Gå til innhold

Dere som er klar for fri flyt ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Advarsel og advarsel fru blom.. Dette er noe som IKKE bør tollereres uansett hvor fornærmet man blir over ett bilde. Det er faktisk _ytringsfrihet_ her i landet. Og om disse ikke ønsker og se slike bilder, så får de ikke kjøpe Dagbladet.. Dette og "advare" om at man risikerer ett 11 sept i Norge fører bare til at det kan bli store konsekvenser for de som faktisk er her i landet, og som ikke støtter disse andre som kommer med trussler..

Når det gjelder nr 2 så var det tegnet slike bilder i den arabiske pressen, mens området var mandatdsområde under Frankrike og Storbritannia mange år før Israel var påtenkt som en selvstendig nsjon. Og man kan vel diskutere om Vestbreden er "okkupert" all den tid da Palestinere hadde mulighet for egen stat, du vet før Israel erobret Jerusalem, var området okkueprt av Jordan, og ble kaldt "vest-jordan". Dette er noe man glemmer oppe i all dette er at Vestbrddeden og Jerusalem (øst-jerusalem) var okkupert av Jordan helt til Israel tok byenp å 60 talet og utropte byen til landets evige Hovedstad.

Myten om at Vestbredden og tildels Gaza er palestinsk stat er nettopp det, en mye fordi Palestinere gjorde ikke noen ting for og få bygge opp en stat da Jordan erobret og okkuperte området før 1960.. Snrere oppmuntret vel ikke Jordan til noen Palestinsk stat men brukte flytkningene fra 1948 til og sette Israel i så store problemer som overhodet mulig..

Selv da PLO formann Arafatt hadde 90 prosent a Vestbredden og Gaza innen håndgrep, Statsminister Barak var villig til og gi Palestinere mesteparten av Vestbredden og hele Gaza mot en fredsavtale og normalisering av alle forhold de to folk i mellom, klarte Arafatt og skusle bort hele denne sjansen til og bygge en IPalestinsk stat. Og i dag er vel palestinere mye lengre uann en stat en de noen gang har vært før...

Oddvar

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Det er ikke vits å diskutere ytringsfrihet i Norge. Her er ytringsfriheten absolutt. Hvem som helst kan si hva som helst (så lenge de ikke oppfordrer til vold eller terror) her i landet uavhengig om de er muslimer eller kristne, nordmenn eller arabere.

Jeg mener dette er en diskusjon om folkeskikk. Jeg har lov å snakke stygt om hvem jeg vil, men jeg gjør det ikke fordi det er uhøflig og ikke pent gjort.

Alle vet at å lage figurer av Muhammed er dypt krenkende for troende muslimer. Det er ikke tvil om at Dagbladet har lov til å trykke slike tegninger, men det er ikke pent gjort. Jeg har derfor ingen respekt for redaktører i norske konservative aviser, eller FrP for den del, som trykker/skal trykke tegningene kun for å provosere og for å markere ytringsfriheten.

Skrevet

Hei

Det er jeg enig i, det er ganske unødvendig og provorsere frem sinne, selv om det ER ytringsfrihet i Norge, og dt ER lov og lage bilder og printe dem i Aviser for alle og se.

Jeg vet ikke hvorfor man i Dagbladet valgte og gjøre dette, for og øke salget?. For og poengtere at det finnes aviser som våger der andre tier?.. Dagbladet har jo en lang tradisjon i og nettopp gjøre slikt, poengtere der andre velger og tie for og holde ro og fred..

På den andre siden burde Dagbladets redaktør forstå at tegningen ville føre til sterke reaksjoner, kanskje trussler og muligheter for provokasjoner fremover. Det går ann og bruke hodet selv om man er for frihet og fri tale, noe som dette faller inn under.

Vanlig folkeskikk burde ha tilsett at man ikke hadde trykket disse bildene som den muslimske verden er dyktig provosert over. Mmen anlig folkeskikk gjør også at når man blirprovosert, at man ikke bruker trussler om terror, om død og fordervelse for og nå sin mål..

Det er mye i dette safunnet jeg er dypt uenig i, men jeg kunne aldri tenke meg og bruke vold for og nå mine ønskemål. Det samme bør kanskje den promillen som ønsker eller taler om vold blant muslimer i Norge tenke over. Det vil alltids inne andre metoder for og nå ett mål en ved og advare om at det kan kan skje terrorangrep på Norge om man ikke slutter og printe slike bilder

For noen år siden da blant annet Dagbladet hadde noen ganske provoserende bilder av kristus på korset, da flere "kunstnere" til og med på norsk teaterscene fremviste Jesus som en blond, og noget tvilsom seksuelt legnet, så var det mange som ble dyktig provosert, men det var ingen så vidt jeg vet som truet med og bombe norske interesser eller sågar "advare"mot vold i Norge dersom Dagbladet og VG ikke sluttet og tegne disse bildene, som jeg vil påstå var ganske så sårende.. m

Dagbladet og de fleste nyhetsmedier i Norge bør kanskje i større grad en før bruke "vær varsom" plakaten når de skal ta opp samfunnsproblem, ting som er betente både i den ene og de andre leiren.. Det er fullt mulig og ha en diskusjon gående i ukesvis, kanskje månedsvis i norske avisier uten at ma behøver og provosere så utrolig som man gjør her.

Jeg håper man tar en tid nå på og reflektere litt over hva som faktisk skjer når man provoserer en minoritet, og man bør kanskje i litt større grad en man kunne før tenke litt bredere en siste skrik før man begynner og printe all slags bilder og trykk...

Oddvar Martinsen

Skrevet

En annen ting jeg gjerne skulle hørt hva du mener om er hvordan definerer du begrepene islam' date=' muslim, ummah, dhimmie, ytzia og kalifatet bare for å ta noen helt sentrale begreper i denne saken?[/quote']

Hvorfor spør du om dette? Greit nok at man bør kjenne til begrepene Islam, muslim og kanskje ummah, men hva i allverden har dhimmi (eller zimmi som det het i Det osmanske riket) med denne diskusjonen å gjøre? Kalifat har heller ingenting med dette å gjøre. Ytzia tror jeg du har skrevet feil for det finner jeg ikke noe sted. Ikke har jeg hørt om det heller. Lukter litt hersketeknikk her...

Mathias

Skrevet

Kan man ikke bare nuke hele den arabiske kulturen da...

Og så gjør vi det på samme måte:

ÆÆÆÆÆÆRE VÆÆÆÆÆÆRE GUUUUUUUUUUD I DET HØØØØØØØØESTE

KLIKK........5....4....3...2...1.......LAUNCH....Å fy flate sjekk den da............Gud er stor, gud er med oss!

Atombombe_sprenging0_27557d.jpg

"SILENCE"

Hmmm lurer på om jeg får 72 jomfruer i himmelen nå?

Skrevet

Det finnes en ikke-volds løsning Tom. Først teppebombe mekka og medina med griseblod slik att alle folk forvinner derifra, å DA kan vi lage verdens største krystallvase av området :grin:

Peace ;)

Skrevet

Kenneth, dette er ikke ett innvandrerproblem, men ett problem med en direkte link til islam. Det er heller ikke ett generelt muslim problem da begerepet muslim ikke kan sees på som annet enn en person som har en eller begge foreldre som er muslimer. Dette er det ingen frivilighet kyntta til. Den ideologien som knytter islam sammen er alt annet enn frihet og rettferdighet.

Even, om du mener att jeg skal vise disse folka med slike irrasjonelle og totalitære tanker respekt så kan du bare glemme det. For meg er alt irrasjonelt like forkvakla uavhengig av hva de kaller det. Religion eller totalitære ideologier, same shit, different wrapping.

Jeg har gått i dybden av islam problematikken i en årekke og debatert i like mange pr med alle slags folk så jeg lar være noe mer utdypende om temaet islam på dette FS forumet. Men jeg vil anbefalle alle å sette seg inn i temaet og huske på å se budbringeren i kvitauge når en henter innput.

Det er en god del begreper folk må lære seg knytta til islam og noen av dem har jeg nevnt. Jeg legger til ett til før jeg forlater denne debatten. Begrepet er : Taqya.

Skrevet
Jeg har gått i dybden av islam problematikken i en årekke

Det er godt vi har slik en ekspert blandt oss. Jeg vil veldig gjerne at du går i dybden om temaet islam nå når jeg har muligheten til å lære noe fra en som virkelig kan sakene sine!

Denne setningen for eksempel:

Den ideologien som knytter islam sammen er alt annet enn frihet og rettferdighet

Hva mener du med dette?

Du snakker om ideologier. Jeg er enig i at det er et begrep som bør være med i en slik debatt. Jeg tror at det som etterhvert er blir kalt 'radikal islamisme' (Herunder al-Qaida, Taliban og han galningen fra Larvik) er mer en ideologi, og har ingen verdens ting med verdensreligionen islam å gjøre.

Jeg lurer på en ting (av nysgjerrighet):

Hva mener du om at en stor, og stadig større, del av befolkningen i Norge er muslimer. Hva går gjennom hodet ditt når Pål T. Jørgensen sier på nyhetene at muslimene er i flertall i 2050 (fritt etter hukommelsen).

Og en ting til - du trenger ikke skrive om "begreper knytta til islam" som nesten ingen har hørt om - og ihvertfall ikke forvente at folk skal skjønne hva du snakker om. Det kan du spare til du er i bedre selskap enn oss idioter på FS-forumet.

Skrevet

Som jeg sa i mitt innlegg og som jeg ikke har tenkt å fravike, jeg har andre fora for å debatere islam på.

Att du kommer med denne utalelsen: Sitat,,,Det kan du spare til du er i bedre selskap enn oss idioter på FS-forumet.,,,,får du stå for selv.

Dette kalles å plante utalelser på andre min gode mann og har ingen relevans til noe av det jeg har sagt eller står inne for. Du kan ikke en gang mistolke meg i den retningen du prøver deg på så bare glem å komentere med meg som referanse eller mål. Du får ikke noe deltagelse fra meg uansett når du debaterer på den måten. Det var noen som snakka om hersketeknik og dette du driver med kan vel glatt kategoriseres som det.

Forøvrig må dere bare debatere islam så mye dere gidder for mitt vedkomende. Men altså legg ikke meininger i kjeften på andre enn hva de beviselig har sagt. Er det en grei debat regel tru?

Skrevet

Jeg tolket - og gjør det fremdeles - slik at at du mener det ikke finnes verdig debattmotstand her inne. Enhver som leser alle innleggene skjønner at det var slik ment. I forhold til et par andre innlegg lenger oppe her (kvitte seg med islam med en a-bombe) var det vel knapt satt på spissen en gang...

Er det mulig å lese dine innsiktsfulle innlegg et annet sted kanskje?

Jeg er uansett veldig interessert i at du svarer på spørsmålene mot slutten av innlegget mitt.

Skrevet

Per, ser du hvilket underfora du er i? Snackbaren. Der alt utenomsnakk passer inn. Dette er vel ingenting som er med FS og gjøre?

Du er ikke en av de som mener at ikke alle muslimer er terrorister. Men alle terrorister er muslimer også?

Skrevet

Avskaffer vi religionen, så tror jeg vi unngår mye elendighet her i verden. Eneste såkalte religion frelste klarer her i verden, er å krige og drive terror mot hverandre basert på religion, enten man er muslim, katolikk, protestant eller kristen. Men vi kan ikke dra alle muslimer over en kam fordi det finnes enkelte ekstremister som ber til Allah.

Skrevet

Pål:

Så det eneste troende kristne i Norge gjør er å drive med terror mot hverandre og krige? :) Det må jeg si, nyansert innblikk du har, hehe :grin:

Skrevet

Even jeg mener selvfølgelig ikke det som du lurer på her. Att muslimer er overrepresentert er det derimot ingen tvil om. Men ett enda viktigere punkt i den saken er att disse muslimske terroristene har via islams lære og historie en helt annen tolkning av hva livet går ut på enn alle andre selv de mest radikale komunister inkl. Disse islamske gruppene dyrker døden som en tjener for sitt forkvakla syn på hva som er rett og galt Even og derfor skiller de heller ikke på om de dreper barn, kvinner eller andre sivilister, Muslimer like gjerne som ikke-muslimer de har en rett til det i sitt ideologiske fundament. De har ett forbildet i mohamed (kotham) som i sin tid gjorde nettop det de gjør i dag så slik sett gjør de bare rett ifølge islams lære.

islam ER radikalt både i ord og gjerning. Er bare å lese hva de islamske skrifter selv sier og slutte lytte på taqya som er til for å dempe forsvaret. Dette drev jo mohamed selv med i stor grad og ikke minst da han beleiret Medina som sin første store "seier".

Jeg er også en som rister på huet over de krigene som nå pågår i Irak og Afganistan da disse kun er som å bite oss sjøl i halen, Bortkasta i ett større perspektiv men selvfølgelig bra for ett og anna kvinnfolk i ei kort peridode. Det vil aldri bli noe demokrati og ett likeverdig vårt syn på individet der uansett. islam er ei sperre for nettop denne frigjøringa. Hele den muslimske verden er sterkt preget av det og alle harde meget begrensede demokratiske systemer. Med god grunn kan jeg trygt si. Jeg ser jo att våre egne makthavere ser med våte øyner på denne formen for nesten diktatur og de gjør jo hva de kan for å innføre samme styringsform her. Det virker ikke som folket fatter hvor mange begrensinger som ligger på vent men som snart vil rulle over oss uten att vi lenger kan nekte dem. Når den jevne Europeer ble litt for smart for makta måtte de se etter nye innbyggere som kunne være ett ambulerende argument for å sette på bremsene for folkets frie tanker.

Vi har blitt tredd nedover oss så mye begrensinger og kostnader knytta opp mot denne trusselen allerede Even og da snakke jeg ikke kun om sikkerhets kontrollen på GMoen.

Vi har fått ett overvåkingsloverk der makta kan sitte på all elektronisk innfo du legger fra deg. Ikke en ting går dem utenom i dag. Og vi har aksepterte det uten kamp. Tror du vi kommer til å gi islam kamp? Javist, ser jo det i Nederland der gert Wilders nå står for retten for å ha fremvist muslimenes egne taler om islamsk verdensherredømme. han stilles altså for retten for å ha vist filmsnutter av muslimske lederes egne taler. Det er ikke en gang Wilders ord Even, men disse toneangivende muslimske ledernes. Og da skal han straffes mens altså det er greit så lenge de islamske lærde sa de samme ord?

Det siste utslaget på denne utviklinga er att EU vil innføre "black Box" i alle kjøretøy.Det brukes da ett ambulerende argument som att disse boksene kan ringe opp alarmsentralen om det skjer en ulykke. javel? hvor mange ulykker skjer det der den forulykkede blir liggende å råtne fordi ingen har lagt merke til det? Dette er bare nok ett grep for å frata oss de rettighetene våre forfedre døde i skyttergravene for att vi skulle få arve.

Alt handler om makt Even. En liten kjerne som istedenfor å fjerne det virkelige problemet heller trekker oss alle ned på samme nivå som disse barbarene vil vi skal leve under. Hvem vinner denne ideologiske kampen trur du? Jo barbarene sammen med våre egne maktsjuke narsisister.

Bush klanen har ikke uten grunn en kjærlighet til Saudi despoetene og jeg ser den samme våte drømmen i øya på både Obama, Clinton, Al Gore, Brown, Blair, Stoltenberg og Støre.

Når Norske delegater drar ned til Saudi, Iran, Jemen what ever og høflig tar hånda på disse despoetene som med islams pålegg halshugger unger for å være homofile blir jeg kvalm Even. Jeg lurer på hvor disse nordmenn har sin empati og moralske sympati. For mitt bare liv hadde jeg ikke orka løfta på telefon røret en gang om en slik gauder hadde ringt meg.

Du kan vente deg litt av ett oppbud av Norske politikere når den Saudi finansierte moskeen nedi gata her snart skal åpnes. Og ingen av dem vil ha den minste moralske problem med en slik "gest" til vårt nye herrefolk. Jeg syns jeg ser vår egen ordfører som med nettverket fullt av homser tar den Saudiske velgjørern ærbødigst og duknakka i hånda uten å blunke.

For om disse virkelig brydde seg om vår frihet hadde de satt inn de grep som må til. Ikke drive med lauskrutt på lizzom å zånn med noen små nålestikk her og der.

er bare å innse det Even att makta rår og att folket pent følger etter. Majoriteten av meneskeheten vil jo helst bare følge etter uansett hvilken kultur de kommer fra så det er helt naturlig her som der nede att vi blir nedgradert.

I Europa har vi 3 kjennetegn som altid har hengt ved oss.

1: Vi hater jødene.

2: Ett mindreverdighets kompleks ( særlig ifh, til USA)

3: En begeistring for totalitære systemer.

Jeg hater att det er slik men har jeg noe valg? nope, sorry kids.

PS: Dette blir det siste innslaget mitt om dette temaet på FS forumet. Dere vant med ett ekstra innleg men nå lar jeg debatten fare uten mine bidrag. De som måtte refere mot meg nå vil ikke få svar. Det er altå ikke fordi jeg IKKE KAN men fordi jeg ikke vil debatere dette temaet på FS forumet.

Så da vet alle hvorfor jeg ikke besvarer mer.

Skrevet

Det er en god del begreper folk må lære seg knytta til islam og noen av dem har jeg nevnt. Jeg legger til ett til før jeg forlater denne debatten. Begrepet er : Taqya.

Jeg forstår ikke hvorfor du mener folk må kjenne til dine begreper før de kan debattere ytringsfrihet og islam i Norge. Kan du være så snill å fortelle hvorfor "Kalifatet" (som er bestemt form en-tall og en merkelig måte å presentere begrepet på) er viktig i denne sammenhengen? Eller dhimmi (zimmi i Det osmanske riket). Dette var jøder og kristne som levde i en muslimsk stat. Hvorfor mener du dette begrepet er viktig, Per?

Taqyya er en dispensasjon som gir muslimer rett til å skjule sin tro dersom de er redde for forfølgelse pga den. Dersom du mener dette er viktig fordi terrorister er blitt beskyldt for Taqyya, så er det greit nok, men har ingenting med debatten i Norge å gjøre.

Kan ikke du, Per, være så snill og klargjøre disse begrepene da? Det er tross alt bare du som mener de er viktige. Kan du forklare oss andre hvorfor?

Mathias

Skrevet

Jøssenavn, det virker som om du holder en monolog, Berge. Established på localizeren snart eller? ;)

Du kan si hva du vil om operasjonene i Irak og Afghanistan, men de er langt i fra forgjeves. Det å skape viten der nede om hvordan det kan gjøres, som et alternativ til det som gjelder der nede, det skaper en større trygghet for de det gjelder til å vurdere sitt eget styresett opp mot andre mulige styresett. Det gir valgfrihet, noe du ikke kan påstå er en verdiløs egenskap.

Når du i tillegg påstår at det ikke er mulig for f.eks. Afghanistan å styre landet ved hjelp av et demokrati pga islam, så sier det litt om hvor snevert syn du har på mulighetene der nede. Det er en grunn til at regjeringen, hæren, politiet og en stor del av befolkningen ønsker hjelpen vår. De forstår at vi kan bidra med elementer fra vår verden for å skape en enklere hverdag. Når disse sentrale enhetene i landet har troen på at noe kan gjøres annerledes enn det gjøres i dag, så vil det inspirere befolkningen i landet, og det gjør det faktisk, det har vi fått bevist flere ganger.

Det er alltid håp og muligheter, man må bare dyrke dem på en riktig måte.

I tillegg bidrar vi til at mange mennesker får en bedre hverdag. Kanskje ikke for resten av livet, men iallefall for en dag eller lengre. Da har vi kommet langt på vei i å nå målet vårt, og da er det verdt det. Og du som nordmann bør støtte opp om gutta våre der nede og vise at de har deg i ryggen. Ikke fordi du må, men fordi det kan være nbaoen din eller din beste venn som plutselig er der nede og gjør en innsats han eller hun ikke nødvendigvis ønsker/velger å gjøre. Men fordi det er jobben til vedkommende. Så får man heller skyte politikerne som har vedtatt at vi skal være der nede.

Skrevet

Even: Takker å bukker :)

Ja, er det ikke nyansert blikk jeg har Aleksander? :grin:

Hver gang jeg har åpnet en historiebok eller sjekker siste nyheter i media, så blir jeg vettskremt av å bli religiøs. Så derfor holder jeg meg langt unna alt som har med religion å gjøre.

Men som Kenneth påpeker, så snakker jeg kun på generelt grunnlag og har veldig lite kunnskap om de ulike trossetninger, annet enn at de mest religiøse har brukt sin sin religion til å drive med krigføring og terror, dette er vel mer enn dokumentert i historiebøkene.

Skrevet

Jeg er nå enig Aleksander ;)

Når du Per sier at de hugger av hodet på barn og kvinner. Hvem er de? Muslimer generelt, eller en spesiell gruppe som jeg ikke har fått meg med hvis navn du mener?

Du sier at Saudi-Arabia har despot. Jeg vil ikke kalle Kongeriket Saudi-Arabia, og Kong Abdullah for despot. Han er vell ikke en tyrannisk person, eller styrer ett voldsherredømme?

Når du sier at Europa hater jøder. Kan vi konkludere at du er Israel-venn? (Ikke at det er noe galt med det). Selv så hater jeg ikke jøder. Når sant skal sies så hater jeg ingen folkeslag, eller religion. Men jeg misliker sterkt den Israelske regjeringen.

Regner ikke med og få svar på disse spørsmålene :grin:

Takk for at administratorne her, ikke er like strenge med OT som de på Scanair. Dette er vell et lite stykke fra Topic? :grin:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...