geir.albrektsen Skrevet 13. mars 2010 Skrevet 13. mars 2010 Hei Vi er fire stk som planlegger en tur til krakow,og regner med at noen her inne har vært der.Har dere noen erfaringer som er greie og ta med seg,reiser 16 juni. Har noen spørsmål. Noen bra hoteller der,som noen kan anbefale. Hvordan komme seg til Auschwitz,buss tog taxi??? om noen vet hva som er beste fremkomst middelet. Hvordan få norsk guide der,om mulig??? Vet at det meste finnes på nett,men synes det er greit og høre fra noen som har vært der.Om dere har noe annet som er ett must og se si fra.Reiser Onsdag til Lørdag,med norwegian fra Sola. På forhånd takk Siter
Michael A B Skrevet 13. mars 2010 Skrevet 13. mars 2010 Hei Geir Jeg var i Krakow i lag med kjæresten min for andre gang i august 2008, så tenkte jeg kunne komme med mine erfaringer, i håp om at det er til hjelp Noen bra hoteller der,som noen kan anbefale. Nå vet jeg ikke hvilke standard dere ser for dere, men jeg vil uansett anbefale å velge et hotell som ligger i sentrum, hotellene er uansett rimelig billige etter vår standard. Vi bodde på et hotell kalt Wielopole, et enkelt men fint hotell 200 meter fra bymuren. Det tok mindre enn fem minutter å gå til torget fra hotellet. Bemanningen på hotellet var vennlige og hjelpsomme, og de sørget for å melde oss på de organiserte turene vi var interessert i. De sørget også for å ordne transport tilbake til flyplassen. Rommet lå i en av de øvre etasjene og var godt skjermet selv om det var en trafikkert gate utenfor, og rommet holdt godt standard. Det var ingen restaurant på hotellet, men det trenger en ikke når en har flere dusin billige restauranter å velge mellom fem minutter unna. Maten var noe av det jeg var mest positiv der nede, det var svært mye å velge mellom, smakte godt, var god service, og ikke minst billig. Og så har de enkelte restauranter som kun solgte desserter .... *vann i munnen* Det var menyer på engelsk på samtlige steder vi var innom, og vi hadde ikke problemer med å kommunisere med servitørene på noen av stedene. Hvordan komme seg til Auschwitz,buss tog taxi??? om noen vet hva som er beste fremkomst middelet. En kan komme seg til Auschwitz med både buss, taxi, tog og med transport på organisert tur. Sist gang kastet vi oss på en pakketur med guiding i leirene, og her ble vi kjørt i minibusser til Auschwitz. Opplegget var greit nok, men det var en hel del kortere enn det første opplegget jeg var med på (da jeg var der med de hvite bussene). Etter det siste besøket skulle jeg ønsket at jeg reiste dit på egenhånd, da det ville gitt mye mer tid enn det vi fikk på den organiserte turen. Det går også an å bli med guidede turer i leirene selv om en ikke er med på en organisert tur. Museet sine sider har en del informasjon om dette, samt hvordan du kan komme deg dit. Hvis jeg husker rett er det rundt en kilometers gange fra jernbanestasjonen til både Auschwitz I (hvor museet ligger) og III (Birkenau). Hvordan få norsk guide der,om mulig??? Svensk er det nærmeste du kommer. Hadde dette på mitt første besøk, og det fungerte veldig fint. Hadde engelsk guide på andre besøk, og dette fungerte også glimrende. Guidene de har der har vært flinke, både når det kommer til kunnskap og språk. Om dere har noe annet som er ett must og se si fra.Reiser Onsdag til Lørdag,med norwegian fra Sola. Jeg ville også tatt turen innom saltgruvene i Wieliczka. Gruvene ligger i underkant av en times kjøretur utenfor Krakow, og et besøk her er absolutt verdt det (med mindre en har klaustrofobi). En kan hive seg på organiserte turer hit, noe vi gjorde sist vi var der (om en ser bort ifra råkjøringen til sjåførene). Håper jeg har vært litt til hjelp Siter
Allan Sjøbrend-Rasmussen Skrevet 13. mars 2010 Skrevet 13. mars 2010 Jeg skal der til i April sammen med 8 andre, da kan jeg fortelle lidt om det når jeg kommer hjem. skal der ned fra 21-25/4. gleder meg. Siter
geir.albrektsen Skrevet 13. mars 2010 Forfatter Skrevet 13. mars 2010 Takker for svar,skal legge inn bilder etter turen. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.