Gå til innhold

Helikopter gjennom styrtet gjennom isen!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ned til 9 meter er det ingen dekompresjon, det vil si at du kan være der så lenge du har luft. Går du over den dybden må du begynne å tenke på dekompresjon. En grei huskeregel som er godt innefor marginene er at du kan være på 20 meter i 40 min. En annen ting er at endringene i trykket som du kjenner presse mot trommehinna, er større fra 0-10 meter enn det er fra 30-40 meter. Allerede på 30 centimeters dyp må du begynne å utligne trykket i mellomøret når du går ned. Venter du til du begynner å kjenne trykket er det nesten for sent, i den forstand at det begynner å bli veldig vanskelig å få det til. Eneste løsning er å gå opp igjen.

  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Dekompresjon forutsetter at du også har tilført kroppen en pustegass på et høyere trykk enn 1 atm. I dette tilfelle tviler jeg på at de har hatt tilgang til luft i det omgivende trykket som er der helikopteret ligger nå.

 

Uten å være for bråsikker, så mener jeg at det er rundt 40 minutter eller noe slikt som er det lengste en person noen gang er blitt gjenopplivet fra etter drukning.

Skrevet

På havoverflaten er det 1 atmosfæres trykk, 10 meter ned i dypet og det er 2 atmosfæres trykk osv. Går vi f.eks i 100 meters høyde over havet, vil lufttrykket her ha minket med ca. 1,3 kPa. Fortsetter du utover så ender du opp med totalt vakum. :)

Skrevet

har ikke lest så mye rundt ulykken, så skal ikke si så mye om det.Men personen i den dokumentaren visste de ikke hvor lenge hadde vært i den redningsflåten når de fant ham, pluss at der var han over vann, her er de under. i denne sammenheng kan personene få lungene sine fylt med vann og da blir vel situasjonen en litt annen?! Men det jeg var ute etter er at man aldri bør gi opp, uansett hvor tomt det begynner å bli. vi kan jo dra tilbake i jordskjelvet i Haiti nå, og der finner vi personer som har overlevd i ruinene i over en uke, men det igjen, blir en litt forskjellig historie igjen..

Skrevet

Man skal alltid ha håp. Men personlig så tror jeg at det desverre ikke er mulig å finne overlevende etter denne ulykken dersom de har gått i vannet (og ikke ligger bevisstløs en helt annen plass).

 

I denne situasjonen gjør det meg ingenting om jeg tar feil.

Skrevet
0 meter=1 atmosfæretrykk

10 meter=2 ------"------

20 meter=3 ------"------

osv.....

 

Joda, men det var dekompresjonen som jeg reagerte litt på her.

Så lenge du ikke tilfører kroppen ny pustegass ved større omgivende trykk enn 1 atmosfære, så vil ikke dekompresjon være en faktor ettersom de ikke har tilført kroppen pustegass.

Så om disse har blitt med helikopteret til havets bunn, så har de neppe pustet inn luft der nede, og dermed eliminert vekk faren for trykkfallskader ved et direkte trykkfall.

 

 

 

 

Gjest Aleksander Milde
Skrevet
HORTEN/OSLO(VG Nett) En mannlig pilot (34), to menn på heholdsvis 31 og 41 år og en kvinne (28) er savnet etter helikopterstyrten i Horten.

 

 

Skrevet

Med dei siste vitenobservasjonane (vingling og rusing av motor), er det vel mykje som kan minne om problem med halerotor?

Ser at det i ein blogg blir kommentert at det var IFR forhold i området, noko desse helikoptera ikkje er godkjende for?

Men om det er frostrøyk ligg vel dette berre over vatn og i lav høgde?

Gjest Aleksander Milde
Skrevet

Navnene er nå gitt ut av VgNett.

HORTEN/OSLO(VG Nett) Det var Haakon Hassel Bergerud (34), Frode André Bjørkli (31), Nikolai Bleness (41) og Beate Tangstrøm Rutledal (28) som omkom i helikopterulykken utenfor Horten onsdag.

 

Gjest Aleksander Milde
Skrevet

Er vel første helikopterstyrten på LENGE i Norge hvor det faktisk har gått liv tapt.

 

Hvil i fred..

Skrevet
Er vel første helikopterstyrten på LENGE i Norge hvor det faktisk har gått liv tapt.

 

Hvis du regner under 1 år som lenge så...og et 3 år før det, og en året før det igjen... Tror du bør re-searche litt mer.... Ulykker med helikopter på såkalte innlandsoperasjoner er noe av det mest vanlige i Norge. Så ille at Luftfartstilsynet har det som spesielt fokusområde.

Gjest Aleksander Milde
Skrevet

Hmm.. My fault. Trist sak uansett.. :(

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Huff dette var en trist sak.

 

Disse viftereim drevne heliene 22 og 44, har vell en liten historie om jeg ikke tar feil. For en del år siden..

Skrevet

Har ikke hørt noe om at Robinson-helikopterne har noe større ulykkesrate enn andre, er tross alt større og turbindrevne helikoptere som har havarert mest i Norge de siste årene. Umulig å si hva årsaken var, men om de fløy i formasjon(usikkert hvor tett) i de forholdene, så kan det jo være noe med det.

Skrevet

Kjedelig at det skal gå sånn

 

Rart hvordan media blåser opp denne saken her, men når tilsvarende ting skjer på veien, da er det bare liten artikkel.

 

Enig! Og det er dette som gjør at enkelte folk blir livredde for å fly :/ Helt forferdelig. Har hørt at i en av disse store byene i Asia dør det vel en 50 stykker i trafikken om dagen - Gjennomsnittlig i hele verden døde det litt over 2 personer om dagen i flyulykker i, om jeg husker riktig, 2008.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...