett ikke å konsentrere seg om akkurat slike ting?

Toll derimot er en annen sak, og internasjonale flights skal tolles om det så er snakk om paxfly eller småfly. Men lander man på steder uten toll (usikker her nå!) så mener jeg å huske at man kan søke om å lande der, og man må si ifra til tollen når man kommer til å lande, si ifra før man tar av fra utlandet, eller noe liknende.

Det er sikkert noen småflygarar fra østlandet som kan si noe om tollreglene. Det er bra de som smugler slikt blir tatt. Jeg regner og håper på at de også blir fratatt enhver rett og mulighet til å operere noe som helst i luften på livstid :)

Skrevet

Det er korrekt informasjon, Andreas. Toll- og passkontroll blir ytet kostnadsfritt på såkalte tollandingsplasser, som her i landet begrenser seg til ENBR, ENGM og ENZV. På de øvrige flyplassene som betjener internasjonal trafikk, f.eks ENCN, må eventuelle utgifter som skyssutgifter til tjenestemenn, overtidsgodtgjørelse etc. i forbindelse med toll-og passkontroll, betales av vedkommende fartøysjef/luftfartsforetak. Bruk av disse flyplassene som tollandingsplasser er for øvrig underlagt følgende vilkår:

Tidspunkt for ankomst til og avgang fra lufthavnen skal meddeles vedkommende enhet av lufttrafikktjenesten innen bestemte tidsfrister.

Vedkommende luftfartsforetak må opplyse om luftfartøyets avgangs- og/eller bestemmelsessted og om det medfører

passasjerer og/eller last. Videre må det opplyses om luftfartøyet korresponderer med andre luftfartøyer som er kommet fra eller skal til andre land enn Danmark, Finland, Island eller Sverige.

Så her er det med andre ord ikke fritt frem. En må også huske på at toll og politi har utstrakt samarbeide med forskjellige enheter i utlandet for nettopp å motvirke smugling av blant annet narkotika.

Skrevet

Men ved bruk av forlatte striper, eventuelt øde veier, sletter, e.l., så har vel de mest organiserte ikke de største problemene med å shippe varer frem og tilbake utollet. Så da er vel det å unngå radarhøyde og håpe på å ikke bli oppdaget visuelt som er de to større problemene.

Skrevet

Må virkelig være verd det, smugle narkotikum for senere å bli tatt og straffet for det. Selvfølgelig vil man kunne beholde sertifikatet og livets mening etter å ha brukt det til å smugle gress.. :eek:

Dog, når man uansett bedriver slike uloveligheter, hvorfor bry seg om man har flysertifikat eller ikke? :/

Skrevet

Som jeg nevnte i innlegget har både politi og tollvesen god kontakt med utenlandske myndigheter. Begge etater har attacheer i de landene som det er store eksportører av narkotika. Ondet bekjempes blant annet ved informasjonsflyt over landegrensene. Grensenpasseringer med småfly vil jeg tro er en sak som ikke er så enkel å holde skjult i lengden.

Skrevet

Missforstå meg rett Ivar! Jeg er ingen tilhenger av narkotikum eller handelen av det, ei heller kommer jeg til å kaste bort livet, eller en forhåpentlig utdannelse, på det. Jeg bare bemerket at joda, politi og toll har gode opplegg på flyplassene, men det blir støre maskevidde på nettet når smuglerne benytter luftfartøy som tåler å lande på grus, gress, etc. I mine øyne er narkotika roten til mye vondt, og det er ikke noe jeg støtter. "I'm just saying" ;)

Skrevet
mener at det var en slik episode utefor Kr.sand en gang, men di ble tatt hvis ikke hukomelsen spiller meg et puss nå,..

Det stemmer. De kastet visst plastsekker ut av flyet og ned i et tjern såvidt jeg husker. Jeg tror politiet ble tipset om det av vitner, og lå på lur da smuglerne kom for å plukke opp varene.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...