Skrevet 20. februar 2010 14 år Var ute å fløy (IRL) i uka som var, først med B734 fra ENGM til EHAM og deretter for første gang noen sinne med et Airbus (A320) fra EHAM til EICK. Må si jeg var veldig positivt overrasket over benplassen og setene i A320.... Langt mere behagelig for mine 194cm enn B734.....og det viket også mere isolert i A320 (mindre vibrasjoner og støy under takeoff/landing) - men en ting jeg merket meg og som jeg aldri har lagt merke til på Boeing fly var en slags høyfrekvent hvinelyd fra motorene idet pilotene dro på for å ta av...Noen som vet hva dette skyldes?? Fløy A320 hjemover igjen også fra EICK til EHAM og også da merket jeg denne lyden.... Senere da vi fløy B738 fra EHAM til ENGM var det ingen slik lyd fra motorene der... Noen som vet? Bare forskjellige motorer eller? Og en annen ting som jeg aldri helt har forstått - Hvorfor dimmer man lyset i kabinen under takeoff/landing på nattestid?
Skrevet 20. februar 2010 14 år 1. Helt vanlig. Du kan høre den på enkelte B maskiner også. 2. Stor diskusjon på forumet om dette tidligere. Man kom vel frem til at der var på grunn av at øynene skulle være vant til mørket in case of evac.
Skrevet 20. februar 2010 14 år B737 turbinene bråker bra om man sitter foran motoren har jeg inntrykk av. Sitter man bak vingene synest jeg det er mindre lyd.
Skrevet 20. februar 2010 14 år Forfatter Noen IRL piloter burde vel kjenne til bakgrunnen for lysdimmingen vil jeg tro - ellers har jeg faktisk ikke hørt den turbinlyden fra B-maskiner - eller kanskje jeg bare ikke har tenkt over det før jeg hørte den så markant fra Airbus'en.... Anyways er det trolig kun motortekniske forskjeller som gjør denne mer eller mindre merkbar, og kanskje også plasseringen din i flyet... Husker jeg satt rett forran motoren på Airbus'en - mens jeg på B-maskinen satt litt bak motoren på en av turene og langt bak motoren på den siste...
Skrevet 20. februar 2010 14 år Forfatter Satt bak motoren begge ganger på hhv 734 og 738... kanskje derfor jeg ikke merket det der.... På A320 satt jegf rett ved siden av/litt forran motoren begge gangene)
Skrevet 20. februar 2010 14 år B737 turbinene bråker bra om man sitter foran motoren har jeg inntrykk av. Sitter man bak vingene synest jeg det er mindre lyd. Det er vel heller omvendt? I hvert fall som jeg har lagt merke til...
Skrevet 20. februar 2010 14 år Hører nå godt denne "sag" lyden på 737 classic ihvertfall, mener det er samme på 737ng. Men høres stort sett bare hvis man sitter foran motorene. Kul lyd, som spesielt enkelte rolls royce motorer lager mye av http://www.youtube.com/watch?v=wvT0wLnwugk og det bråker klart minst hvis man sitter forover i flyet
Skrevet 20. februar 2010 14 år Foran motoren hører man friksjonen mellom de forskjellige delene i motoren, bak hører man drivstoffet som brenner og susen fra lufta som presses sammen og bakover
Skrevet 20. februar 2010 14 år Vel, jeg personlig synes nå lyden bak er verre, men det er vel individuelt fra person til person
Skrevet 20. februar 2010 14 år Nå er dette ren synsing fra min side, men: (Gjelder CFM motorene) CFM56-5 motorene har muligens mer støydemping i fan casen (de hvite dekslene med små hull i, også kalt Acoustics Panels). -3 motoren (B737CL) har jo også slike da så det er vel ikke hovedgrunnen. Og Airbus flyene har muligens bedre støydemping i kabinen enn det B737 flyene har. Dessuten så er bl. a A320 lenger så om du sitter helt fremme så er det lenger avstand til motorene. -7 motoren har ikke slike paneler ettersom den har aluminiums case.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.