Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Skal ta opp lyd (mest tale) på en del arrangemang fremover.

I den forbindelse har vi en miksepult fra før av, dog ikke digital av typen Allen Heath, dog i farten er jeg ikke sikker på modellen. Tror det er en i GL serien.

Tenkte da i den forbindelse på USB lydkort, og surfa litt rundt etter svar. Ble ikke helt trygg på hva som kunne brukes til å kobles opp mot miksepulten for å igjen kobles til laptop`en.

Er det noen her som har litt peiling på lyd, som kunne gitt meg noen gode råd angående opptak, eventuelt USB lydkort?

På forhånd takk :)

Skrevet

Var nede og fetcha litt info..

Mikseren er Allen Heath GL2400, som er koblet opp mot en M-One XL klang enhet.

Kan klang virke som en erstatning for et eksternt USB lydkort, og kan jeg kjøre lyden rett i fra MIDI og inn til PC`en og få samme god lydkvalitet?

På forhånd takk :)

Skrevet

Ettersom dette er snakk om lydbølger, vil nok ikke MIDI virke. Skyt meg om jeg tar feil, men har aldri hørt om dette før.

Det du er ute etter, er altså et lydkort. Neste spørsmål blir, ønsker du å kunne spille inn flere kanaler samtidig(altså at du får flere forskjellige spor i opptaksprogrammet ditt), eller holder det med en ?

Skrevet

MIDI kan ikke inneholde noe lyd, det var kanskje en misforståelse?

Du kan jo putte en mikrofon rett inn i mikrofoninntaket i den bærbare? Men det blir vel ikke helt super-Hi-Fi, kanskje.

Er det Kari Bremnes-plate du skal ta opp, eller er det ikke SÅ nøye med lydkvaliteten? Hvilket program skal du bruke for å ta opp lyden med? Redigere?

Skrevet

Ok, det med MIDI var nok mer et spørsmål om det fungerte! :)

Har gjort den enkle løsningen med mic fra pult, rett inn i pc før! Men følte ikke at det var den helt store kvaliteten!...

Spørsmål 1. Får jeg bedre lydkvalitet dersom jeg går gjennom klangboksen?

2. Får jeg mye bedre kvalitet gjennom å gå gjennom et USB lydkort, da ikke i 3-4000 klassen...

Håper det ikke var for rotete :)

Skrevet

Ja, du vil nok få bedre kvalitet med et slikt lydkort. Tror du skal kunne få et greit ett til under 3000. Om jeg virkelig skal anbefale noe, ville jeg sett litt på Apogee One, denne har en innebygd mikrofon som gir utrolig bra lyd, både på musikk og tale. Den er egentlig alt du trenger, trenger engang ikke miksebordet. Du kan også bruke denne i kombinasjon av miksebordet også, noe som sikkert også er en god løsning.

Link til Apogee One Link til Apogee One

Spørs litt på hvor stor skala du skal drive i det med software. Audacity vil nok holde lenge, brukte bare det før i tiden. Nå går det i Logic Pro på mac.

Skrevet

den klang-enheten er ikke noe erstatning for noe som helst.

Du har ikke sagt hvor høy kvalitet opptakene dine krever, og hvis det ikke er Kari Bremnes eller Sigvart Dagsland du skal ta opp, trenger du en OK mikrofon og en OK mikrofonforsterker/lydkort.

Et supertilbud på helproft opplegg, i en pakke, er Pro-Tools pluss mikrofon, et skikkelig lydkort, stativ og det hele,

til fem tusen.

protools-pakke

En nesten lik mikrofon bruker jeg selv til å lese på TVNorge, helt super.

Skrevet

Kvalitet er nøye, men det er ikke noe HD for å si det sånn... Skal kanskje ut på lufta i senere tid, så litt nøye er det jo!

Er opptak av diverse foredrag, og undervisning.. Så det går for det meste i tale ;) Mikrofoner og alt annet har vi, så det går i orden :)

Skrevet

Jeg kan tenke meg at de mikrofonene dere måtte ha, kan ha mye mer med kvaliteten å gjøre enn det lydkortet du måtte velge.. Har du penger til den pakken jeg snakker om, så kan du ta opp absolutt alt - inkludert Kari Bremnes-plate..

Vet du noe om de mikrofonene du disponerer?

Denne pakken gir deg jo Pro-Tools nesten gratis.

Og lydkortet..

Pro-Tools er jo overdimensjonert hvis du bare skal ta opp en kanal, men den kan jo det også.

Gratis-Audacity kan jo også ta opp èn kanal, og lyden blir like bra, alt henger på AD'en (analog til digtal-konvertering), som et lydkort må gjøre.

Så for å si det kort: Med den pakken jeg snakker om, får du den proffeste lyden noen noensinne vil forlange til ethvert oppdrag - hobby eller helproft.

Alle andre løsninger som er billigere enn det må jo studeres nøyere.

Skrevet

unnskyld meg, men den Mac-greia der er jo flott å se på, og funksjonell, men den innebygde mikro-mikrofonen er vel ikke akkurat det beste man kan tenke seg..

Men veldig billig, og fungerer muligens tilfredsstillende til ditt bruk.

Jeg ville mye heller hatt et usb-lydkort (soom også apogee er), men en dedikert mikrofon du kan ha fem meter unna, uten å være begrenset av USB-ledninger på 3m og den innebygde billigmikrofonen..

Hver sin lyst;)

(apogee er sikkert super for noen som skal lage reportasje på en reise i jungelen, alt i en boks)

Skrevet

Hei

Har Windows 7 jeg er vell kanskje konflikter der?

Var kanskje litt rask med den apogee.. For meg er det viktig at tilkoblingsmulighetene er der, tenker da opp mot miksepult o.l, kvaliteten er god, støtte for en eller flere mic`er som faktisk er et stykke unna.

Prisen, helst så lav som mulig!

Skrevet

Ta å hør litt på eksempelopptakene som ligger på sidene til Apogee så hører du fort at det er mye mer enn bare en billig jalla-mikrofon. I tillegg på denne har du muligheten til å koble til andre lydkilder, slik at du får brukt andre mikrofoner osv.

Skrevet

" I tillegg på denne har du muligheten til å koble til andre lydkilder, slik at du får brukt andre mikrofoner osv."

- jo, men det er jo med en litt klønete breakout-box, da.

Om du bare behøver et supert lydkort, kan du kjøpe denne:

mbox

- men i den pakken jeg nevnte, får du jo lydkortet, en super mikrofon OG Pro-Tools med på kjøpet!

Skrevet

Trådstarter, som tydligvis er opptatt av pris, vil helt klart få et mer enn godt nok resultat ved å anskaffe en overgang fra 2xjack-minijack og koble fra matriseutgangen på A&H-mikseren, og inn på en laptops lydinngang.

Her er det da viktig å bruke et lydprogram (f.eks Audacity som nevnt) og passe på at det innkommende signalet har fint signal/støy-forhold.. dvs, ikke for lavt - men heller ikke for sterkt slik at det overstyres.

Det er klart det er fint med protools og apogee, men om hensikten var å gjøre opptak av noe som formidles gjennom et PA-anlegg så holder dette i lange baner.

OBS: Laptoper har ofte interne lydkort og strømforsyninger av dårlig kvalitet, og man kan derfor oppleve brum og støy på slike opptak.. Da vil et eksternt USB-lydkort ofte hjelpe, men så lenge man håndterer et linjesignal fra en mikser så er det marginale forskjeller på lydkvalitet til trådstarters bruk..

mvh Håkon

Skrevet

helt enig med siste taler.

Men er det noe som kan virkelig kan være tvilsomt, så er det AD-konvereringen som skjer i chipset-lydkortet i en bærbar PC.

Men det blir lyd av det også, så det gjelder, som du sier, at S/N-forholdet blir så stort som mulig.

Ellers er den inngangen til lyd på mange bærbare en slags kombinert line/mic-inngang.. (der man "booster" med 20dB for å koble til mic..).

Men funker det, så blir løsningen gratis, det er jeg helt enig i.

Når jeg reklamerte så sterkt for mBox kontra Apogee, var fordi jeg forstod at et par tusen ikke var avskrekkende:

"Går nok får et sånn Apogee lydkort!".

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...