Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Hei "[smil]"

 

det er ikke noen som vet om noen driver med å lage en korrekt Norsk F-16 AM/BM ??

 

jeg mener en med Sidewindere/AMRAAM og buktank samt Brakeshute og hele balletten ?

Skrevet

Tror jeg nesten du må vente en stund til en eller annen som kan GMAX her får et innfall å lage en MLU, tror nesten ikke det finnes en MLU modell til FS...er jo bare norge, danmark, belgia og nederland som flyr de så kanskje ikke så rart.

Skrevet

quote:

jeg mener en med Sidewindere/AMRAAM og buktank samt Brakeshute og hele balletten ?

Du har vell sjelden sett en RNOAF F-16 med dette utstyret?.

Det du kaller Sidewinder kalles LIMA og er som kjent ikke en missil, bare en fake som står på i fredstid. På den andre vingen, venstre side, der står det en sak som forstyrrer radarsignaler. Standard oppsettet på en vanlig RNOAF F-16 er med Dolly tanker, de under vingen. ikke buk tank.

 

Jeg var så heldig i 2001 å få være med å montere på skarpe missiler (sidewinder), fikk også se pilotens egen film av avfyringen... Djeesus det var fett å se!..

 

Dette skjedde den tiden (etter 11 September) da forsvaret sa i media at de IKKE trente på terrorfarer..hehe, aldri før har vell RNOAF brukt flere skarpe missiler til 6 mil pr stykk.... mer skal ikke jeg fortelle..

Skrevet
  • Forfatter

Hei "[smil]"

 

japps jeg er fulstendig klar over det, men det er flere her som kjenner navnet "Sidewinder" en Lima (som kan bety flere ting).

 

Sidewinder er jo fellesbetegnelsen på AIM-9 serien,mens Lima er den fonetriske forkortelsen for den værsonen av Aim-9, som RNoAF bruker idag.

 

kan jo selvfølglig bruke den fulstendige betegnelsen som er

AIM-9L Sidewinder,men dette er tungvint..

 

Pr idag så er det oxo mer vanlig å benytte Aim-9 sammen med på stasjon 2 eller 8, samt AMA-pod på den motsatte, og en dummy AIM-120 på stasjon 1+9. det er mange forsjellige varianter av dette, noen ganger benytter man AMA+AIM-9 på 1+9 og Aim-120 på 2+8.

MERK, dette er kun på trenings oppdrag

 

på opprative tokt alså for ex i Kosovo, ble det benytta

 

AIM-120 på stasjon 1+9 og 3+7, + AIM-9L på 2+8. samt 370 usg tank på 4+6 og ALQ på stasjon 5

 

. så det er mange varianter å konfigurere flyene alt ettersom hva flyet skal brukes til, det er pr idag mer vanlig med vingtanker en C/L tank.

Skrevet
  • Forfatter

hei igjen. jo jeg glemte en ting,

 

jeg har sett F-16 med Aim-9 + AMA og buktank GANSKE mange ganger da jeg tjenestegjorde som Crew Chief Assistent under min førstegangstjeneste i 1994/95 "[blink]"

Skrevet
  • Forfatter

Hei "[smil]"

 

Jeg skal ikke si noe der, det var som regel med bellytank de var konfigurert da jeg hadde med dem å gjøre

 

C/L tank + 1 dummy AIM-9L på venstre ving, AMA på høyre ving og AIM-9 N stn 2, var det som var for det meste av tiden.

 

Det skjedde at de ble bytta ut med "dolly partons" + Penguin adapter (ikke hele missilen)+ AIM-9L og AMA i kortere perioder når dem ikke kjørte med BFM-konfig.

 

For min del er noe av det vakreste jeg ser en F-16 (helst norsk), i BFM-konfig ,da er den bare RÅSTILIG.

 

Det er derfor jeg gjerne ville ha sett denne komme til flightsim.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …