Ola Haldor Voll Skrevet 7. mars 2010 Skrevet 7. mars 2010 Vi har planer om å oppgradere utstyrsparken i firmaet, og antakeligvis vil vi lande på en av to pakkeløsninger som koster $19,995 og $30,995.. Den til 19,995 finner jeg ikke hos norsk leverandør, men tilsvarende den dyreste løsningen kommer på omkring 225.000,- NOK ink. mva. Hvor mye er det da egentlig å spare mtp. frakt, og de avgiftene som kommer i tillegg? Husker jo aldri hvilke avgifter som gjelder hva jeg da... :whistle: Det er snakk om digitalt fotoutstyr. Siter
Ole Jespersen Skrevet 7. mars 2010 Skrevet 7. mars 2010 Med norsk moms, blir ihvertfall den dyreste pakken dyrere. Kommer da på 232000 kr sånn ca. Og det er uten frakt. Siter
Timmy Brandt Skrevet 7. mars 2010 Skrevet 7. mars 2010 Vad händer om man flyger över själv och tar tillbaka fotoutrustningen i bagaget utan förpackning?! Siter
Petter Knutsen Skrevet 7. mars 2010 Skrevet 7. mars 2010 Tar du deg den friheten å frakte det for egen maskin uten de nødvendige tolldeklarasjonene blir det neste fotoprosjektet mug-shots Nei det er nok best å ta det norske alternativet siden du må betale frakt, mva, fortollingsgebyrer, muligens leie plass på tollager når det sendes fra US and A. En annen fordel er jo at kjøpsloven vi har her på berget er noe unik i forhold til andre nasjoner. La meg bare legge til på tampen at som et firma er man jo fort på tynn is dersom skattemyndighetene plutselig krever bilag, hvilket de som kjent er så glad i, over firmaets verdier sitter man fort med linsa godt zoomet inn dit solen sjelden skinner. Siter
per berge Skrevet 7. mars 2010 Skrevet 7. mars 2010 Nær alt er å spare på ved å handle i USA. Ikke bare utsalgsprisen men i det hele tatt forhandler kortet er mer tøyelig der enn hos Norske bortskjemte merkeforhandlere. En kompis av meg var dro til New York og handla fotoutstyr til rundt 80 lapper som han hadde måtte betalt 120-130 for her. Da var flybilet og hotel regna inn i prisen. PÅ toppen av det fikk han jo en flott liten ferie for fotografering i NY noen dager. Ellers er vel Singapore det som tradisjonelt har vært beste stedet å handle optiske varer i den prisklassa du snakker om. Vanlig standard fotoutstyr derimot er det vel knapt annet enn valutaen å finne noe sparepotensiale slik jeg har erfart. USA butikker er også veldig kurante når det gjelder avtale finurlige måter for å slippe mer toll og mva enn en behøver. Det er vel om jeg ikke tar feil kun mva og ikke noen særavgift for optiske varer. Kun ett tolgebyr som er likt uansett hva en handler. Men prøv forhandlerkortet som jeg sier å prute med dem både her og der borte. Dette med reklamasjon er internasjonalt og følger slik jeg har forstått det produsenten enten du kjøper det hos Sverre i Spjelkavik eller hos Bumpipol i Nepal. Siter
Rune Gustafson Skrevet 7. mars 2010 Skrevet 7. mars 2010 Blir personen plukket ut til kontroll i tollen, har både personen og firmaet et stort problem. Da ryker det for det første utstyr for en 1/4 million, og både firmaet og den som forsøker å inn føre varen ulovlig vil ved så store verdier bli anmeld til politiet. Her er det ikke lenger anledning til å gi forelegg. Det kan m.a.o bli en dyr form for sparing. For ikke å snakke om hvor interessert skattemyndighetene vil i firmaets regnskaper. Forøvrig, Petter, forbrukerkjøpsloven gjelder ikke for firmaer. Siter
per berge Skrevet 7. mars 2010 Skrevet 7. mars 2010 Snakker ikke om smugling her Rune men å importere. Det er nå fortsatt tillat det for alt jeg vet Siter
Rune Gustafson Skrevet 7. mars 2010 Skrevet 7. mars 2010 Nei du gjorde ikke Per, men det gjorde vel Timmy :grin:? Siter
per berge Skrevet 7. mars 2010 Skrevet 7. mars 2010 Ja ser det nå. Til det er det å si att over en viss sum forplikter du når du reiser ut å raportere hva du tar med deg ut fra Norge. Om vi snakker ett kamera hus med ett par tre objektiv vil jeg tru det går greit men det Audun snakker om er noe langt mer enn det. Pluss att han som næringsdrivende også er intersert i avskriving av mva. Det du skal betale ved innførsel er mva av kjøpesum pluss transport/frakt. I tilleg kommer ett tollgebyr men det er ikke store summen. Noen hunmdrelapper kansje. Men nå er dollar kursen god for oss Nordmenn og som sagt kan du antagelig presse en USA forhandler mer på oris enn en her i Norge. salget går ikke akurat heftig for seg der borte om dagen. Siter
Haagen Tangen Eriksen Skrevet 7. mars 2010 Skrevet 7. mars 2010 samt reklamasjonsrettigheter/garanti gjør det til en fordel å handle i norge...med mindre man kan levere det inn hvor som helst... Siter
Audun Braastad Skrevet 7. mars 2010 Skrevet 7. mars 2010 Om vi snakker ett kamera hus med ett par tre objektiv vil jeg tru det går greit men det Audun snakker om er noe langt mer enn det.Jeg og Ola Haldor er gode venner, men vi er ikke samme person Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Skrevet 7. mars 2010 et du skal betale ved innførsel er mva av kjøpesum pluss transport/frakt. I tilleg kommer ett tollgebyr men det er ikke store summen. Noen hunmdrelapper kansje. Allrighty! Da er det klart billigst å kjøpe i Norge, foruten den ene pakka ja, som kun er å finne på den nettbutikken enn så lenge. Da var det bare å bli enige med de som har de store kronene om finansiering. :whistle: Siter
per berge Skrevet 8. mars 2010 Skrevet 8. mars 2010 Håkon sa: samt reklamasjonsrettigheter/garanti gjør det til en fordel å handle i norge...med mindre man kan levere det inn hvor som helst... Svar: Hvor har du det ifra att ett produkt kjøpt i utlandet ikke gir deg samme reklamasjonsrettigheter som om du kjøpte det i en butik i Norge? Produksjonsfeil følger jo produktet og ikke statsborgerskapet til den som driver foretningen. Siter
per berge Skrevet 8. mars 2010 Skrevet 8. mars 2010 Ola Haldor, mva delen trenger du egentlig ikke legge inn i regnestykket da du senere vil trekke dette fra på inngående moms i omsetningen. Vi betaler mva kun en gang enten du kjøper det her eller i utlandet. Så i grunnen er det kun prisen for kjøp og frakt du skal legge vekt på uansett. Husk valuta svingningene der du på såpass store innkjøp kan gjøre en god handel. Alt dette maset som enkelte driver med om reklamsasjon meg hit og dit er tullprat. Garantien følger produktet som sagt og ikke hvor i verda du bor. Siter
AMO Skrevet 8. mars 2010 Skrevet 8. mars 2010 Nå må du holde tunga rett i munnen og skille mellom garanti og reklamasjon, Per. Siter
per berge Skrevet 8. mars 2010 Skrevet 8. mars 2010 Jeg har tunga rett i munnen jeg, men jeg tror det er enkelte andre som blander korta her. All handel fra USA i den støresles orden haldor snakker om er stort sett fordelsaktig. Som jeg nevnte er Norske forhandlere begunstiga med veldig høye kostnader pluss att de forholder seg til kansje verdens minst prisbeviste kunder slik att de kan holde kunstig høye utsdalgspriser. har importert både MC og Bil deler fra statene og kan ikke annet enn anbefalle dens slags. Og når vi snakker om profft utstyr som vi gjør i denne saken er det ikke noen TV2 hjelper deg sak om noe er galt. Da snakker vi om ertsatning av feilproduksjon etc, noe som ikke kjenner noen landegrenser. Er bare det som er mitt poeng. En dollar på godt under sekskroning tilsier att de kalkylene importør har tatt utgangspunkt i ligger vel 1,5 kroner over dagens kurs. Slik sett kan du bare ved denne kalkylen gå utifra en inntjening på mellom 20 og 25 tusen på ett kjøp til 120.000,- Siter
per berge Skrevet 8. mars 2010 Skrevet 8. mars 2010 Med agens kurs vil den dyreste pakken du nevner komme på rundt 183.000,- Var den prisen du tok utgangspunkt i på 225.000,- med eller uten mva Haldor? Jeg hadde glatt tatt meg en tur over eller for den saks skyld tatt kontakt med 2-3 forhandlere der borte og sett hvor langt de er villuge til å gå ned. Vi snakker ikike om noen hverdagslig handel her akurat. En handel som både gir stor omsetning men også en viss positiv feedback for forhandleren overfor sin leverandør. En langweekend i NY eller Chicago frister vel litt for en fotograf? Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Skrevet 8. mars 2010 De 200+ var med mva. ja, fordi den norske nettbutikken av en eller annen merkelig grunn ikke viser pris uten mva. Ganske merkelig etter mitt skjønn. En weekend i statene hadde vært fint, men det tror jeg neppe de jeg jobber med å få med på laget på finansiering hadde blitt begeistra for om de måtte tatt regningen for det også. :grin: Siter
Sten Arne Bryde Skrevet 8. mars 2010 Skrevet 8. mars 2010 Vel for å hive meg litt inn i diskusjonen med min erfaring her. Kamerahus har jeg sett er mer eller mindre samme prisen i USA som her. Så jeg hadde ikke giddet å kjøpe det der borte. Dessuten tror jeg det er lettere med evt reparasjoner om de er kjøpt her. Butikken har vært veldig velvillig de gangene jeg har måttet ha mitt på reparasjon. Objektiver derimot har jeg sett er en ganske dramatisk prisforsjell på, og med unntak av ett som jeg kjøpte i Japan er alle mine objektiver kjøpt i statene (Samys i Los Angeles for å være nøyaktig). En god fotoforsikring er iallefall å anbefale. Jeg betaler 700 kr i året for min og da er alt utsyret mitt fulstendig dekket. Bare ett annet eksempel er ladeutstyr. Jeg liker å skyte og har noen håndvåpen til denne interesen (to pistoler og en revolver). Jeg vurderer å begynne å lade skudd selv og har sett litt på ladepresser og utstyr til dette. Jeg så at ved å importere fra USA selv, med frakt og fortolling/MVA og avgift kom jeg ut med ca 40% av prisen jeg hadde måtte betale her til lands. Noe som er en ganske omfattende forsjell. På generell basis har jeg sett de gangene jeg har vært der borte at prisene ligger ca 30 pst lavere en i Norge, på objektiver er det også mer en dette, opp til 50% lavere i noen tilfeller. Generell forbruks elektronikk er somregel billigere i Norge har jeg sett. Vel du ser tegninga her tenker jeg. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.