Skrevet 2. mars 2010 14 år Er så lenge siden jeg har studert flykoder og annet innen flyverdenen. Hva var ENTO igjen, husker at det er en flyplass kode, men står det for: [font:Comic Sans MS]Europe Norway Torp[/font]? Takk for svar
Skrevet 2. mars 2010 14 år Europe Norway Torp Dersom dette er din teori på tolkning av Icao, er jeg spent på hva du kommer fram til ang ENZV
Skrevet 2. mars 2010 14 år Skjeldent du kommer over en ICAO-kode som ikke relaterer til flyplassnavnet og/eller beliggenheten, ja "ztævængr" er vel ikke helt ulikt den engelske måten å uttale bynavnet på
Skrevet 2. mars 2010 14 år Noen er basert på byen og andre på flyplass navn, foreks ENBR for BeRgen, mens ENBL er for BringeLand og ikke Førde som er byen. Bare for å skape litt mer forvirring
Skrevet 2. mars 2010 14 år ICAO-koder er bare basert på stedsnavn for å gjøre de lettere å huske, det er ingen faste regler som følges når det gjelder de to siste bokstavene i koden.
Skrevet 2. mars 2010 14 år - og i noen land er de største flyplassene navngitt med to like bokstaver til slutt, som Heathrow EGLL, Gatwick EGKK, Manchester EGCC, Wien LOWW, Frankfurt EDFF. Og kristiansand ENCN stemmer jo ikke med noen regel.
Skrevet 2. mars 2010 14 år Og hvilken dialekt var det? Husker det var noe med den Z'n og V'n, men husker dæsken ikke hva
Skrevet 2. mars 2010 14 år Frankfurt er ikke EDFF, de har EDDF. Og E-en står ikke for Europa. ICAO har delt verden inn i 22 soner, og gitt hver sone sin bokstav. Norge ligger altså i sone E, men lenger syd i Europa ligger i sone L. Østerrike og Frankrike ligger f.eks i sone L Mvh,
Skrevet 2. mars 2010 14 år Jeg trålet tråden for å se om noen kom med det poenget, Kjell Her er en Wikipediabasert oversikt over regioner bl.a.: http://en.wikipedia.org/wiki/International_Civil_Aviation_Organization_airport_code
Skrevet 3. mars 2010 14 år Forfatter Mye informasjon om disse kodene. Flott Takk Mr. Grindvoll. Denne var det jeg tenkte på...
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.