Kristoffer Vinje Skrevet 20. februar 2010 Skrevet 20. februar 2010 Hei, skal fly med Norwegian fra Gardermoen til Arlanda den 23. februar og tilbake den 25. februar. Passet mitt ligger 5 timers kjøretur hjemmefra... trenger jeg pass? Siter
Steinar Grindstein Skrevet 20. februar 2010 Skrevet 20. februar 2010 Nei det skal du ikke trenge. Men husk at Pass er eneste gyldige legitimasjon i utlandet. Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Skrevet 20. februar 2010 Vil det si at jeg ikke kommer gjennom passkontrollen på Arlanda? Har førerkort hvis det hjelper. Siter
Kai Dreyer Skrevet 20. februar 2010 Skrevet 20. februar 2010 I skandinavia kan du bruke bankkort, førerkort osv for å legitimere deg. Du trenger ikke pass. Siter
Tom Knudsen Skrevet 20. februar 2010 Skrevet 20. februar 2010 Grensekontroll ved indre grenser Kjernen i Schengen-samarbeidet er avskaffelse av personkontroll ved indre grenser. Folk trenger ikke lenger å vise passet ved grensene, men man må likevel ha med seg gyldige identifikasjonspapirer for andre anledninger. Avskaffelsen av passkontrollen gleder også for innbyggere av tredjeland. Dette betyr i praksis at en reisende som kommer fra det amerikanske kontinent via Island vil bli passkontrollert på Keflavik og deretter kan reise fritt i 24 europeiske land - 22 EU-land samt Island og Norge. Kontroll skal foretas både ved innreise og utreise fra Schengen-området. Fjerning av grensekontrollen betyr ikke at sikkerhetskontrollen på flyplasser forsvinner. Flyselskaper kan kreve identifikasjonspapirer i forbindelse med ombordstigning i fly. Siter
Magne Heggnes Skrevet 20. februar 2010 Skrevet 20. februar 2010 Sorry, pass er nok den eneste legitimasjonen som godkjennes på på en flyplass ved reiser til og fra utlandet. Det er også eneste godkjente norske ID. Så da er det bare å hive seg ut i snøføyka og få henta det fortest mulig... Siter
Jack J Jackson Skrevet 20. februar 2010 Skrevet 20. februar 2010 Enig med Magne her. Husker en gang jeg, som svensker, skulle fly fra Oslo till Arlanda og hadde glemt pass. Ikke en sjanse å gå ombord, fikk ikke en gang sjekket inn, til tross for at jeg viste frem 4 forskjellige id-kort fra Sverige. Jack Siter
Lars B. Frostad Skrevet 20. februar 2010 Skrevet 20. februar 2010 Bare tull. Reiser stadig vekk mellom OSL og ARN/CPH. Aldri brukt pass, viser kun førerkort eller bankkort - no problemo. Siter
Jack J Jackson Skrevet 20. februar 2010 Skrevet 20. februar 2010 Flott. Da har man endret rutinene. Snakket akkurat med en god venn som jobber i skranken til SAS på Gredermoen og han fortalte meg han han ALDRIG sjekker noen inn som ikke har pass UANSETT om de skal til Nordiske land eller ikke. Håper at han ikke jobber den dagen. ;-))))))) Jack Siter
Magne Heggnes Skrevet 20. februar 2010 Skrevet 20. februar 2010 Hei Lars. Er reglene endret, eller har du bare klart å "snike" deg med uten å vise pass? Siter
JM Skrevet 20. februar 2010 Skrevet 20. februar 2010 Dette er bare tull. Som tidligere sitert i denne posten (Tom Knudsen), er det fri grenseflyt uten passkontroll på indre grenser innenfor Schengen samarbeidet. Eksempel på land i Europa som ikke er med i Schengen, og som krever pass ved innreise er England og Irland. Ang "bekjent" som jobber i innsjekk på Gardermoen og som ikke sjekker inn folk uten pass - dette høres ut som vrøvl, og noe jeg aldri har opplevd. Jeg har reist MANGE ganger innen Europa/Schengen, og har enda ikke måtte vise pass innenfor Schengen. Dog anbefales det norske borgere å ha med pass ved reiser til utlandet. Siter
Mathias Kjærstad Skrevet 20. februar 2010 Skrevet 20. februar 2010 Hadde jeg vært deg, så hadde jeg hatt med pass UANSETT Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 20. februar 2010 Skrevet 20. februar 2010 Hvis man skal være svært firkantet og vanskelig, så er passet det eneste offentlige dokumentet som kan dokumentere din identitet i utlandet. Det er mulig å bruke førerkort, bankkort også, men det er kun ennå lenge du ikke treffer på feil myndighetsperson til feil tid. Er man i utlandet er man også pliktig til å bære gyldige ID dokumenter til enhver tid. Kort sagt, det er stor forskjell fra praksis og "by the book". Sannsynligheten for at du får bruk for passet på tur til Sverige er vel svært liten, men det er vel alltid greit å være på den sikre siden? Spør du meg om jeg hadde kjørt hjem for å hente det, svarer jeg nok nei. :grin: Siter
JM Skrevet 20. februar 2010 Skrevet 20. februar 2010 Liten korreksjon, innen de nordiske landene er det i utgangspunktet ikke krav til pass, og norsk ID er gyldig! Men ved spesielle situasjoner, for eksempel internasjonale toppmøter, Obama besøk osv, kan man gjenopprette grensekontrollen innen norden, og da er man igjen pliktig til å ha med seg pass ved grensepassering! Hvem tar for eksempel med seg passet sitt når man skal kjøre bil til Strømstad for å gå på systemen? Siter
Morten Ruud Skrevet 20. februar 2010 Skrevet 20. februar 2010 Jeg viste fram førerkortet mitt når jeg returnerte fra Danmark i sommer, så passkontrollen gjelder ikke i de nordiske landene. Og bra er det Siter
Andreas Nysveen Skrevet 20. februar 2010 Skrevet 20. februar 2010 Det er ikke grensekontroll som er det potensielle problemet. Når man skal sjekke inn bagasje (uten bagasje krever hvertfall ikke SAS/Widerøe legitimasjon innenfor skandinavia) på vei tilbake derimot. Når man står i sverige så er ikke noe annet enn passet å regne som gyldig legitimasjon for en nordmann. At man sender folk til Sverige og Danmark uten pass vet jeg godt, jeg gjorde det selv også når jeg jobbet for SGS. Så jeg tror ikke det vil bli noe problem å reise uten pass, og dersom du blir stoppet på vei ut, så er "vanlig" legitimasjon gyldig ettersom du fremdeles befinner deg i Norge. Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 20. februar 2010 Skrevet 20. februar 2010 Du kommer deg nok TIL Sverige uten store problemer uten pass, men som andre nevner; Du kan få store problemer når du skal hjem igjen dersom de ber deg om pass, dersom du møter rette karen på innsjekk og i passkontrollen så kommer du deg ikke hjem uten pass rett og slett. Mener at reglene er sånn at man MÅ ikke ha pass, men dersom de krever ett pass når du som nordmann er i ett annet land, så må du fremvise dette da det faktisk er eneste gyldige legetimasjon i utlandet. Siter
Oddvar Johan Martinsen Skrevet 21. februar 2010 Skrevet 21. februar 2010 Hei Mellom Norge og Sverige er det passfrihet, dvs man trenger ikke pass for og besøke det andre landet. Noe vi hadde i over 40 år før EU oppdaget fordelen med det forøvrig.. Har reist mellom Sverige og Norge flere ganger en jeg vil gjette på, både via bil tog, buss og via fly, og aldri blitt spurt etter pass. Det er nok at du oppgir at du kommer fra Oslo, og er norsk statsborger i passkontrollen, så slipper du gjennom nesten uten at de ser på deg... Om det var pga jeg hadde med bruttern skal være usagt, han er rimelig lys og høy, mens jeg er alt annet en lys og høy:p Har faktisk opplevd det som vanskeligere og komme INN i Norge igjen, en inn i Sverige.. Til tross for at jeg er norsk så langt slekta går i landet, så har jeg alltid hatt problemer med tollere, og ene gangen vardet nære på at jeg ikke hadde blitt rektalundersøkt av enlitt overivrig toller på Kongsvinger.. ToMistet nesten toget, og da hadde det blitt vanskelig og kommet seg hjem igjen da neste tog gikk ørst neste dag... Da hadde damen i tollen fått ett annet problem,nemmelig og få transportert meg til Oslo:P Jeg tror ikke det er noen fare, det eneste du må ha med deg er ett dokument som viser at du er den du er. Vet ikke om ett bankort er godkjent, men har aldri hatt problemer med bare ett vanlig førerkort. I 99.99 prosent av tilfellene godkjenner de ett vanlig førerkort. Der står det jo ganke klart hva som er hva forøvrig... Oddvar M Siter
Oddvar Johan Martinsen Skrevet 21. februar 2010 Skrevet 21. februar 2010 Hei Aldri hatt problemer med og komme til Sverige, eller Danmark, eller Irland uten pass... Selv om jeg hadde med pass til Irland, just in case. Men inn i Norge.. Der har jeg måtte svare på ganske mange tåpelige spørsmål, om hvor jeg hadde vært, hvorfor jeg hadde vært der osv. Og kl 1 om natta er ikke jeg så fysen på og la en overivrig toller kaste bort tiden min på undersøkelser om at jeg hadd vært i amsterdam og fått med meg noe derfra... Selv om jeg bare hadde vært hos muttern i Sverige.. Irriterende ja, men man blir vant til det, og jeg flirer som regel litt av disse irriterende ryttere som tror de tar banditter på den måten... Oddvar Siter
Premium Medlem Frank Kristiansen Skrevet 21. februar 2010 Premium Medlem Skrevet 21. februar 2010 Ringte akkurat Norwegian da jeg skal til Danmark i morgen, og de sa at regelen var at man ALLTID SKAL TA MED PASS - selv på reiser i Skandinavia! Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 21. februar 2010 Skrevet 21. februar 2010 Ja, det blir vel som Øystein Sunde synger: "Kjetk å ha!" Siter
Morten Ruud Skrevet 21. februar 2010 Skrevet 21. februar 2010 I henhold til Utenriksdepartementets traktatregister fra 22.05.1954 nr 1 Multilateral står det som følger i tittelen: "Protokoll om fritagelse for statsborgere i Norge, Danmark, Finland og Sverige for å inneha pass og oppholdstillatelse under opphold i annet nordisk land enn hjemlandet" Får ikke sett detaljene i traktaten, men jeg vil tro at det SKAL være uproblematisk å ikke ta med seg passet når de har en multilateral traktat rundt dette. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 21. februar 2010 Skrevet 21. februar 2010 Frank: jeg flyr for det meste med SAS og StarAlliance- partnere, men de få gangene jeg fløy med Norwegian - har jeg aldri vist pass. Hverken til København eller Stockholm, og DY kan absolutt ikke nekte enn nordmann å reise - fordi han ikke har pass. Er nok en del folk som sitter her og der, på kundeservice og innsjekking osv. som ikke er helt samstemte. I verste fall er det bare å be dem ta kontakt med overordnet, dersom man skulle komme utfor den latterlige situasjonen - å bli "nektet" å reise til ARN eller CPH, fordi de ikke godkjenner førerkort, eller bankkort med bilde fremfor pass. Siter
Vidar Martinsen Skrevet 21. februar 2010 Skrevet 21. februar 2010 For reiser innenfor Norden trenger du ikke pass. Politiet Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 21. februar 2010 Skrevet 21. februar 2010 Folkens; Dersom flyselskapet du skal ut å fly med krever at du har pass for å fly til Sverige, så må du ha pass. Ellers så kommer du ikke ombord, de bryter ingen lov med å kreve dette. Enkelt og greit, enkelte selskap krever pass dersom du skal ut av landet uansett f.. Siter
Morten Ruud Skrevet 22. februar 2010 Skrevet 22. februar 2010 Totalt unødvendig og tullete etter min mening, men det er så klart korrekt. Siter
Cato Støle Skrevet 22. februar 2010 Skrevet 22. februar 2010 Har møtt opp på hotell i Malmø, hvor eneste ID de aksepterte var...ja riktig, pass. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 22. februar 2010 Skrevet 22. februar 2010 Tja, pass eller ikke pass? Det kan være lurt å ha med "i tilfelle rottefelle". Selv har jeg blandt annet sovet på et hotell i Frankfurt uten å ha måttet vise pass. Og på New Zealand har politiet så langt tatt til takke med førerkort når jeg har kommet borti i en og annen kontroll. og ja, de aksepterer faktisk også at du viser dem Norsk førerkort, noe vi så i praksis da jeg hadde to andre Norske jenter (studenter) lånte min Toyota for å få praktisert litt på å kjøre på "feil side" av veien som en forberedelse til en campingtur på sør-øya (jeg trekker allitd opp mitt Norske førerkort sammen med det fra New Zealand)... Situasjonene hvor jeg har måttet vise pass på New Zealand er følgende; - Annkomst og utreise (immigrasjonsmyndighetene) - Ved søknad om (og forlengelse av) student-visum (immigrasjonsmyndighetene) - Åpning av ny bank-konto - Anskaffelse av New Zealandsk førerkort (vei-myndighetene) ... ellers hender det selvsagt at jeg trekker frem passet litt på spøk etter at et annet ID-bevis (forhåndsvis førerkort) allerede har blitt akseptert. Selv for de millitære på Whenuapai var førerkortet godt nok, de gadd ikke en gang åpne passet før de slapp meg inn (i forbindelse med sommerjobb). Det hadde helt klart vært å foretrekke at pass-reglene ble litt mer konsekvent håndhevet, men det kan vel være å håpe for mye.... :grin: Siter
Allan Sjøbrend-Rasmussen Skrevet 22. februar 2010 Skrevet 22. februar 2010 Hei jeg flyr til Danmark mange i året og jeg har aldri pass med, viser bare mit bankkort både når jeg skal fra Norge til Danmark og retur, ikke noe problem der. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.