AMO Skrevet 10. februar 2010 Skrevet 10. februar 2010 Etter at den forrige gitaren under en rundvask av leiligheten gikk i gulvet og fikk knekt nakken, er det på tide å se etter en ny en når det nå begynner å klø i fingrene. I den forbindelse lurer jeg på om det er noen som har noen gode merker eller spesifikke modeller å anbefale, helst ikke for dyre greier heller. Jeg er på utkikk etter en god akustisk gitar å kose meg med, og det må gjerne være ordentlig kvalitet á la C.F. Martin & Co og lignende finstas, selv om det strengt tatt ikke er nødvendig. Jeg er ikke kresen på det Jeg er på utkikk etter både 6- og 12-strenger akustisk, med og/eller uten pick-up. Har du et godt tips, en gitar du har hatt en spesiell opplevelse med eller bare et tips du har plukket opp andre steder, så må du gjerne komme med det! Jeg har hørt gode ord om Morgan blant annet, hvis det kan påpeke hva slags muligheter jeg er ute etter anbefalinger på. Siter
A L Skrevet 10. februar 2010 Skrevet 10. februar 2010 Akustiske gitarer kan være veldig like på mange måter. Grunnen til det er fordi de ikke er bygd opp på sammen måte som EL-gitarer. Tenker da på type pickuper osv. Fordelen med en akustisk er at du kan bruke lengden på strengene for å få rette akkord. Mens på en el gitar vil det ikke funke å spille en D-dur på en vanlig måte. Der må du bruke barre grep over for å kutte ned lengden på strengene grunnet pickupene... Uansett, det var bare for å få deg til å tenke over om hva du ville ha. Men siden du skrev akustisk kan jeg anbefale noe: Selv har jeg en Ibanez, med jackinput. Egentlig syns jeg det merket er noe av det styggeste innen gitarer, men den fungerer faktisk overraskende bra! Dette er med andre ord en gitar jeg anbefaler! Men husk på en ting. uansett hvor du kjøper gitaren - bytt strenger! Om du ikke har en tykkelse du liker, nei da får du prøve deg frem. Om du bor i Oslo eller en annen litt stor by er det ingen problem og ta turen ned til litt forskjellige musikkbutikker og sette seg ned og prøve. Hvilken pris tenker du? Ibanez gitarene er greie til prisen å være. Men det finnes andre akustiske gitarer som en veldig mye bedre! tips er å ta en tur ned til Hornås musikk. Der har de mange gode halvakustiske og hel akustiske. Til ditt bruk høres det ut som du vil få mest glede av stålstrenger, kan være litt uvant og spille med i starten hvis du ikke er så sterk i fingrene, men det kommer seg Jeg ønsker deg lykke til med kjøpet! Siter
Johannes Winther Farstad Skrevet 10. februar 2010 Skrevet 10. februar 2010 Hovedpoenget for deg når du skal kjøpe akustisk gitar, er å faktisk prøve den selv. Merker og pris betyr egentlig ingenting... Du kan være på utkikk etter en gitar til 12000,- men dra fra butikken med en til 2400,- Det viktigste er at du får prøvd den, og bestemme deg for en som du syns er god å spille på. Siter
Mads Hjemmen Skrevet 10. februar 2010 Skrevet 10. februar 2010 Jeg er enig med deg Johannes. Det er ikke alltid prisen og merket som har mest å si, men hva du selv synes om å spille på den og ikke minst hvordan den høres ut. Jeg har en OLP Musicman John Petrucci Signature (el-gitar) som jeg er veldig fornøyd med. Det er en gitar til 3000 (ikke veldig dyr) men holder til alt jeg vil. Når du skal lete etter gitar, gjelder det å finne en gitar der det er få døtoner, for dette kan høres spilling og det vil vi jo ikke? Bare prøv deg frem på forskjellige gitarer, og plutselig sitter du med DIN gitar i hånden. Det er individuelt fra person til person hvordan de vil ha gitaren og det finnes egentlig ikke fasit. Lykke til! Siter
Erik Berntsen Skrevet 10. februar 2010 Skrevet 10. februar 2010 Mitt tips er at du tar kontakt med Trond Tufte på Guitar Workshop. Han er et råskinn både til å spille og mekke gitar. Han er en trivelig kar og en skikkelig entusiast som vet det meste som er å vite om gitarer. Kanskje han har noe å selge deg, nytt eller brukt, men uansett har han sikkert noe nyttig å fortelle deg. Hvis du forteller at du ble tipset av meg, blir han kanskje enda mer hjelpsom. Siter
Fredrik Wold Skrevet 10. februar 2010 Skrevet 10. februar 2010 Jeg hadde en Morgan med piggtråd strenger før.. MEN så oppdaget jeg lyset.. En akustisk gitar som i følge mange hadde en feeling og lyd som overgår mange gitarer som er en del dyrere.. Denne modellen jeg kjøpte har ikke innebygd pickup, men jeg har en woody jeg har kobla til en Morgan akustisk forsterker, og det er en vannvittig lyd på den alene. Jeg prater om Furch, håndlaget fra Tjekkia. Jeg har den med jumbokasse, altså som er en del større enn vanlig akustisk gitar. Det ender med at det er en vannvittig lyd, dyp og god. Meget lettspilt, som mange av mine venner som spille gitar poengterer umiddelbart etter test. Min kosta 5000,- for et par år siden, og det er vel rundt der det ligger avhengig av modell. Jeg vil gjerne anbefale at du kanskje kikker på den, prøve den og finne ut at de er meget gode, og har en vannvittig lyd, selv om den ikke koster 15000,- Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.