Lars B. Frostad Skrevet 7. mars 2010 Skrevet 7. mars 2010 (Bildet er copyright ©: Rekkof N.V., og til fri bruk for presse / ikke-komersiell bruk) Det Nederlandske firmaet "Rekkof" (som altså er "Fokker" stavet baklengs!), har fortsatt ikke lukket dørene - og selv om mange har vært svært tvilende til om man vil se en ny og oppdatert utgave som bygger på Fokker-100 modellen; ser det faktisk lovende ut. Tidligere var det snakk om nye og moderne versjoner, av både Fokker F70 og Fokker F100 jetmaskinene - men det virker som man nå konsentrerer seg mest om den største maskinen; altså Fokker-100. Produksjonen av de originale maskinene (som er ute på markedet i dag), ble stoppet da Fokker gikk konkurs i 1996. (Bildet er copyright ©: Rekkof N.V., og til fri bruk for presse / ikke-komersiell bruk) Rekkof tror i dag det fortsatt finnes et marked, for en ny og forbedret versjon av Fokker 70/100 - som bl.a. har et forbedret og aerodynamisk design, miljøvennligere og mer effektive motorer, og ikke minst lettere. Dermed tror de at en "NG"-versjon av f.eks. Fokker 100, kan konkurrere med dagens Embraer og CRJ - og den kommende C-Series. Rekkof har dog til dags dato, ikke klart å få til en "launch customer" til dette flyet - slik at produksjoen er fortsatt i det "blå"; selv om det riktignok har vært lekkasje av noen bilder - som kan antyde at noe har/er i gang på et visst tidspunkt. Helt siden 2004 har Rekkof sagt at det er "like før" produksjonen skal starte, men ting tyder nå på - at dette kan skje. (Bildet er copyright ©: Rekkof N.V., og til fri bruk for presse / ikke-komersiell bruk) Bl.a. har modellen "Fokker F100NXT" blitt vist, som har en re-designet vinge, og som mangler winglets som tidligere ble presentert på en nyere "Fokker F100NG"-versjon. I midten av 2008 ble en ny hjemmeside til Rekkof lansert, hvor man nå holder seg til modellen "XF100". I Mars 2010 kom nyheten om at regjeringen i Nederland, har sagt ja til å bidra med et lån på 20 millioner Euro - for å bidra til utvikling av den nye Fokker-100 maskinen. Det eneste som mangler nå, er godkjennelse fra EU; slik at lånet blir endelig godkjent. (Bildet er copyright ©: Rekkof N.V., og til fri bruk for presse / ikke-komersiell bruk) Rekkof er en del av "Panta Holdings BV" (som igjen er eid av flyselskapene: Denim Air, og VLM Airlines - som begge opererer Fokker-50 typen. Dog stopper Denim Air å operere som selskap for kort tid siden, samt at VLM har blitt solgt til AirFrance-KLM - og blitt integrert som "Cityjet" i det selskapet). Den første "NG-maskinen" vil mest trolig bestå av en omgjort Fokker-100, med nye vinger og motorer - og som vil være et demonstrasjonsfly for den kommende "NG-serien". Rekkof tar sikte på å ha denne klar medio 2015. Rekkof sin egen hjemmeside: http://www.rekkof.nl/ Informasjon om lånet Rekkof har blitt innvilget av Nederlandske myndigheter: http://www.flightglobal.com/articles/2010/03/06/339155/fokker-resurrection-scheme-secures-loan-for-prototype.html Bakgrunnsinfo om Rekkof: http://en.wikipedia.org/wiki/Rekkof Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.