Karl R Pettersen Skrevet 15. juli 2002 Skrevet 15. juli 2002 Hei Trenger litt hjelp med noe jeg trodde var enkel matematikk. Kan jeg finne ut om det er dag eller natt (helst solas altitude - sånn cirka) bare ved å vite dagen i året (sesong variasjon) og hvor på kloden jeg befinner meg (lat/long eller tidssone/breddegrad)? Har sjekket på nettet etter kalkulasjoner av solas høyde, men den matten innebærer bruk av Julianske datoer, og er _alt_ for nøyaktig til mitt bruk. Jeg trenger bare å vite "sånn cirka". Har prøvd i Excel ved hjelp av flere triognometriske kurver basert på overnevnte data osv, men får liksom ikke resultatet jeg leter etter. Noen eksperter som kan hjelpe? Siter
Truls Meek Skrevet 16. juli 2002 Skrevet 16. juli 2002 Hei. Vel, enkel mattematikk er det nok ikke. Mener du at du ikke vet hverken lengdegrad, eller breddegrad? Har du tilgang til nautisk almanakk, kan du finne eksempler på regnestykker. Litt vanskelig å se for meg denne situasjonen i et fly, men kanskje enklere hvis man er i en båt. Da kan man ha tilgang til sekstant, og ved hjelp av den kan man finne posisjon osv, og vet man fart på båten kan man regne tider. Ikke helt lett det spørsmålet ditt, men se i en nautisk almanakk, tror du finner svaret der. Fint med GPS ja.. Mvh Truls Siter
Jakob Jakobsen Skrevet 16. juli 2002 Skrevet 16. juli 2002 Vel, uten å være ekspert eller å ha tenkt noe særlig over problemstillingen så tror jeg ikke det er mulig å finne ut om det er dag eller natt ved bare å vite dagen i året og posisjon, da det på en dag både er dag og natt ved en gitt posisjon Du må vite GMT også, men da er det lett å finne ut. Med solas altitude mener du vel høyde over horisonten? For avstanden jorda/sola er vel mer eller mindre konstant (banen jorda går i er oval)? Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 16. juli 2002 Skrevet 16. juli 2002 Jeg vet ikke helt om jeg skjønner spm'et, men lurer du på når det er natt og dag for f.eks. VFR ? Isåfall er denne linken noe for deg. Siter
Karl R Pettersen Skrevet 17. juli 2002 Forfatter Skrevet 17. juli 2002 Njai, for å forklare litt bedre kanskje: Har lagd en radiostack hvor orginalen har en "fotocelle" som måler lys. Hvis denne måler mye lys, skrur den opp lysstyrken på displayet sånn at det blir lettere å lese i sterkt lys. Når det er lite lys i cockpit går den over i "nattmodus" - dvs intensiteten på displayed blir dimmet ned. For å finne ut hvor lyst det er i cockpit trenger jeg altså å finne ut hvor sola befinner seg på himmelen. Jeg skal kun ta hensyn til altitude på sola, ikke azimuth (den vet jeg blir for drøy). Jeg har tilgang på disse relevante data inne ifra FS2002: Flyets posisjon (latitude og longitude), tid (lokal og zulu hvis det skulle bety noe), samt dagen på året. Problemet med de formlene jeg har funnet på nettet er at de er alt for avanserte til å kunne kjøres nærmest kontinuerlig i en gauge. De tar hensyn til jordbanens eksentrisitet, atmosfærisk refraksjon, og en mengde andre saker jeg aldri har hørt om (selv som fortid som "passiv" stjernetitter ) Har heller ingen hensikt å ta flyets høyde inn i beregningene, så såppass unøyaktig er mer enn godt nok. Hadde håpet at ett simpelt regnestykke som tar i bruk trignometri og normalisering skulle gi meg svaret på dette. Siste utvei blir å koble det direkte til panelbelysningen, men det hadde vært morro å fått det til Siter
Roald Hansen Skrevet 18. juli 2002 Skrevet 18. juli 2002 Hei, Karl R! Som du sier - fotocellene til instrumentene måler lys, og real life styres intensiteten ut fra hvor mye lys som faller på instrumentet, ikke hvor lyst det er i cockpit. Venstre EADI og venstre EHSI kan faktisk ha forskjellig "lysstyrke", avhengig av hvordan lyset faller på panelet. Men i FS er det ikke sol/skygge-effekt på panelet, så jeg ville gått på din alternative løsning; sammenkopling med panelbelysning. I tillegg kan du jo legge dimmefunksjonen i gaugen. Den er laget av flere, og finnes også i virkeligheten. Hilsen Roald Siter
Karl R Pettersen Skrevet 19. juli 2002 Forfatter Skrevet 19. juli 2002 Siden FS vet hvor sola står (og jeg kanskje kunne finne det ut også, men simplifisert til altitude) og lyssetter virtual cockpit deretter, så "burde" det også være mulig i 2D-panelet ("bare" å sjekke solas altitude/azimuth med flyets høyde, pitch, heading, posisjon, og dato... Ehh - "bare" liksom ) Meningen var en simpel versjon i første omgang, så forbedre etterhvert, men tror jeg nøyer meg med en "simpel" kobling til panelbelysning istedenfor... Ble "litt" for heavy... Men ser også jeg kommer til å få problemer med kabinvarme systemet, og dette burde være barneskolematematikk, men ikke pokker om jeg klarer å finne ut av det. Problemet er som følger; jeg sitter på ett varmepotensiale på 30°C som blir fordelt rundt i kabinen med tre 0.0-1.0 brytere. Hvordan blir er likning som automatisk justerer svaret ned til maks 1.0? F.eks K(nott)A, KB, og KC er alle satt til maks fordeling, da skal B(rukt)A BB og BC bli 0.33 hver, tilsammen 1.0 (all varme blir fordelt). Hvis KC blir satt til 0.5, vil den nye ledige varmen bli tilgjengelig til de to andre, noe slikt som 0.4+0.4+0.2=1.0 Altså, dette burde være lett, men... Skulle ønske jeg fulgte bedre med i mattetimene til tider Siter
Thomas Berg Skrevet 19. juli 2002 Skrevet 19. juli 2002 En formel for solas vinkel over horisonten blir ganske komplisert, men her har jeg en som bør være en god tilnærming (hvis jeg har tenkt riktig): DAG = antall dager etter vintersolverv TIME = antall timer etter midnatt BREDDE = breddegrad (bruk negativ verdi for sørlig bredde) SOLVINKEL (i grader) = (12 * cos(DAG * 360 / 365) - 78) * cos(BREDDE) * cos(TIME / 24 * 360) - 24 * sin(BREDDE) * cos(DAG * 360 / 365) Legg merke til at den stemmer i grensetilfellene: Ved Nordpolen avhenger solvinkelen kun av årstiden, ikke av klokka (!). Året har bare ett døgn der. Ved ekvator er døgnets lengde konstant, er ikke sikker på om denne formelen gjenspeiler det 100 %, men det bør ikke være langt ifra =) Thomas Siter
Karl R Pettersen Skrevet 19. juli 2002 Forfatter Skrevet 19. juli 2002 Flott, denne skal testes. Ser enkelte elementer er de samme som jeg har testet ut før, men sammensetningen min har vel vært helt borti natta. Etterhvert som jeg ikke fikk det til ble det for det meste skudd i blinde i ett håp av flaks - ingen systematisk framgangsmåte mao... Formelen ser i hvertfall mye greiere ut en de jeg har sett på webben, som kunne bli flere sider lange. Takker for hjelpen. Siter
Thomas Berg Skrevet 21. juli 2002 Skrevet 21. juli 2002 Ok, test den ut, og si ifra hvis det er noe som høres feil ut. Da skal jeg selvfølgelig fikse på den. (kom fram til den klokka 5 om natta fordi jeg ikke fikk sove, så jeg kan ha tenkt litt feil...) Den kan gi solvinkler på opptil 114 grader rundt ekvator, men det stemmer jo (hvis du måler fra motsatt side) For lysstyrke bruker du vel sinus til denne vinkelen (?), og da spiller det ingen rolle om den gir 114 grader eller 78 grader =) Thomas Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.