Håkon Fossen Skrevet 24. februar 2010 Skrevet 24. februar 2010 Jeg er på hytta nå, og liker å se på Bergens flyet som flyr over her. Må bruke kikkert, en litt kraftig kikkert til å se på de, men ser de ikke så tydelig. Jeg lurer på om det går an å se på flyene som flyr over her med stjernekikkert? De flyr i maks 20 000 fot over her... Kanskje det går an å bruke noe annet? Det må være en grei pris også Siter
per berge Skrevet 24. februar 2010 Skrevet 24. februar 2010 Du skal vel være ganske stø på hånda da vil jeg tru De flyr ikke akurat i krabbefart :grin: Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 24. februar 2010 Skrevet 24. februar 2010 Tanken er god og det kommer naturligvis an på hvilket teleskop du ville bruke til dette. Men husk at de aller fleste teleskop har en forstørrelse som er høyere enn en kikkert. I tillegg kan man som regel se ringene rundt Saturn med en slik, og da sier det seg selv at det området av himmelen et teleskopet dekker er svært liten, gjerne under en grad av himmelen (det samme som om du holder lillefingeren opp mot himmelen. Det lillefingeren dekker er ca en grad). I praksis vil jeg tro at det desverre så og si er umulig å først finne flyet i teleskopet, så holde det der og samtidig ha et fokusert og stabilt bilde (husk at du må flytte på teleskopet samtidig som du skal se på flyet). Til sist vil du jo med et teleskop bare se med det ene øyet, ikke to, samtidig som bildet mest sansynlig vil være vridd og speilvent fordi teleskop ikke bruker masse speil og prismer til å rette bildet slik en kikkert gjør... Jeg tror en kikkert gjør den beste jobben. Dersom det er slitsomt å holde den opp mot himmelen hele tiden kan du jo gjøre som oss hobby astronomer - blåse opp en luftmadrass og legge deg på den - med kikkerten oppover natuligvis Eivind Siter
Håkon Fossen Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Skrevet 24. februar 2010 Skjønner at det blir vanskelig ja:=) Men se på disse bildene: http://www.airliners.net/search/photo.search?photographersearch=Andrzej%20Kostrzewa&distinct_entry=true Siter
Johan Clausen Skrevet 24. februar 2010 Skrevet 24. februar 2010 Han har så også en 1200 mm på kameraet. Det giver rigtig mye, selv i den høyde. Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 24. februar 2010 Skrevet 24. februar 2010 Ja, jeg tror nok neppe dette er tatt igjennom et teleskop, men derimot en 1200 mm telelinse festet på kameraet. Siter
Tom Knudsen Skrevet 24. februar 2010 Skrevet 24. februar 2010 Tro igjen http://www.telescope-baltic.com/product/synta-skywatcher-dob-8/ Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 25. februar 2010 Skrevet 25. februar 2010 All ære til fotografen som klarer å fotografere igjennom et slikt teleskop. Men det er jo klart at flyene er tatt bilde av om dagen, da man ikke trenger å holde det i synsbildet veldig lenge for å få tatt et bilde. Eivind Siter
Tore Stabell Kuloe Skrevet 25. februar 2010 Skrevet 25. februar 2010 - og har de en enormt lang contrail etter seg, gjør jo det saken mye enklere: Flyet er i enden av den lange, hvite streken;) Men allikevel, ganske dedikerte typer vi har med å gjøre. Og klar luft. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.