Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ikke det ekstraordinære. Hærens Jegerkommando (fallskjermjegerne) brukte hunder før i tiden, men sluttet fordi det ble for mye å bære på med mat og vann til bikja. Fadern var hundefører på Ørlandet, og der hadde de et stativ som jegerne trente hopp med bikje i (noen meter dropp med line, og en landing som tilsvarer landing med rundkallot). Bikjene logra mer og mer per hopp, å hoppe fallskjerm var noe de mer eller mindre elsket.

Dyreplageri er det nok ikke :)

Skrevet

Gunnar, det trenger du ikke fortelle meg. Jeg har min formening om hva som er dyreplageri. Det og slippe ut en hund i fallskjerm fra et fly, som er høyt oppe, er dyreplageri. Hunder er skapt for og gå på jorden, ikke hoppe i fallskjerm.

De får akkurat samme førelsen i kroppen de, som mennesker når et fly letter og lander, og altså som sagt her, hopper i fallskjerm.

• Premium Medlem
Skrevet

Dette er ikke hunder som bare er plukket opp på gata og satt i tjeneste.Forsvar/politiets hunder er plukket ut og dressert etter nøye kriterier med hensyn til bl.a. psyke.Ingen hund som angivelig ikke har det som skal til havner i tjeneste.Da blir di omplassert til sivilt formål.Så dette er etter mitt syn i det hele tatt noen form for dyreplageri.Jeg hadde min første hund i 1974 og har det fremdeles,så nei jeg kan ikke se noe dyreplageri i dette.

Skrevet

Det der tror jeg ikke hunden reagerer stort på. Men sånne ting som dette

[spoiler=IKKE åpne om du har dårlig hjerte eller virkelig kan få skikkelig vondt av en veldig stygg video av dyreplageri]NBNBNB: Sterke bilder anbefales IKKE for de med dårlig hjerte?? mann kaster hund ned fra bro.

[spoiler=Link til video. Siste sjans]

Ja det er syke folk i verden. Men som de sier over så tror jeg faktisk at hunden kan få det adrenalinet vi får som faktisk føles godt! Er sikker på at den er trent på det og er trygg på det.

Skrevet

Tja, om den liker det eller ikke blir litt "irrelevant" så lenge det faktsik er en trent hund.

Syns egentlig at påfunnet var mer morsomt enn oppsiktsvekkende :)

Skrevet

Du kan seriøst ikke se om en hund har stivnet på det bildet der, Oscar. :)

Dessuten, om en hund blir redd, så vil den i de fleste tilfeller ikke stivne, den reagerer ved å beskytte seg selv med de instinktene den har utviklet ved dressur.

Forsvarets hunder(nå er dette Østerrike sin bikkje, så jeg skal ikke si det for sikkert for denne bikkjas skyld) trenes opp fra det øyeblikket de kan taes fra moren sin. De gjennomgår som sagt over nøye seleksjon, og det er mye de er trent til å gjennomføre. Hundene kan ta ut en fiende under tung beskytning, og den lar seg ikke berøre av smell og bråk. Jeg har selv sett to hunder i aksjon under en øvelse vi hadde med blant annet patruljehunder, og det er kanskje en av de mer hardføre hundene du finner i verden i dag!

Emil, du sier hunder er skapt for å holde seg på bakken, noe annet er dyreplageri. Mener du da at fugler misbrukes når de blir holdt i bur, at det er dyreplageri når de lander? Sånn bare for å sette det litt på spissen. :) Hunder svømmer, løper, og i mange tilfeller hopper, så hvorfor de ikke skal kunne hoppe i fallskjerm sammen med noen skjønner jeg ikke.

Skrevet
Hunder svømmer, løper, og i mange tilfeller hopper, så hvorfor de ikke skal kunne hoppe i fallskjerm sammen med noen skjønner jeg ikke.

Du skjønner ikke hva som er forskjellen for en hund når det gjelder bading, leking og hopping i fallskjerm?

Har du hund?

Skrevet

Jeg har vokst opp med hund i slekta hele livet, og nå også på jobb i nettopp Forsvaret. Tro meg, hvis du tror hundene våre er lik den du har hjemme hos mor, så må jeg skuffe deg. :)

Skrevet

Jeg har også vokst opp med hund hele livet, og jeg vet hva som er forskjellen på hudene i forsvaret og hjemme ja....

Har faktisk en shæfer ved siden av meg nå, som puster lettet ut over at han slipper og hoppe i fallskjerm... :grin:

Skrevet

Tror ikke den første hunden i verden vokste opp foran peisen og en 42tommer flatskjerm for å si det sånn, hunder hører vel strengt tatt, som nevnt, til ute i naturen.

Om man synes dette er dyreplageri eller ikke får være opp til hver enkelt, men regner med noen hadde grepet inn dersom dette hadde vært plageri.

Skrevet

Dyreplageri av høyeste grad?

Ærlig talt, såfremt du ikke er 100% vegetarianer har du vel i løpet av dagen fått i deg noen animalske proteiner som har vært utsatt for mer stress enn denne hunden. Noen mener det er dyreplageri...

I dette tilfellet er det snakk om en trent hund som utfører et oppdrag sammen med sin fører. Den føler seg kun nyttig, og blir belønnet når den har riktig adferd. Hunder er individer med forskjellig personlighet og her har man et eksemplar som takler dette. Hvilken nytte ville en "panisk" hund hatt når de når bakken? At den føler "stress" i situasjonen er normalt, det gjør nok han som hopper med hunden stroppet fast også. Det er helt naturlig og føle redsel, og det er like naturlig og lære seg å mestre det.

Skrevet

Før man hevder at dette er dyreplageri bør man vel sette seg inn i hvordan opplæring av tjenestehunder foregår. Denne hunden er nok trent og hatt en oppvekst som er noe annet en puddelen til nabofruen.. Den er på jobb.

Skrevet

Du peker nok på noe ganske vesentlig her, Ivar. Jeg har vært 35 år i en etat som bruker hundeekvipasjer i narkotikakontrollen. Tidligere ble vi uberettiget beskylt for å gjøre hundene narkoavhengige for å bedre søksresultatene av personer uten innsikt i hvordan instruktørene trente hundene. Dette var noe mange trodde fullt og fast på. I dag vet de fleste hvordan slik trening foregår.

Skrevet
Hunder er skapt for og gå på jorden' date=' ikke hoppe i fallskjerm.[/quote'] Og siden når var mennesket skapt for å hoppe i fallskjerm? :crazy:

Jeg vet ikke om du leste det jeg skrev, men loggring hos en hund er sjeldent et tegn på frykt og pining. Dessuten kan du være veldig sikker på at om en av hundene viser tegn til å ikke ville hoppe, så vil den heller ikke bli tvungen til det. Å hoppe fallskjerm med en sprek muskelbunt av en hund på ca 40kg festet på magen som stritter imot er ikke en trygt gjennomførbar ting å gjøre.

Du kan jo selvfølgelig tillat å ha en egen oppfatning av hva som er dyreplageri, men jeg fatter ikke at du oppfatter noe hunden faktisk liker og/eller som ikke plager den som dyreplageri? :confused: Spesielt ikke siden det ikke går mer utover risikoen enn om den foreksempel skulle rømme og gå rundt blandt trafikken i en storby.

Skrevet

Må bare si en ting:

Jeg har aldrig sagt noe som helst om treningen i forsvaret, eller tollvesnet eller noe annet sted.

Jeg sa kun, at jeg syntes dette er dyreplageri. kan godt hennde denne hunden er vant med det, men i det hele tatt å sette de i en slik tjeneste syntes jeg ikke er nødvendig ovenfor hunden.

Det var min mening, ser at jeg står for meg selv der. og det er kanskje bra, for alle er helldigvis ikke like. :)

Skrevet

Jeg vil vel tro at de har utført disse testene på en ordentlig måte tidligere, dvs. fulgt med på dyrets tegn på stress eller andre symptomer, kanskje målt hjerterytme ol. i forhold til stress og redsel. Jeg kan ikke se for meg hva slags følelesesgalleri en hund har, eller har hatt tidligere.

Hunder har levd i "flokk" med mennesker i tusenvis av år, og har mest sannsynlig tilpasset seg mennesket ved å tilegne seg "menneskelige" trekk, slik at vi får en følelse av å høre til sammen med de, og dermed gi de mat.

I tillegg så mener jeg å ha lest den samme artikkelen i en annen avis, og der nevnte de at hunder ikke klarer å merke høydeforskjeller, om de er 1,4, 10, eller 200 meter oppe, og dermed ikke er redde når de gjør dette.

Les aldri en avis, uten å sjekke andre kilder først, f. eks. hundeeksperten på TVNorge, han vil nok gi deg et bra svar på om dette er dyreplageri.

Skrevet

Har ikke helt forstått hvorfor du synes dette er dyreplageri Emil, kan du utdype dette litt mer? :)

Hvordan definerer man dyreplageri? Er det om man får dyre til å gjore noe mot sin egen vilje (vi må alle lære..) eller kanskje begrepet ikke trår i kraft før dyret blir påført psykiske eller fysiske skader.. Ikke vet jeg. Vet dere?

Mennesker og dyr må læres opp. Det er ikke alltid vi mennesker vil lære å sykle heller når vi er små, men barn blir forsatt satt på sykkelsetet mot dets vilje. Er dette barnemishandling? Hva med oss mennesker som hopper i fallsjerm, er det selvtekt? :grin:

Slike hunder er dresert og opplært til å gjøre slikt, for alt det vi vet synes hunden det er kjempestas å være i fritt fall! Det finnes hunder som er redde for raketter, og det finnes hunder som elsker raketter.. See my point? ;)

Skrevet

Skal man først engasjere seg i dyre plageri, så gå på spanjoler som liker å se på et stakkars fortapt dyr på 500 kilo bli sakte men sikkert drept til stor underholdning for flere tusen mennesker inne på en lukket stadium hvor den eneste rømningsveien er å prøve å forsvare seg inntil den sikre død inntreffer, bare for at en matador skal få ære og glitter fra fansen?

Og verden snakker om oss norske som har drevet med selfangst og hvalfangst?

Skrevet
Og verden snakker om oss norske som har drevet med selfangst og hvalfangst?

Det går vel mest i Japanernes hvalfangst for tiden tror jeg. Men sesongen er på hell, så det blir vel ikke lenge til de skriver om Norge igjen.... :grin:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...