O85_ Skrevet 15. mars 2010 Skrevet 15. mars 2010 Jaja folkens da var TETRA satt i drift i Oslo. Politiet over på lukket nødnett i Oslo Hva skal man lytte på nå mon tro? :crazy: Siter
andreas nærbø Skrevet 15. mars 2010 Skrevet 15. mars 2010 uhu :eek: Nå blir det spotify en stund til til man finner noe nytt :crazy: Siter
Tom Knudsen Skrevet 15. mars 2010 Skrevet 15. mars 2010 Ikke noe å bekymre seg for, man må bare ha en trunk scanner, i alle fall en som håndterer 400Mhz trunk system. Siter
Frode Skibrek Skrevet 15. mars 2010 Skrevet 15. mars 2010 Jeg har en Uniden 3500 XLT den SKAL kunne trunke og ta 400 MHz... Men hvordan får jeg lyttet? Må de ikke "låse" meg inn i nettet? Siter
Tom Knudsen Skrevet 15. mars 2010 Skrevet 15. mars 2010 Du kan søke litt på http://www.radioreference.com/ sine sider. Siter
Roy A. Helgesen Skrevet 15. mars 2010 Skrevet 15. mars 2010 Hva mener du med dette, Tom? Det nye nettet er jo "garantert avlyttningssikkert"... Siter
Tom Knudsen Skrevet 15. mars 2010 Skrevet 15. mars 2010 Samme nettet som er bruk over alt i verden, verken nytt eller sikkert. (ps. bare la dem tro det også) Siter
Rolf Arne Beck Skrevet 16. mars 2010 Skrevet 16. mars 2010 Så nettet er ikke kryptert i det hele tatt, alt man trenger er en ny scanner? Antar loven ikke har forandret seg, så da skulle det ikke være noe som stopper oss fra å få opp en ny stream. Men er det noen som vet hvordan dekkningen er i Oslo? Siter
Tom Knudsen Skrevet 16. mars 2010 Skrevet 16. mars 2010 Dekningen i Oslo skal være grei, verre med dekning ute i bygdene og særlig i fjellområder. Siter
Daniel Larsen Skrevet 16. mars 2010 Skrevet 16. mars 2010 Nå tar du feil, Tom. Du kan ikke bruke en scanner som har mulighet til TRUNK. Du må ha en TETRA-radio som er aktivert for å i det hele tatt ha sjangs til å lytte på det nye TETRA nettet. Frekvensene er heller ikke på 400mhz båndet som du sier, men på 300mhz. Dersom du ikke får politiet til å gi deg en aktivert TETRA radio, så kan du finne noe annet å lytte på Du kan se på TETRA på samme måte som vanlig mobilnett. Har du ikke et aktivert SIM-kort, har du heller ikke mulighet til å benytte deg av telefonen. Det eneste du vil høre er dessverre støy. Siter
O85_ Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Skrevet 16. mars 2010 Det stemmer. Tetra nettet er bla. i bruk i Sverige og England. Oslo Sporveier bruker også tetra på t-bane nettet. Den rulerende krypteringen er nokså sterk for nødnettet. I tilegg er sambandet til politiet styrket med en ende til ende kryptering noe som gjør det nærmest umulig å få lyttet til. Mistet radio kan lett utestenges fra nettet ved at det sendes en kode til den aktuelle radioen da må apparatet inn til service for å få det oprativt igjen. Bruk av mobiltelefon ved sensitive opplysninger ble av datatilsynet vurdert som ikke sikkert nok. Det er faktisk lettere å avlytte en GSM:p Siter
Tom Knudsen Skrevet 16. mars 2010 Skrevet 16. mars 2010 Den rulerende krypteringen er nokså sterk for nødnettet. I tilegg er sambandet til politiet styrket med en ende til ende kryptering noe som gjør det nærmest umulig å få lyttet til. Ingen ting er umulig Siter
O85_ Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Skrevet 16. mars 2010 Det har jeg ei heller sagt Artikkel fra teknisk ukeblad Siter
Tom Knudsen Skrevet 16. mars 2010 Skrevet 16. mars 2010 De aller fleste scannere kjører i dag ADP (Advanced Digital Privacy) kryptrering. Fordelen med disse er at man kan kjøre reversed engenering og crake kodene. Normalt demodelerer disse scannerne ACPO25 signal som gjør at man kan få inn signal over VHF, UHF osv. Med det nye systemet får man bare ENC i displayet om man kjører med en vanlig trunk enablet scanner. Jeg regner med det nye systemtet kjører en DES varian (DES, DES-XL, DES-OFB) og mange av de nye trippel modulene nå har støtte for XL, OFB and AES-256 booting. Men som sagt. Skal man hacke disse nye signalene må man ofte til med reversed engeneering og da gjerne med DES reversering. ACPO 25 kan man få inn de meste av disse eldre kryptrerte signalene som nå er særlig brukt i USA, I Norge tror jeg de har fått inn det aller nyeste sysmtet med 256bit krypterering. Hvis så tilfelle vil hackingen bli ekstra utfordrende fordi selve trunk-systemet er nå digitalt i tillegg. Med digital reversed engeneering blir utfordringene å cracke kodene samtidig som man skal lytte. Dette kan gjøres med bruteforce men for å gjøre det må scanneren vare tilknyttet data og man må kjøre bruteforce programmet samtidig. Noen av fordelene kan være: Økt scan og søke hastighet Mulighet til å uploade og download frekvensdata med alpha tagging, søke bånd og andre varierte programmerbare parameter Lage utvidet logger av kvitterings detaljer som f.eks aktive frekvenser med dato/tid osv. Signal styrke, sendings lengde, treff statistikk etc. Decode og logge CTCSS, DCS, DTMF toner osv. ta opp sendinger til disk Få tilgang til utilgjengelige frekvens bredder Laste inn mottaker via data fra CD-ROM (frekvens database) og masse mer. Den lille forskjellen fra dagens politiradioer (da snakker vi om dem politiet bruker) er at i de nye radioene sitter det sikkert en lignende NTN9121A encryption module and FPA med andre ord. FPA jo en flash basert oppgraderingsfunksjon som gjør at man kan enkelt kode om kryptreringen gjennom en flash oppgradering. Men alle signal som kryptreres må både kryptereres og dekryptereses fra mottaker til sender. Mellom der kan vi stå å fange opp signalene eller om man sammenligner med WIFI/WPA prinsippet, fange opp "handshake" som man igjen kan bruke. Får man først løst kryptereringene så har man åpent lytte nett frem til neste FPA flash. Vel enkelt er det ikke, men umulig er det langt i fra. Siter
Fredrik Wold Skrevet 16. mars 2010 Skrevet 16. mars 2010 Var ikke en tidlig utgave av TETRA i bruk under OL på Lillehammer i '94? Så nytt er det langt i fra. Men Tetra prosjektet/Nytt nødnett her til lands skal jaggu ta lang tid.. Fatter ikke.... Jobber jo selv i prehospital helsesektor, og veit hvor banalt elendig sambandet kan være til tider, men det funker jo fjellstøtt.. Det er håndradioene som går i lufta med oss Det er elendige saker Siter
Rolf Arne Beck Skrevet 16. mars 2010 Skrevet 16. mars 2010 Hva er rekkevidden på et slik system. Er det noe som kunne vært aktuelt for luftfart? Siter
Tom Knudsen Skrevet 16. mars 2010 Skrevet 16. mars 2010 Nå må du ikke be om trøbbel da Rolf Arne, liker veldig godt avlyttingsmulighetene for flytrafikken slik den er. Siter
Mathias Ganss Skrevet 16. mars 2010 Skrevet 16. mars 2010 Kan ikke helt se poenget med å bruke det i luiftfarten. Det er jo svært lite sensitiv informasjon som sendes over sambandet, kanskje med unntak av militære luftoperasjoner (her vet vel noen andre bedre enn meg). I tillegg vil det kreve en del å skulle installere dette systemet i samtlige fly som flyr i Norge/kunne tenkes å fly i Norge. Dette blir bare spekulasjoner, men jeg kan ikke helt se nytten, ei heller nødvendigheten. Mvh Mathias Siter
Rolf Arne Beck Skrevet 16. mars 2010 Skrevet 16. mars 2010 Nå var det ikke muligheten for kryptering jeg tenkte på og med alle de forskjellige flyene som er rundt i verden så tror jeg ikke det hadde vært aktuelt uansett. Men slik jeg forsto trunk systemet så isteden for at det bare er en sender (og evt. en haug med repeaters rundt omkring) så har trunk radioer muligheten til å videreformidle sendingene på kanalen til andre som er rundt seg, samt med en høyere kvalitet en dagens VHF. For meg virker dette som noe som kan være veldig praktisk på steder med dårlig dekning og på transatlantiske flygninger. Men det er kanskje noen andre begrensninger i denne teknologien? Siter
Gjest Aleksander Milde Skrevet 16. mars 2010 Skrevet 16. mars 2010 Ser at Kanal 11 i det nye systemet er ukryptert, og benyttes ved patching mot analogt nett. Hva vil det si? Kan man kunne lytte til den kanalen da? OSLO-11 - Gruppe 11 er ukryptert, benyttes ved patching mot analogt nett. - (K11) - Oslo + Akershus Kilde: Politi.no - PDF-fil - Side 5 Siter
Tom Knudsen Skrevet 16. mars 2010 Skrevet 16. mars 2010 Ser at Kanal 11 i det nye systemet er ukryptert, og benyttes ved patching mot analogt nett. Hva vil det si? Kan man kunne lytte til den kanalen da? I teorien ja, men kun da hvis patchingen er ukrypterert noe jeg vil anta den er siden den skal være komptatibel med det analoge nettet. Analogt trunk system kan som kjent avlyttes med en helt vanlig scanner med støtte for trunk systemet. f.eks en Bearcat osv. Regner med de mener bare at patchen lager en tunnell fra det den digitale kryptererte til de analoge. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.