Gå til innhold

Dere som er klar for fri flyt ...

Anbefalte innlegg

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Hei

Sjarmerende karer disse der ja.. Greit at de ikke liker at Dagbladet på førstesiden lager ett bilde som kan provosere,men og true med terror fordi en avis viser ett bilde som kan provosere... Enkelte har ikke fått med seg noen grunnleggende ting som er ganske viktige i ett demokratisk samfunn ser det ut til..

Og nå skal det sies at disse muhamedkaritaturene som man blåser opp som om det var noe helt grusomt man viste frem ikke er halvparten så ille som jøder og kristne i mange arabiske land må tåle omtrent daglig.. Det er daglige tegninger av vesterlendinger, israelere og andre i betydelig værre omstendigheter i divserse aviser uten at at vi i vest brenner ned flag og demostrerer i titusenvis mot disse tegningene...

Oddvar

Skrevet

De fleste utlendinger kommer hit til Norge pga. ytringsfriheten i hjemlandet eller mangelen på sådan. Enten er er politisk, relgiøst eller personlig leggning. Også kan de rett og slett ikke tolerere at grunnen vi har fred her i landet er nettopp retten til ytringsfrihet. Nei, hvis disse elementene ikke kan tolerere dette, synes jeg de skal få lov til å betale flybilletten hjem selv.

Skrevet

Husk at ytringsfriheten går begge veier, skal Dagbladet få lov til å trykke slikt, må også muslimene få lov til å si hva de mener om det. Forøvrig syns jeg dette var unødvendig fra Dagbladet sin side, de forrige gangene slike tegninger var oppe i meida ble det masse bråk, det må gå an å ha såpass gangsyn at man innser at det ville bli masse bråk nå også.

Skrevet

Her er vi til kjernen av ytringsfriheten, den går begge veier. Helt riktig og fordi Dagbladet kanskje gjorde noe dumt skal vi få 11. oktober tilstander her hjemme. Fint, Fredrik hvis du synes det er hyggelig.

Konsekvensen er at vi skal liste oss rundt på sokkelesten og veie våre ord på gullvekt, fordi det kan tolkes krenkende av noen, og da tenker jeg ikke bare på muslimer, men alle her hjemme på berget.

Nei, et slikt samfunn vil ihvertfall ikke jeg ha.

Skrevet

En bekjent av meg la ut dette på facebook, hvorvidt det er sant eller ikke får nå være.

Prime Minister Kevin Rudd - Australia

Muslims who want to live under Islamic Sharia law were told on Wednesday to get out of Australia , as the government targeted radicals in a bid to head off potential terror attacks..

Separately, Rudd angered some Australian Muslims on Wednesday by saying he supported spy agencies monitoring the nation's mosques. Quote:

'IMMIGRANTS, NOT AUSTRALIANS, MUST ADAPT. Take It Or Leave It. I am tired of this nation worrying about whether we are offending some individual or their culture. Since the terrorist attacks on Bali , we have experienced a surge in patriotism by the majority of Australians. '

'This culture has been developed over two centuries of struggles, trials and victories by millions of men and women who have sought freedom'

'We speak mainly ENGLISH, not Spanish, Lebanese, Arabic, Chinese, Japanese, Russian, or any other language. Therefore, if you wish to become part of our society . Learn the language!'

'Most Australians believe in God. This is not some Christian, right wing, political push, but a fact, because Christian men and women, on Christian principles, founded this nation, and this is clearly documented. It is certainly appropriate to display it on the walls of our schools. If God offends you, then I suggest you consider another part of the world as your new home, because God is part of our culture.'

'We will accept your beliefs, and will not question why. All we ask is that you accept ours, and live in harmony and peaceful enjoyment with us.'

'This is OUR COUNTRY, OUR LAND, and OUR LIFESTYLE, and we will allow you every opportunity to enjoy all this. But once you are done complaining, whining, and griping about Our Flag, Our Pledge, Our Christian beliefs, or Our Way of Life, I highly encourage you take advantage of one other great Australian freedom, 'THE RIGHT TO LEAVE'.'

'If you aren't happy here then LEAVE. We didn't force you to come here. You asked to be here. So accept the country YOU accepted.'

Maybe if we circulate this amongst ourselves, WE will find the courage to start speaking and voicing the same truths.

Skrevet

Nei, når man tror på noen som går på vann. Da har det gått for langt..

Hvis jeg sier at det går nok ikke lang tid før Russland innvanderer Sverige. Er det da en trussel mot Sverige?

Selvfølgelig er det ikke en trussel. Men nå har noen av dere tolket det på egen måte (på samme måte som mange ekstremislamister tolker koranen på sin egen måte). Han sier jo selv at det ikke er en trussel. Men en advarsel. Mao, han er bekymret over hvordan det har utviklet seg i forhold til den saken.

Selv så synes jeg det er moralskt feil og trykke en slik karrikatur.

Skrevet
Konsekvensen er at vi skal liste oss rundt på sokkelesten og veie våre ord på gullvekt, fordi det kan tolkes krenkende av noen, og da tenker jeg ikke bare på muslimer, men alle her hjemme på berget.

Nei, et slikt samfunn vil ihvertfall ikke jeg ha.

Det samfunnet er vi langt på vei inne i allerede. Det øyeblikket du åpner kjeften for å si noe står nestemann klar med stempel...

Skrevet

På barneavdelingen til Sørlandets Sykehus Kristiansand var det klistret bilder med dyr utenpå hver enkelt dør for å gjøre det lettere for barna å huske hvilket rom de bodde på. På en av dørene hang det en tegning av en gris. Etter prostest fra en- eller flere muslimer, ble tegningen fjernet.

http://www.stavangeravisen.com/art.asp?art=12286

Dette skjedde allerede i 2003 og jeg synes det er svært trist at bildet ble fjernet. Det har gått altfor langt i hva vi skal akseptere av undertrykkelse av vår egen kultur her i Norge bare for å blidgjøre noen muslimer (eller andre livssyn/kulturer). Jeg synes det brevet fra Australia var veldig bra og stiller meg gjerne bak utsagnet om at dette er vårt land, kultur og livsstil som vi gjerne deler med våre nye landsmenn. Men dersom det er for mange kameler for dem å svelge her på berget så har de også lov til å dra.

Eivind

Skrevet

Fredrik bare understreker det faktum att folk flest er villiuge til å bøye seg for truselen.

Even, du snakker om ekstremislamister, og da lurer jeg på hva du legger i nettop denne definisjonen? Etter ett tiår med dypdykk i islams lære og innhold, denne kultens historie og fremtreden har jeg til dags dato ikke fått noe svar fra noen hverken muslimer eller ikke-muslimer på nettop dette elementære. HVA er forskjellen slik du ser det?

En annen ting jeg gjerne skulle hørt hva du mener om er hvordan definerer du begrepene islam, muslim, ummah, dhimmie, ytzia og kalifatet bare for å ta noen helt sentrale begreper i denne saken?

Dette må ikke forståes som en provokasjon, men som en naturlig oppfølger på dine utalelser.

Du nevnte også det du kaller den jødiske okupasjponen av vestbredden. Hvordan stiller du deg til den shiamuslimske okupasjonen av Sør-Libanon som har forgått i stillhet siden slutten av sekstitallet?

Skrevet

Hei Per!

Spennende at du tar opp dette her :)

Det jeg legger i en ekstremislamist er en som tar Islam litt mer alvorlig enn "Mustafa på hjørnet". Vil si at f.eks Khomeini var en ekstremislamist!

Hvordan jeg definerer begrepene? Når sant skal sies så definerer jeg enkelt og greit Islam som en religion. En muslim som ett menneske som tror på Islam.

De øvrige begrepene har jeg faktisk ikke hørt før!

Jeg stiller meg helt nøytral til den okkupasjonen, men derimot kan jeg fortelle deg hva jeg syns om at Syria okkuperte deler av Libanon. Motbydelig.

Tok det ikke som noen slags provokasjon heller. Tør jeg spørre formålet med denne utspørringen? :)

Skrevet

Startet ikke hele dette her fordi Dagbladet trykket en karikatur i en artikkel som omhandlet at PST hadde karikaturen på sin Facebook side? Nå lese jeg ikke artikkelen, men jeg antar at det er til fordel for muslimene at Norge får vite at PST har slike tegninger på sine nettsider, da PST som en avdeling innenfor Politiet, absolutt ikke burde assosieres med slikt.

For meg så virker dette som en storm i et vannglass. Når jeg ser en tegning av profeten Muhammed med en bombe i turbanen, så tenker ikke jeg at alle muslimer er terrorister eller at Muhammed var en terrorist. Jeg tenker at det er muslimer der ute som opererer som om Muhammed var en terrorist og at de prøver å leve opp til terrorist Muhammeds idealer.

Men for de muslimene som reagerer sterkt på dette så virker det som de tror at alle nordmenn mener Muhammed var en terrorist og vi gjør dette bare for å gjøre narr av han.

Jeg tror uansett holdningene til de mere ekstreme demonstrantene ikke representerer holdningen til den generelle muslimske befolkningen. Jeg tror det er en liten gruppe, som lager mye bråk og derfor får mye av oppmerksomheten vår.

Samtidig bør vi være klar over lederne bak denne konflikten, på begge sider, har en del å tjene på at konflikten fortsetter. Når de overbeviser flere og flere om at dette er en "krenkelse av profeten" eller "snik islamisering" så får de mer og mer politisk makt.

Det beste er om vi vanlige folk, muslimske, etnisk norske eller et sted imellom, bevarer roen så skal vi se at fornuften seirer.

Skrevet

Kom jo faktisk til å tenke på at dette skrev jeg om på sidemåls-eksamen på Videregående, og der gjorde jeg blandt annet et poeng av demonstrasjonene i midtøsten hvor Islam ble fremhevet som "fredens religion" samtidig som de brente ambassader og sendte dødstrussler til avisredaktører og tegnere....

Det lønner seg med samsvar mellom liv og lære.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

2500 demonstranter er ok, de må få lov til og utføre sin ytringsfrihet, men det er i realiteten ca 30-40000 personer i Oslo som vi ikke vet hvem er! Og når man begynner og hinte om trusler om 11 sept etc, så tror jeg man kansje kan se et risk management system som ikke er under kontroll.

For meg er det enkelt, det er mange fine mulsimer, men fy f, og mye dritt det er , få de ut, la oss ha en rusken aksjon og få kontroll...Stoltenberg er jo 100% fokusert på og finne 100 miliarder til et miljø prosjekt som skal jobbe i en miljø økonomi som ingen har sett konsekvensene av enda...og han sammen med den gamle elskerinna si, har sakpt dette trollet..dere må snart våkne folkens....

Skrevet

Hvorfor er det galt at en muslim i demonstrasjonen påpekte at dette kan lede til et 11. september i Norge? Han gjorde det jo ganske klart at det han sa ikke var en trussel, men at han mener det er en reelt mulighet hvis konflikten får lov til å eskalere.

Personlig tror jeg vi er langt unna et slikt scenario, men det er viktig at vi får noe ut av disse konfliktene som vi opplever om igjen og om igjen. For hvis vi bare blir stående på sted hvil og media trykker en karikatur hvert år etterfulgt av demonstrasjoner fra muslimene, så vil tilslutt en eller annen person innbille seg eller bli overtalt til å faktisk utføre et terrorangrep mot Norge.

Skrevet

Hei og hopp folkens...Er det ikke på tide å våkne opp....ser att det er mange av innleggene her som forsvarer de ekstreme holdningene enkelte muslimer har...

Og...når flere tusen muslimer går ut i en demostrasjon i Oslos gater og hevder sin rett ift til denne tegningen som er så jæ..ig provoserende..att så få av dere ikke ser den reelle trusselen som ligger i alt oppstyret rundt skremmer meg.

Men ...vi Norske skatte betalere skal allikevel beskytte og støtte enhver mulig islamsk terrorist som kan være en trussel mot det Norske samfunn...

Att det er noen her som har vanskeligheter med å se sammenhengen i det bildet som blir vist i media kan jeg på en måte forstå...men ...att noen er så blå øyd att de kan forsvare terror mot uskyldige mennesker...ja...det er meg helt uforståelig..

En advarsel sammenligner jeg helt på lik linje med en trussel...hvis jeg ikke får det som jeg vil så gjør jeg allvor av advarselen min...

Akkurat som da jeg gikk på skolen...forsov meg og kom for sent til timen ...fikk en advarsel...men neste gang måtte jeg sitte igjen...

Men..tror ikke muslimene er like snille i den type advarsler og avstraffelser...og ...for all del ...jeg er ikke rasist ..men bare en som ser realiteten i det som kan skje...

Og ...til slutt..så mener jeg som noen andre her inne ....kast dem ut ...trives de ikke i det frie demokratiske samfunnet vi har her så får de betale sin egen billett tilbake til der de kom fra og heller krige med sine egne...

Der kan de jo selvmordsbombe og drepe sine egne uskyldige istedenfor å true oss uskyldige frie demokratiske mennesker...

Fortsattfin dag..

Hilsen

Kai

Skrevet

Kai:

Så når du påpeker at det er flere som "forsvarer" de ekstreme holdningene i denne tråden, så sier du i bunn og grunn at du selv har rett, og alle disse andre tar feil? Er du ikke åpen for at tilstandene kanskje ikke er så ekstreme som du skal ha det til? Eller at det er mange faktorer du ikke tar hensyn til og dermed ikke får med deg, som gjør at saken gjerne stiller seg i et helt motsatt lys enn det den gjør i dine øyne?

Legg forøvrig merke til at jeg ikke forsvarer eller angriper noe som helst. :)

Even:

Så du mener at "å tro på en person som har gått på vannet er å gå for langt"? Så lenge det gir folk håp og tro om at det faktisk finnes håp der ute, så er nå det bedre enn å ikke tro på høyere makter, som jeg regner med du ikke gjør. Det gjelder bare å ha evne til å ha et åpent sinn. Så får du og dine medsammensvorne ateister bare lure på hvordan mirakler skjer, for de skjer. ;) Husk på at det er ekstremister som tolker Bibelen/Koranen/(putt inn det du vil) bokstavelig, og ikke den generelt troende. Det er et viktig skille der.

Forøvrig til det saken handler om:

Personen som kom med denne noenlunde tvetydige "advarselen" gikk ut i ettertid og påpekte at denne advarselen ikke er noe han har kommet med selv, men en advarsel som ble fremmet av PST i en tidligere trusselrapport som omhandler karikaturtegningene, trykkingen av disse og konsekvensene av det. Så får det heller bli opp til enhver å selv tolke det som om det kom fra muslimenes hold eller PSTs hold, og hva man skal legge i advarselen. Det er uansett et vanskelig tema å debattere, fordi det er så mange faktorer som må taes hensyn til.

Skrevet

Når det gjelder for streken går;

Streken går der hvor trussler, tvang og vold er innblandet. Samtidig vil jeg påstå at det ikke er forskjell på respekten for (eller mangel på som sådan) av kristne og muslimer i det offentlige rom i Norge. Da en eller annen TV-kjendis fant det for godt til å gjennomføre Bibel-brenning på norsk riksdekkende TV var det mange som utrykkte avsky, og det ble endog ført inn for PFU. Det var også snakk om å få saken inn for domstolene. Men "den store kontroversen" var stort sett ikke å finne andre steder enn i noen kristne medier. Det at noen i det hele tatt hadde tatt seg nær av stuntet ble i VG og Dagbladet (m.fl.) fremstillt som noe uforståelig og komisk.

Mitt poeng er ikke først og fremst hvor "vanntro og repsektløst" det norske samfunnet er ovenfor religioner, men heller det at dette er noe som skjer jevnlig, og vil heller karakterisere disse karikaturene som en anerkjennelse av muslimenes plass i dagens Norge, og Europa forøvrig. Religion er til for å gjøres narr av... :(

Skrevet

Religion er til for å gjøres narr av... :(

Ja, dessverre. Religion og fotball er roten til mye vondt, men det er også roten til utrolig mye glede og håp, så hvorfor det skal være såpass undervurdert, skjønner jeg ikke. Men det er jo typisk nordmenn å sette ting i bås, som du sier. Et av verdens heller fattige folkeslag på den måten, det er iallefall helt sikkert.

Skrevet

Hvorfor er det galt at en muslim i demonstrasjonen påpekte at dette kan lede til et 11. september i Norge?

Hadde en etnisk norsk person påpekt det så hadde ingen tenkt på det engang. Skremmendes!

Nettopp og det er urovekkende få som klarer å se den koblingen.

Skrevet

Prime Minister Kevin Rudd - Australia

Muslims who want to live under Islamic Sharia law were told on Wednesday to get out of Australia , as the government targeted radicals in a bid to head off potential terror attacks..

Separately, Rudd angered some Australian Muslims on Wednesday by saying he supported spy agencies monitoring the nation's mosques. Quote:

'IMMIGRANTS, NOT AUSTRALIANS, MUST ADAPT. Take It Or Leave It. I am tired of this nation worrying about whether we are offending some individual or their culture. Since the terrorist attacks on Bali , we have experienced a surge in patriotism by the majority of Australians. '

'This culture has been developed over two centuries of struggles, trials and victories by millions of men and women who have sought freedom'

'We speak mainly ENGLISH, not Spanish, Lebanese, Arabic, Chinese, Japanese, Russian, or any other language. Therefore, if you wish to become part of our society . Learn the language!'

'Most Australians believe in God. This is not some Christian, right wing, political push, but a fact, because Christian men and women, on Christian principles, founded this nation, and this is clearly documented. It is certainly appropriate to display it on the walls of our schools. If God offends you, then I suggest you consider another part of the world as your new home, because God is part of our culture.'

'We will accept your beliefs, and will not question why. All we ask is that you accept ours, and live in harmony and peaceful enjoyment with us.'

'This is OUR COUNTRY, OUR LAND, and OUR LIFESTYLE, and we will allow you every opportunity to enjoy all this. But once you are done complaining, whining, and griping about Our Flag, Our Pledge, Our Christian beliefs, or Our Way of Life, I highly encourage you take advantage of one other great Australian freedom, 'THE RIGHT TO LEAVE'.'

'If you aren't happy here then LEAVE. We didn't force you to come here. You asked to be here. So accept the country YOU accepted.'

Maybe if we circulate this amongst ourselves, WE will find the courage to start speaking and voicing the same truths.

Hvis dette sitatet er korrekt,er Kevin Rudd min nye helt.

Ufattelig bra sagt!!

Burde vært obliatorisk lesestoff for alle invandrere i ethvert land.

Skrevet

Dette er jo godt diskutert allerede, men jeg synes folk ikke ser hva denne diskusjonen handler om i det hele tatt. Denne diskusjonen handler ikke så mye om ytringsfrihet, men moral. Ytringsfrihet har vi, og det Dagbladet gjorde var etter Norges lov riktig.

Dagbladet og Islamsk råd hadde et møte der de forsøkte å diskutere dette temaet. Islamsk råd spurte: " Er dette moralsk riktig?" og Dagbladet svarte: "Det er ytringsfrihet i Norge. Det er lovlig".

Dagbladet gidder jo ikke engang svare på et relativt tungt spørsmål som muslimene ønsker svar på. Dette fører jo såklart til frustrasjon og i enkelte kretser irritasjon/sinne. Det er jo egentlig en helt naturlig reaksjon når man får et flåsete svar tilbake.

Det ble utført en flott demonstrasjon der muslimene uttrykte meningene sine ovenfor Dagbladet og karikaturtegningene. Jeg syntes det var helt ålreit at denne demonstrasjonen ble gjennomført. Avisene har ikke gått så mye i dybden omkring demonsrasjonen synes jeg i hvertfall, og den viktigste nyheten har vært at en enkelt person, Arfan Bhatti, var med i arrangementskomiteen. Javel, han er dømt for drapsforsøk og venter anke/soning. Han er ikke dømt for tettorhandlinger og dermed USKYLDIG ifølge norsk lov. Da synes jeg avisene og mennesker bør slutte å starte navnet hans med "terrortiltalte".

Dagen før var det en demonstrasjon fra blitzere og andre grupper da politi etter rettslig kjennelse tømte Hausmania og fylte igjen med betong. 200-300 nordmenn gikk i gatene, skremte små barn ved å rope og skrike, stjele fra gatene og bygårdene, tenne bål midt i gata, og kastet gjenstander mot politiet. Dette synes jeg skjer jevnlig uten at avisene nevner dette spesielt mye, og det er liksom en uskyldig liten ekstrem gruppe som ønsker anarki i Norge. De har folk bare gitt opp uten mer diskusjon rundt emnet, rett og slett.

Nå har en ny gruppe okkupert en gammel militærleir i Maridalen. Skal de få lov til å fortsette å bo der?

Da tenkte jeg i mitt stille sinn at dette kommer ikke til å bli nevnt i Snackbaren, men det kommer demonstrasjonen på fredag til å bli.

Det er ytringsfrihet i Norge, og det gir en rett til å uttrykke alt man vil. Dagbladet ønsket en illustrasjon til saken om PST og karikaturen og valgte å legge ved bildet av karikaturen. Jeg syntes det var uspiselig av Otto Jespersen å brenne bibelen og det amerikanske flagget. Det var ikke spesielt morsomt eller en mening bak det. Det var kun provoserende, og jeg syntes det er synd at Norge har blitt så egoistiske at folk ikke tenker på sin neste, men kun er ute etter å provosere.

Muslimene brant det norske flagget under en demonstrasjon i Damaskus. Jeg syntes det var vondt å se på, og veldig provoserende. Jeg har forståelse for at de også føler at det er provoserende at man trykker slike tegninger.

Avisene får vite mye samfunnsnyttig, og samfunnsskadelig gjennom politikere, politi og andre tipsere. Det betyr ikke at de trykker nyheten uansett. Tragedier som selvdrap blir ikke nevnt, selv om det er et større samfunnsproblem enn mennesker som dør i trafikken. Dette av hensyn til pårørende og fordi det ikke har noen hensikt å nevne det. Om en lærer blir sparket fra jobben fordi han/hun så på porno i arbeidstida blir det nevnt i avisa, men avisa illustrerer jo ikke saken med bildene som læreren så på. Hvorfor ikke?

Er det for å skjerme hårsåre norske lesere, for ikke å støte en lesergruppe?

Skrevet
Jeg syntes det var uspiselig av Otto Jespersen å brenne bibelen og det amerikanske flagget.

Og svaret til kritikerne den gang var det samme som det Dagbladet nå gir muslimene; yttringsfrihet. Altså er intet nytt under solen.

Dersom dagbladet skulle gi en beklagelse til muslimene i denne runden vil det føre til at andre grupper også vil være raskere med å kreve beklagelser i fremtiden. Det vet Dagbladet, og det er mest sansynlig det de forsøker å unngå.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...