Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Tyr til dere her inne mtp å få noen meninger ang kjøp av en bil uten servicehefte. Jeg vet personlig at serviceheftet ble stjålet da det hadde vært innbrudd i bilen sammen med bla stereo. Bilen er godt passet på av kyndig kar som lever av bilpleie osv (Hans personlige bil). Er altså en Audi A3 1,8T quattro med chip som har gått 191.000km (Kun 5000km med chip, ellers som originalt) Det blir utredet via møller hvilke servicer og evt reperasjoner som er gjort hos dem og dette kommer på papir som jeg får med.

Spørsmålet blir da, ville dere kjøpt en bil uten orginalt servicehefte? (Dette er mtp den dagen jeg skal selge bilen og den har gått litt over 200.000km)

Skrevet

Nei. En bil uten service hefte er helt ubrukelig. En eller annen gang skal du kanskje selge bilen videre og da til en fremmed person. Hva da?

Men hvis den bekjente av deg har vært nøye med bilen fra før av, så finnes det service historikk på det verkstedet hvor bilen har fått den servicen den skal ha. Så da er det bare for han bekjente av deg å ringe verkstedet og få utskrift over service historikken. Enhver seriøs verksted holder slike historikker.

Hvis det er vanskelig for dagens eier å fremskaffe slike opplysninger fra verkstedet, så bør det ringe en liten varsel bjelle. :)

EDIT: Glemte slutt poenget her :blush:

Så lenge bileieren har utskrifter fra Møller som da er autorisert forhandler av AUDI, så er ikke dette et problem i ditt tilfelle, så løp og kjøp hvis prisen er fornuftig billig :).

Skrevet

Dette kommer helt ann på årsmodellen på bilen. Om bilen er eldre enn 95 og er en helt vanlig bruksbil, er det få som gidder å bruke tusenvis av kroner på å få bilen reparert/ service på verksted. De aller fleste kjøper deler selv og reparerer selv. Inkludert meg. Min bil(92 mod) har ikke fulgt servicehefte på noen år. Det skjønner jeg, da heller ikke jeg gidder å sende bilen på verksted med 900kr +++ i timepris.

Men ser det er en Turbo Quattro, og regner med at det da er en litt nyere Audi. Også mtp at A3 ble startet produsert i 96.

Synes det er litt merkelig da, at stereoen ble stjålet og serviceheftet..Stereoen er greit nok, men hvem vil ha et servicehefte til en Audi? :confused: Uansett, du sier du vet at det ble stjålet og du kjenner fyren som selger godt. Da er det vell bare å slå til så lenge bilen er i god stand og du får en bra pris. Iallefall viss du kan få kvitteringer fra div. verksteder på at service faktisk er gjort på bilen!

Og så lenge du tar vare på kvitteringer fra forskjellige verksteder på at service er gjort, under ditt eie, så blir det vel heller ikke noe problem når du skal selge den videre :)

Uansett, vil råde deg til å gå for BMW framfor Audi... Freude ist BMW, er det noe som heter vettu ;)

Skrevet

Big Money Wasted :grin:

Lykke til med Adusi kjøp :) Har sjølve ein A4 og er stornøgd med den :) (Sjølv med piggfrie piggdekk som syng på siste verset, kjem eg meg fram der BMW med nye dekk må gi tapt til Herr Vinter :grin: ) Og så ser Audi så mykje finare ut enn BMW :)

Og som andre her har sagt, får du papir ifrå verkstad på at serviceheftet er fulgt, så er det ingen problem. For det er jo igrunn berre ei veldig stor kvittering det heftet :grin:

Skrevet

Big Money Wasted vil jeg nok ikke si at det er :)

Uten at jeg skal begynne å bli usakelig i forhold til Audi, vil jeg nok si at jeg liker designet og kjøreegenskapene langt bedre på BMW.

Er storfornøyd med min BMW, og kommer nok aldri til å gå over til erkefienden, som ikke overraskende nok er Audi.

Når du sier du kommer deg fram der BMW ikke har mulighet, så mener du vell en Audi Quattro (4-hjulstrekk) vs BMW med RWD?

Det går jo ikke ann å sammenligne hvor godt en 4-hjulstrekk tar seg fram vs bakhjulstrekk/forhjulstrekk. Det blir det samme som jeg skulle sakt hvor bra BMW xDrive (4-hjulstrekk) tar seg fram i forhold til en Audi uten Quattro :) Men du visste kanskje ikke at man fikk BMW med 4-hjulstrekk? ;)

Bare litt BMW promotion :) :

(fra 1997)

Skrevet

Takker så mye for fine svar!

Da har han sjekket med møller, og de har alle kvitteringer fra den var gått 90.000 og frem til nå (6 sider visstnok). Den er importert fra tyskland i 2004, og tipper det er derfor møller bare har kvitteringer fra 2004 og frem til nå. Ikke helt sikker på hva merkeverksted som bruken i tyskland, mulig det er flere?

Spørsmål 2 blir da; Bør jeg ha kvitteringer for de resterende 90.000km som bilen har gått i tyskland?

Skrevet

Dette kan nok bli vanskelig å få tak i vil jeg tro. Du må vell da kontakte tidligere eier i Tyskland og få han til å sende deg kvitteringene. Det vil bli mye fram og tilbake... Du har alle kvitteringen fra bilen kom til Norge og det er vell godt nok. Så i mitt syn vil nok alle kvitteringe fra Norge være en god nok garanti for at bilen er i bra stand. Husk å sjekk heftelser på bilen!

Skrevet

Hei

Har ETT råd til deg. IKKE kjøp uten service hefte.. Da kan du kjøpe den totale katta i sekken.. Uansett hvor "kul" bilen er, så kan det koste deg så ekstremt mye mer en det som det er verdt...

Du kan FINT få tak i en brukbar prismessig Audi A3 1.8T quatro med full service hefte, der du får oversikt over alt som har skjedd med bilen... Du må kanskje betale bittelitt mer for det, men er verdt hver krone..

Hør på oss som har hatt noen biler, det kan du bare tjene på i lengden... Noen erfaringer har man da fått med årene..

Oddvar

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...