TOS Skrevet 26. juni 2002 Skrevet 26. juni 2002 Redd for å gå tom for drivstoff To personer i et to-motors småfly ble eskortert inn til Haugesund lufthavn Karmøy av et redningshelikopter i går formiddag. Pilotene var på vei fra Island til Danmark. Underveis var de blitt overrasket av uvær. De slo alarm fordi de var redde for å gå tom for drivstoff, og ble dirigert til Helganes som var nærmeste flyplass. Et redningshelikopter ble samtidig sendt opp for å holde øye med situasjonen, forteller Luftfartsverkets regiondirektør i Bergen, Are Lien. -Slike situasjoner oppstår fra tid til annen, riktignok svært sjelden. Selve landingen skjede da også helt uten dramatikk, sier Lien. Han vil ikke gå nærmere i detaljer om det som skjedde. Han vil heller ikke si noe om pilotene kan ha feilberegnet situasjonen når de hadde tenkte seg helt til Danmark, men var i ferd med å slippe opp for drivstoff utenfor Vestlandet. Selv om stemningen i cockpi på et tidspunkt må ha vert preget av svette og høy puls, landet altså de to flygerne problemfrit på Helganes. Etter å ha fått fylt tankene og hvilt seg litt, kunne de fortsette turen nedover til Danmark og videre til kontinentet. Avskrift frå Haugesunds Avis side 2 i dag. Siter
SH Skrevet 26. juni 2002 Skrevet 26. juni 2002 GÅr det ann? Vist du skal fra Island til Danmark, er det vell litt vell godt gjort å bare fylle fuel til Vest Norge... hehe Siter
TOS Skrevet 26. juni 2002 Forfatter Skrevet 26. juni 2002 Som det stod så vart dei overraska av uvêr, noko som tydelegvis førte til auka drifstoff forbruk. Men eg er enig i at det høyres litt rart ut at uvêret var så kraftig at dei berre kom litt over halvvegs av ruta med drivstoff kalkulert til å vare heile turen. Så dei har nok hatt hell i uhell... dei kunne jo ha komme lenger sør før dei merka at drivstoffet minka. Siter
Vegar Mikalsen Skrevet 26. juni 2002 Skrevet 26. juni 2002 Det er nok ikke derfor. De skjønte at de kanskje ikke ville komme over hele skagerakk (havet) med det været de hadde hatt der oppe. Da bestemte de sg for å gå ned og fylle. Drivstoffet kunne gått tomt over havet rett før Danmark...Tror de gjorde det rette! Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 26. juni 2002 Skrevet 26. juni 2002 Ikke så uvanlig dette egentlig. Jeg har selv vært ute for å måtte mellomlande på en flyplass imellom min avgangsplass og destinasjon fordi været har vært annerledes enn det var meldt, dermed øker ofte flydistansen (må fly utenom dårlig vær, evt har mere motvind enn beregnet) og dermed øker også flytiden og til slutt også drivstofforbruket. Normalt ingen dramatikk forbundet med dette. Når spør sikkert noen av dere "hvorfor i alle dager fylte du ikke mere fuel da?", svaret er ganske enkelt: pga vekta. Når det finnes flyplasser med fuel på ruten din er det ikke noe problem, bruker du mere enn forventet så lander du bare og fyller på drivstoff. Siter
TOS Skrevet 27. juni 2002 Forfatter Skrevet 27. juni 2002 Jo det er rett alt dette. Men slik som det stod i avisa så vaar det slik at dei slo alarm fordi dei var redde for at dei ikkje skulle nå fram til nermaste flyplass pga veldig lite fuel. Dei fant ut at det ville være tryggest om dei gav beskjed og kanskje fekk opp et SeaKing slik dei i dette tilfellet gjorde. Siter
Vegar Mikalsen Skrevet 27. juni 2002 Skrevet 27. juni 2002 Avisene er som oftest som masse pynt på kaka. De klarer jo aldri la være å overdrive, eller for å sidet slik; juge litt! Hvis du ser i artikkelen så er det mye "trolig"...dette gikk sikkert helt greit for seg uten dramatikk, og avisen pynter på i dette tilfellet! Siter
Anders Presterud Skrevet 27. juni 2002 Skrevet 27. juni 2002 Nå kan det jo sies at den historien som nevnes på forumet kanskje ikke er så lik den virkelige historien...? For mer info les rapporten hos HSL om et par års tid. [ 27-06-2002, 17:21: Endret av: Anders Presterud ] Siter
TOS Skrevet 27. juni 2002 Forfatter Skrevet 27. juni 2002 quote: Opprinnelig postet av Anders Presterud: Nå kan det jo sies at den historien som nevnes på forumet kanskje ikke er så lik den virkelige historien ...? For mer info les rapporten hos HSL om et par års tid. Hehe jo det er sant dette. Men Haugesunds Avis er ikje kjent for å overdrive så mykje. OG at det vvart sendt opp SeaKing er jo sant, og det same at det minket på drivstoffet:) Ein må lese litt mellom linjene Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.