Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Igjen er SV på molboferd; leksene skal bort. Årsak/argument? De ressurssvake får ikke samme utbytte av leksene som de ressurssterke...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=589152

Jeg er da også hjertens enig med "psykodemonen" (blogg) i denne saken;

http://psykodemonen.blogspot.com/2010/02/en-skole-i-forfall.html

Det er forskjell mellom eleven og på hvilken oppfølging elevene får hjemme, sier SV. Da bør man heller møte dette med tiltak som leksehjelp i form av offentlig regi. Man kan ikke møte et problem med å skape nye problem og en dårligere skole.
Skrevet

Det hadde vært godt og slippet lekser, men vettu meg hva verden er en gang feig, og om man virkelig gidder å går inn for det får man gjort leksene sine, ingen som kan nekte for det.

 

Lekser er kun hva du gjør det til selv inntil du kommer til noe du mangler grunnlegende forståelse for.

Og de ressurssterke er nok i bunn og grunn de som faktisk gidder og gjøre noe, og ikke mye mere enn det.

Skrevet

SV er i ferd med å skakkjøre skolepolitikken sin langt ut på vidda. Jeg er så imot lekeskolen til SV at jeg nesten blir litt småirritert. Ikke det at mobbeskolen til unge høyre er noe bedre, for den saks skyld (ref. til skoledebatt i 2009)... Jeg skjønner bare ikke hva SV har for noen fremtidsplaner, hvor skolene skal følge de dårliges læringskurve. Ja, de dårlige, for noen elever er dårligere elever enn andre, av mange forskjellige grunner som jeg ikke trenger å gå inn på her.

 

Hvis vi skal få den kompetansen vi trenger på våre fagområder i fremtiden, så vi legge til rette for at våre egne flinke elever får riktig opplæring. Vi kan jo ikke fortsette å hente tusenvis av ingeniører fra India, når vi skal tyne ut siste rest av olje fra berggrunnen. Det er ikke rart at det har innvandret en halv million mennesker hit de siste ti årene. For å oppklare så sier jeg ikke at innvandring er dumt i alle tilfeller, men snarere tvert i mot, siden de jobber for oss. Men da blir vi jo selv sittende med toere og treere i karakterboken, fordi skolene får enda dårligere lærere som drar på enda flere kurs for å lære tullete leker som egentlig ikke har noe med læring å gjøre (opplevd veldig, veldig mange ganger gjennom ungdomsskolen).

 

Skoledagen vi har på VG3 nå er akkurat passelig. Den føles kanskje litt lang av og til, men det er bare jeg som sutrer etter 13 år på skolen. (Frivillig) leksehjelp er en ypperlig måte å gi de som trenger det ekstra hjelp, samtidig som de flinkere elevene har en plass hvor de kan sitte og studere i ro. På min skole får vi også gratis pizza under leksehjelpene, som bidrar til å øke stemningen.

 

Det har vært snakk om å kutte leksehjelp. Lærerne får jo ikke særlig mye, eller ingenting, betalt for dette, så hvorfor skal de fortsette? Et slikt tiltak hjelper meg på lang vei med å gjøre leksene raskt og effektivt, samtidig som det er en lærer til stede som kan hjelpe meg å forstå det jeg ikke skjønner.

 

Hvis SV får skoleønsket sitt oppfylt, så kommer vi til å sitte igjen med to ting: en del folk som kanskje gikk opp en karakter fra forrige skoleordning, og en annen del folk som kunne hatt mye høyere kompetanse enn det de fikk lov til å ha. Hvorfor vil vi ha noe slikt når en utvidet og motiverende leksehjelpordning kan sørge for det samme, samtidig som de flinke får lov til å utvikle seg videre? Det er ikke alle som skal studere realfag ved universiteter, men de som skal det burde ha en viss kompetanse når de kommer dit, skulle jeg mene.

 

Leksehjelp er frivillig. Her kan man jobbe med det faget man vil. Man slipper å sitte i en dobbel norsktime og se på at klokka tikker veldig, veldig sakte. Man kan jobbe med akkurat det som passer en best. Læreren er der for oss.

 

På leksehjelpen er det stille og fredelig, og mye av grunnen er at bråkmakerne ikke kommer dit. Bråkmakerne er, etter min erfaring, gjerne folk som ikke har like lett for å lære som de andre. Det kommer alltid til å være noen som ikke lærer like lett. Kanskje det bare er skoleverket som prøver å formidle kunnskap på feil måte (noen lærer med å gjøre, andre med å se, andre igjen med å lese osv.). Uansett så synes jeg at leksehjelpen er en veldig fin plass for folk med alle typer læringskurver å få den hjelpen man trenger, og man er der frivillig. Anyone with me?

Skrevet

Jeg hadde begynt på et godt svar en tidlig morgen, men så skulle jeg på skolen..hehe.. helt enig med Marius her. Han hadde et svært godt innlegg, og jeg skulle ønske jeg brukte leksehjelpen mer enn jeg gjorde. Nå har jeg heldigvis funnet ut av gleden ved å sitte på en lesesal :)

Skrevet

Er litt usikker når det gjelder Norske Universiteter, men neppe veldig forskjellig fra det jeg opplever på New Zealand;

- Vil du ha hjelp oppsøker du veileder/foreleser/ect (kjært barn har mange navn).

- Det blir ikke tatt fravær, å møte opp til forelesning er ditt eget ansvar (forelesningssalen blir ofte ganske full når det nærmer seg eksamenstid :P).

- Det er i det hele tatt ditt eget ansvar å holde følge med faget.

- Og ja, lesegrupper er slettest ikke dumt... ;)

Skrevet

Har et par timer daglig leksehjelp(Eller Selvstendig Arbeid som det kalles pâ skolen min ;) ), og funker greit det! Fjerne lekser totalt er pâ grensen til total idioti.. AP har ikke godt av â vaere i rejering med SV og SP.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...