Arild Oldervoll Skrevet 8. juli 2002 Skrevet 8. juli 2002 Janne Walbeck=en mann, eller er det bare skrivefeil? Siter
TOS Skrevet 8. juli 2002 Forfatter Skrevet 8. juli 2002 Slakter Ryanair Lange økter og minimal hvile. Janne Walbeck sa ifra til selskapet i februar i fjor at han ville slutte i mai. Han ble truet til å jobbe videre og ble nektet å ta ut hele sin ferie i oppsigelsestiden. Da han sluttet, sto han med en måneds ferierest som han ikke fikk. Selskapet truet med disiplinærsak mot Walbeck fordi han sluttet, og sendte oppsigelse til ham etter at han hadde sluttet. Oppdelt lønnssystem - Lønnssystemet var bygd opp med 1/3 grunnlønn, og 2/3 i resultatlønn, avhengig av hva man flyr, forklarer Walbeck. Hvis man ikke fløy som følge av innstillinger, sykdom eller andre forhold, fikk man altså svært dårlig betalt. Jeg fløy med flere kapteiner som hadde influensa, men som «måtte» fly for å opprettholde lønnen sin, hevder Walbeck. - Ryanairs piloter har både best vederlag og best turnus i det lavprismarkedet vi operer, svarer Ryanairs pressetalsmann, Enda O'Toole. - En kaptein i Storbritannia har en basislønn på 640 000 kroner og en sektorlønn på 307 000 netto. Et sykelønnssystem gir et minimum av sektorlønn selv om man ikke flyr. Ryanairs piloter er forpliktet til å vurdere sin egen tilstand og sykmelde seg hvis de ikke er i stand til å fly på grunn av sykdom eller av hvilken som helst annen grunn, sier O'Toole. Han bekrefter at selskapet har et system som gir advarsler etter gjentatte sykefravær, noe som kan gi disiplinærsaker og kontraktsbrudd fra selskapet. - Dumpet lønningene - En vanlig praksis i alle virksomheter, kommenterer O'Toole. Walbeck reiste til det fjerne Østen og begynte å fly i et større asiatisk selskap som han fortsatt jobber for. - Ryanair har dumpet lønningene dramatisk etter 11. september i fjor da flytrafikken ble kraftig redusert og mange flygere ble arbeidsløse, men det var etter at jeg sluttet, og dette har jeg ikke selv opplevd, sier Walbeck. - Ryanair har piloter fra en rekke nasjoner over hele Europa, og knapt to som har lik lønn, det er individuelle avtaler. Søkere må betale 50 pund for at selskapet skal se på CV-en deres, 100 pund for å komme inn til jobbintervju, og 150 pund for simulator sjekk. Unge piloter må selv betale sin type-utsjekk (sertifikat for de aktuelle flytypene), 200 000 til 300 000 kroner. - Ryanair pålegger flygerne å lande med minst mulig drivstoff på tankene. De snur på hver krone, og det å dra på mer drivstoff enn nødvendig, forbruker også mer drivstoff. Hvis du får det minste problem med vær eller forsinkelse på grunn av annen trafikk, er det et betydelig stress å fly med det som bare er akkurat innenfor lovens grenser. Alle andre selskap aksepterer større marginer. Alle problemer man måtte få, blir forklart fra selskapet med at det er «kapteinens ansvar», sier Walbeck. Den britiske avisen The Times avslørte nylig en rapport fra britiske flygeledere som mente Ryanair-piloter ofte tvinger seg frem i landingskøen på en måte som kan sette sikkerheten i fare. - Ryanair følger JAR-Ops (felleseuropeiske operative regler) drivstoffregler, kommenterer O'Toole. Flygerne stresses til å fly med minimalt ekstra bensin. Lavprisselskapet nektet ham å ta hele ferien han hadde til gode. Leste litt på vg.no nettopp. Fant ein litt interesant sak. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.