Marius Fredriksen Skrevet 5. mars 2010 Skrevet 5. mars 2010 Marit Strømøy satser i Class 1! Marit Strømøy fra Sanderfjord blir den første kvinnelige piloten i Offshore Class 1. Hun har inngått et samarbeid med Welmax teamet foran denne sesongen og skal kjøre årets VM-serie. Hun skal kjøre med italienske Girgio Manuzzi. Samtidig fortsetter hun satsingen i Formel 1. Welmax utvider til et svært spennende to båts team fra sesongen 2010, med 4 spennende piloter. Welmax Offshore Racing Team med eier Jørn Tandberg i spissen satser for fullt mot årets Class 1 World Powerboat Championship. Teamet tok bronseplassen i fjorårets VM, og gir nå full gass mot mere heder og ære. Kolbjørn Selmer og Jørn Tandberg hadde stor suksess i fjorårets sesong som endte med 3. plass i World Powerboat Championship, 3. plass i Edox Pole Position, 3. plass i European Championship og 4. plass i Middle East Championship. Jørn Tandberg er teameier og throttleman. Jørn startet sin karriere i Pro Vee i 2004, og avanserte til Class 1 i 2005. Jørn har deltatt i 39 race. Kolbjørn Selmer debuterte i Class1 i 2007 sammen med italienske Giampaolo Montavoci. Sammen satte de verdensrekord i 2008 i både P1 og Class 1. Erfaringene for Selmer er fra Poker race, Pro Vee, V1 Class, Clas 3,2 liter Teamet er også kraftig forsterket på den tekniske siden i form av Rolf Arnestad og Arne Venaas fra Spirit Of Norway. Som alle vet så hadde de stor suksess og mye av æren da Spirit Of Norway tok en rekke VM titler. Welmax Offshore Racing Team, som starter i Rio de Janeiro i Brasil, har nå fått Marit Strømøy og italienske Giorgio Manuzzi med i teamet. Marit er født i Sandefjord og har drevet med båtsport i 20 år. Hun kjører i dag i Formel 1 og går inn i sesong nr. 21 i rundbane. Marit Strømøy er helproff og lever av å kjøre båt. Hun startet sin karriere i 1989 og satte verdensrekord allerede i 1992. Hun er 3 ganger Europamester og 2 ganger Nordisk Mester i S-550. I fjorårets sesong tok hun bronse medalje i Team World Championship. -Jeg ble svært overrasket da Jørn Tandberg ringte meg, og spurte om jeg ville test kjøre i Class 1 under åpningen av VM i Rio. Jeg liker utfordringer og har kjørt mange forskjellige båter og race i mitt lange båtliv. Marit har aldri kjørt en Class 1 båt, kun vært på omvisning av denne typen båt. Største forskjellen blir å sitte to i båten, og å ha gassen på hånda. I Formel 1 kjører jeg alene og har gassen på foten sier Marit Strømøy. Jeg er vokst opp i båt, og får nå muligheten til å teste noe nytt. Dette blir morsomt og veldig spennende sier Marit Strømøy, som også skal kjøre Formel 1 sesongen 2010. Når undertegnede spør Jørn Tandberg om hvorfor han gjør dette, svarer han: "Marit er en hel proff båtkjører med mange års erfaring. Det er sundt med nye friske folk inn i teamet vårt. Vi ønsker å flytte fokuset fra penger til båtsport og prestasjoner. Marit vil sammen med Giorgio Manuzzi komme inn med ”nye øyner” som åpner opp for store forsterkninger til vårt team". -Nå skal vi planlegge og finjustere de siste detaljene før kursen settes mot Rio og starten av årets VM, sier teameier Jørn Tandberg. Pilot Giorgio Manuzzi som er født i Cesena Italia, gjorde sin debut i Class 1 i Grand Prix Egypt i 2007 med Team Giorgi Seven Eleven.. Men han startet sin sports karriere i 1993 som en rally-co kjører og vant 2 nasjonale titler og noen Europamesterskapsløp med biler som Lancia Delta, Ford Ecscort, Subaru Impreza. Giorgio sluttet med rallycross i 1997, og startet sin pilot karriere i 2003 og deltok i 5 år i European Gt Maserati Trophy, og noen race med Ferrari og Aston Martin i Europa.Han tok sin første pall plassering i Mina Seyahi Grand Prix Dubai i 2008. I arendal i fjor var han nok en gang på pallen. Giorgio Manuzzi driver sitt eget firma MOVING, som driver i markedet med events, reiser, marked etc i forbindelse med sports arrangement. -Giorgio Manuzzi sier han er veldig stolt over å få være med i Team Welmax Offshore Racing. -Jeg er enda mer stolt over å være med i ett norsk team, med en nasjon som er positive til båtsport. For meg er det en stor ære, samtidig som at det knytter et stort ansvar til meg, sier Manuzzi. Teamet har jobbet beinhardt Team Manager Per Carsten Michelsen gleder seg stort til sesongen. -Vi har jobbet beinhardt etter avslutnings racet i Dubai i desember 2009, og føler nå at brikkene har falt på plass. Det tekniske teamet med ”Crew sjefene” Bjørn Eliassen og Rolf Arnestad i spissen, har jobbet med å klargjøre begge båtene til årets VM start i Rio de Janeiro 26. - 28. mars. Vi har fått på plass to spennende båt team og vi har 4 spennende piloter. Kompetansen er også løftet med at de beste ”gutta” fra suksessen Spirit Of Norway nå også er med på laget. Jeg ser virkelig fram til denne sesongen og håper at vi greier å følge opp fjorårets 3. plass i VM, sier Per Carsten Michelsen. For meg som markedsmann gjennom mange år innen toppidretten, har det vært en stor glede å få være med på å bygge opp det kommersielle rundt Welmax Offshore Racing. Det minner meg mye om da Champions League eventyret startet i Rosenborg Ballklub, og vi bygget stein på stein. Som det eneste norske teamet, har vi endret profilen med bla det norske flagget i logoen vår. Med egen nett og facebook side, ønsker vi å tilby alle med interesse for båtsport et sterkt og nært engasjement til teamet. Vi har signert egen kles avtale med Marinepool, som har designet en egen kles kolleksjon i de norske farver. Deler av denne ligger allerede ute for salg på vår nettside. Welmax Offshore Racing har i tillegg signert avtale med Steve Perryman Sport Travel, som skreddersyr våre reiser til samtlige arrangement. Steve Perryman Sport Travel har også bla. avtale med Formel 1 bil, og Champions League, fotball. Vi ønsker våre sponsorer, samarbeidspartnere og ikke minst media velkommen til å delta på våre race i 2010. Første mulighet er VM starten i Rio de Janeiro nå i mars måned. www.welmaxoffshoreracing.com , www.motorsportforbundet.no & www.class-1.com Siter
Magnus F. Meese Skrevet 5. mars 2010 Skrevet 5. mars 2010 Prøvekjørte ikke Romøren før henne, bare for å være sikker på hun ikke skulle skade seg? Siter
Marius Fredriksen Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Skrevet 5. mars 2010 Prøvekjørte ikke Romøren før henne' date=' bare for å være sikker på hun ikke skulle skade seg? [/quote'] Haha. Nei! Det har han ikke gjort, og ikke kan han gjøre det heller. Han har ikke SUPERLICENCE som er krav til C1. SUPERLICENCE To obtain a superlicence, a driver must have particpated in 6 circuit races using a catamaran type hull (750cc minimum) or a hydrocat (500cc). Definition of a race during a race weekend, even if servial heats are taking place, is that the race weekend with all heats or races is counting for one race only. The National Authrtes are fully liable for the sports c.v. they submit for their drivers. The full race results of each race must be supplied since the drivers must have done at least 6 races with 70% of the total distanse of each race event. I tilegg trenger han en Turtle test. IMMERSION TEST Competitors taking part in a race and using a reinforced cockpit as defned in rule 509, must have a certificate of underwater training. This is given by a National Authority and includes an immersion test in a simulated reinfored cockpit. All tests must include demonstating the drivers ability to use the air supply successfully under water in simukated accident conditions. The immersion test is only valid for 14 months. Kilde til reglene: http://www.uimpowerboating.com/ For denne testen må man ha lisens. Så Romøren kan ikke prøvekjøre før Marit. Hopp og båt er ikke det samme Siter
Magnus F. Meese Skrevet 6. mars 2010 Skrevet 6. mars 2010 En viss fare for det, men det er jo ikke sikkert at alle har fått med seg det som har stått trykt på alle forsider siden tirsdag Siter
Marius Fredriksen Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Skrevet 6. mars 2010 Jeg kjønte det var en spøk da Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 6. mars 2010 Skrevet 6. mars 2010 En aktuell mannlig testpilot måtte vel bli Røkke... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.