Skrevet 1. mars 2010 15 år Jeg er fullstendig klar over at elektronisk utstyr som GPS skal være avslått under take-off og landing, men da jeg fløy fra Tallinn til Oslo tidligere idag, hadde jeg glemt å slå av GPS'en (Garmin Oregon) som lå i den innsjekkede kofferten. Til min store overraskelse har den logget hele turen uten avbrudd. Jeg poster her loggfilen i tilfelle det er flere her som interesserer seg for slikt på samme måte som meg. Den er egentlig mer interessant i Garmin Mapsource siden man da kan se hastighet og høyde på et hvilket som helst punkt, men siden ikke alle har programmet, har jeg konvertet den til Google Earth-format. Har også slettet loggen fra før og etter flyturen, for å ikke avsløre hvor jeg dro rett fra Gardermoen på vei hjem, og hva jeg gjorde i Tallinn... Track001.kmz
Skrevet 1. mars 2010 15 år *host* Tar som approach planner i gjerningsøyeblikket selvsagt full credit for at dere fikk straight in! ;) *host*
Skrevet 1. mars 2010 15 år Forfatter Takk for det! Flyet var nemlig fullt av irriterte passasjerer pga av forsinkelsen i Tallinn.
Skrevet 1. mars 2010 15 år Stilig! -Også hvordan stigningen forandret seg med høyden ut fra Tallinn ved å skråstille bildet! På grunn av mr Anders Forset (tydeligvis) så ble det bare en straight in og ikke noe mer spennende å se rundt OSL
Skrevet 1. mars 2010 15 år Tracka selv Bodø - Trondheim en gang, morsomt å se på i ettertid. Lese av hastighet, høyde og alt slikt
Skrevet 1. mars 2010 15 år Stilig! Men har selv sett at pilotene har med seg en GPS for å se hvor de har vært i verden
Skrevet 1. mars 2010 15 år Vil dette fungere med en vanlig bil-GPS? Garmin Nuvi? Ikke så god antenne på dem, men om man legger den på dashbordet i et småfly kanskje.
Skrevet 1. mars 2010 15 år Min garmin nuvi som ble stjålet i innbrudd i bilen min for ikke lenge siden hadde faktisk "Flyvefunksjon" for bruk på fly som gikk under 300Km/T
Skrevet 1. mars 2010 15 år Du vil nok kunne bruke en vanlig bil-gps ja, enkelte har funksjon for å logge turene du har tatt. Selv brukte jeg min Nokia 5630 Xpress Music, med en bluetooth-GPS med navn Nokia LD-4W. Denne festet jeg i cockpitvinduet på en 737-maskin, og ved hjelp av et program kalt "RaceChrono" logget jeg turen. Kunne deretter eksportere dette, og få det opp i f. eks google earth. Veldig interessant å gjøre slik, selv om det som regel desverre ikke er tillatt ombord.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.