Emil Topstad Skrevet 24. januar 2010 Skrevet 24. januar 2010 Hei Sitter her og tenker litt, er snart 18 og har veldig lyst til og starte en egen bedrift.. (en vill ide, jeg vet det ) Uansett har jeg veldig lyst til og starte egen bedrift, og jeg kikker litt rundt på nettet, har vært innom en del steder, men jeg finner ikke nøyaktig det jeg er ute etter. Spørsmålet blir da: Hvor får de som starter bedrifter penger fra?? For og gjøre noe som helst med denne ideen så må man jo ha startkapital, og det blir jo vanskelig og få lån, om man trenger en god kapital til og få startet. F.eks bedrifer som andre bedrifter og kunder/privat pesoner kan ha nytte av, det trengs jo bra med penger for og i det hele å komme i gang i Norge for alt er jo så "billig" her.. Ble kanskje et rotete spørsmål, men håper noen tok det og har svar.. kanskje til og med noen her har en liten bedrift også, ikke vet jeg.. Og jeg vil helst ikke ha komentarer på at dette ble et utrolig teit spøsmål, det har jeg skjønt selv Siter
Tom Knudsen Skrevet 24. januar 2010 Skrevet 24. januar 2010 Hvor får de som starter bedrifter penger fra?? Etableringstønader Ta en kikk på Innovasjon Norge http://www.innovasjonnorge.no/Satsinger/Ny-ide-eller-starte-bedrift/ Brønnøysund registrene https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelverk/ Norske Legat http://www.legathandboken.no/ Siter
K J Skrevet 24. januar 2010 Skrevet 24. januar 2010 Af ren nysgerrighed, hvilken bedrift har du i tankerne? Siter
Thor Johannesen Skrevet 24. januar 2010 Skrevet 24. januar 2010 Det er mange måter å starte en bedrift på. Er ikke bare å komme og si at du har lyst til å starte . . . .. En må ha en reell plan og den må være god. Det er jo ingen ide å gå konk og sitte igjen med masse gjeld. Det aller viktigste er å gjøre et godt forarbeide. Hva du vil gjøre, fremdriften av ideen, kostnadsoversikt, enkeltmansforetak eller med ansatte, egenkapital, egeninnsats osv osv. Alt dette må være på plass før du søker på noe som helst - de vil alle spørre etter det. Og dette forarbeidet må være veldig grundig gjort, hvis ikke vil ingen satse på det. Det er ikke som å sørre pappa etter 1000 kr. Du må få folk til å tro på ideen din. Hvis ikke får du ikke støtte eller lån noen steder, med mindre du har tilgang til ubegrenset med verdier. (og da trenger du jo ikke økonomisk hjelp). Skal du ha lån, må du ha garantier for det du låner eller kausjonist. Selvsagt spørs det hvilken bransje du skal drive i, men husk at det du får inn er ikke netto til deg. Utgiftene er ofte høyere enn du tror. Og husk et godt regnskap er viktig. Og hvor får en penger fra? Jo det er egenkapital, egenkapital, egenkapital, søke om tilskudd og eventuelt lån, men husk det skal betales tilbake, og det er dyrt. Dyrest for dem uten noe å vise til. (Høyest rente). Husk - du må være villig til å satse selv. Det er ingen som støtter deg for å være snill. Oplegget må bygge på fakta og ikke drømmer. En som har drevet i mange år, som nå har solgt og pensjonert seg. Thor Siter
Håkon Aarøen Skrevet 25. januar 2010 Skrevet 25. januar 2010 Hvilken bransje sikter du deg inn mot da? Siter
Gjest Mats Brendesæter Skrevet 25. januar 2010 Skrevet 25. januar 2010 Tror vanlighvis dette er noe man begir seg innpå etter utdanning og et par år i arbeidslivet men men. Du kan enten starte enkeltmansforetak eller et AS (Askjeselskap). I et aksjeselskap trenger du minimum 100 000 i startkapital som enten kommer fra deg selv eller andre investorer som har tror på deg og din bedrift så du skal starte opp. Men for å få dette til, spesielt investorer må du ha en bedrifts plan. Markets plan som viser generel oversikt over når investorene dine kan begynne å se inntekter og verdier i selskaper. Og en plan over hvordan dette skal skje. Du bør har vært i kontakt med forskjellige personlige kontakter og ringe rundt å høre. Jeg anner ikke hva du har planlagt å starte opp, men jeg må si lykke til med det. Hvis jeg hadde vært deg ville jeg skaffet meg en universitets utdanning, jobbet litt. Også kanskje begynt å tenke på ide om å starte opp bedrift. Tar har du også litt penger på lur som du selv kan investere i din nye bedrift. Lykke til dawg! Siter
Joakim Hagen Skrevet 25. januar 2010 Skrevet 25. januar 2010 Regner med at du har gått Service og Samferdsel / Salg og Service som det het før? Det er en fin linje for de som skal starte bedrifter! Siter
Tom Knudsen Skrevet 25. januar 2010 Skrevet 25. januar 2010 Du kan enten starte enkeltmansforetak eller et AS (Askjeselskap). I et aksjeselskap trenger du minimum 100 000 i startkapital Blir litt svakt å si.... Du har flere muligheter en det, de fleste starter et enkeltmannsforetak hvor du kan ha inntil 5 ansatte og registreringsavgiften er liten (ca 3000 kroner) Et AS som nevnt over koster deg et innskudd på 100000 kroner som da blir din aksjekapital, din sikkerhet osv. Den store forskjellen ligger bla. i det økonomiske ansvaret og handlefriheten din. Jeg ville nok fremfor valgt å starte i det små med et lite enkeltmannsforetak, etablere det og kundemasse, få inntjeningen i gang osv, viktigste å tenke på som selvstendig næringsdrivende er at man ofte trenger litt tid på å komme i gang og skape en god fortjeneste, bakdelen er jo selvsagt at du selv er personlig ansvarlig om det går galt, det slipper du i den grad med et AS slik jeg forstår det. Det finnes også andre muligheter som bør nevnes, som f.eks ANS (ansvarlig selskap - om f.eks dere er flere om å starte) eller NUF som er en forgreining av det engelske LTD.. Forskjellen mellom NUF og AS er at NUF ofte er langt billigere, litt om dette kan du lese mer her http://www.firmahjelp.no/guide/forskjeller-nuf-as/?source=Adwords-google&campaign=13&group=03&creative=03&gclid=CKbsw4m2v58CFYw33gods0T62A Anbefaler deg å titte på hva de ulike tingen er, og så velge med omhu og starte alltid i det små.. https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelverk/starte-bedrift/for-du-starter/ Siter
per berge Skrevet 25. januar 2010 Skrevet 25. januar 2010 Først og fremst må jeg tilate meg å være så ærlig, men da med de beste hensikter for deg, å si att du virker ikke helt moden for å etablere egen virksomhet enda. Spørsmåls stilinga de og utgangspunktet for forespørselene: Hvor får en penger fra,,,tilsier dette. Når du en dag er klar for oppgaven skal du vite en ting. Det er DU, ene og alene med dine ideer, arbeidsinnsats og skaperevne som er drivkraften og den viktigste "kapitalen" i bedriften. Uten den kan du la være tanken. Å se etter all verdens støtte fra det offentlige vil jeg be deg legge bakerst i planlegginga. Dette for flere grunner men den kansje viktigste er att uten en god foretningsplan der du selv VET att du kan klare det er ingen støttemiddler til noen nytte. Jeg vet att enkelte offentlige etater gir delvis rundthånda for å "liksom" ha bidratt med å etablere virksomhet i utkanten. Mange ganger, ja de fleste tilfellene går på rævva grunnet i dårlig kvalitets sjekk av planer og evner. I foretningsplanen må du ha endel punkter slått fast i starten. 1: Hva skal du selge? 2: Hvem er kunden? 3: Hva er markedet villige til å betale for denne varen/tjenesten? 4: Hva er kostandene for denne virksomheten, leie av lokal, innvetsreing av produksjonsutstyr, sertifiseringer, markedsføring, 5: Hva må jeg ha i omsetning for att jeg skal kunne tjene på virksomheten? 6: Hvor langt tidsperspektiv gir jeg meg selv før jeg har oppnådd den ønskelige omsetningen? 7: Eegeninnsats? Kan være alt fra rene Bankinnskudd, verdipapirer, produksjonsutstyr, etc, Før du i det hele tatt vurderer offentlige støtteordninger så må du ha en bank, eller privat finansieringsplan på hånda. De middlene du evnt, skulle få tildelt fra det offentlige er uansett så små att det vil ikke være av betydning for en suskess alikevel. Disse er etter mitt syn mer som en subsidiering av diverse offentlige ansatte saksbehandlere (just my opinion, off topic I know ) Men uansett vil jeg råde deg til å la ideen modne endel enda før du gjør deg selv en bjørnetjeneste. Norge er ett av de minst tilrettelagte land når det gjelder grunder etablering. I Norge står du sterkt som en stor aktør mens som en liten er du ikke annet enn til bry (jmfr: disse som helst vil ha all makt i form av skatteseddel og almisser til folket) Siter
per berge Skrevet 25. januar 2010 Skrevet 25. januar 2010 Angående det Tom snakker om NUF ( Norsk utenlandsk foretak) er dette noe jeg ikke vil anbefalle. Denne selskapsformen har kun en fordel, nemlig at du slipper å måtte ha en aksjekapital på 100.000 Nkr ved etablering. Derimot har du alle de samme pliktene som ett norsk AS og de samme kostnadene knytte til revisor etc. PS: til revisor og regnskapsfører må du regne ca 50-60.000 hvert år bare så det er sagt. Ett annet punkt som taler imot NUF er att du ikke vil få kredit noe sted. Ikke fordi selskapsformen er noe mer hankypanky men av den grunn att mange "svindlere" har etablert seg slik der de i utgangspunktet bare skal skumme fløten før de forsvinner med penga til Caribien etc. NUF er for meg noe som passer best om en er rådgiver, megler og ikke trenger innvestering i hverken lokaler eller noe produksjonsutstyr. For alle andre er dette mer en hemsko etter mitt skjønn. For som sagt du får ingen kredit overhodet, og revisorer bruker flittig sine røde penner i bilagene fra disse selskapene. Jeg mener att har du ikke de 100.000 NKr i utgangspunktet har du egentlig ikke noe å gjøre i foretningsverden. Disse 100.000 i aksjekapital som du trenger for å etablere ett AS kan du selvfølgelig låne av noen og føre tilbake igjen etter ca 14 dager bare AS er registrert. Da må du bare huske att i løpet av første året må du ha hatt omsetning på minst dette pluss MVA slik att du kan godsskrive den summen. Du MÅ ikke ha overskudd, men du må selvfølgelig ha noen utgifter som tilsier att de 100.000 NKr er lagt inn i sewlskapet i form av produksjonsutstyr etc. Neste år skal du igjen ha 100.000 til i aksjekapital så du må selvfølgelig ha klart for deg att du vil få denne omsetningen. Siter
Emil Topstad Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Skrevet 25. januar 2010 Takk for svarene jeg har fått, spesielt til deg Per, svaret ditt var veldig nyttig, jeg lærte litt av det, og takker for at dere tok dere tid til og svare! Siter
per berge Skrevet 25. januar 2010 Skrevet 25. januar 2010 Er en annen ting du må være sikker på før du begir deg uti næringslivet på egne bein. Er du sikker på att du er den personen som kreves for den oppgaven, har du de evnene og den ståpå viljen så er det ingenitng som å være sin egen sjef. Men desverre har alt for mange hatt mere drømmer enn realistiske ambisjoner som i neste omgang har gitt dem mer trøbbel enn glede. Å stå på egne bein er absolut ingen ferie og du har kun deg selv både å stole på og skylde på. Enkelte har uansett hatt en hobby de senere har fått en suksesfylt jobb med. det kan kansje være en ide selv om jeg ikke vet hva du har i tankene for din virksomhet. Om det er noe i den duren vil jeg anbfalle deg ett ANS, enkeltmanns foretak. da kan du uansett avskrive endel av kostnadene for din hobby som reiser innkjøp etc. Og helt lovlig til og med. Kjenner til folk som har tulipaner som lidenskap og dette paret ha gode økonomiske fordeler ved att de registrerte ett enkeltmanns foretak. Alle resier og innkjøp av ekslusive og kostbare løker får de nå skrevet av på ligninga si Siter
Sindre Hansen Skrevet 26. januar 2010 Skrevet 26. januar 2010 Det som er veldig skummelt med et enkeltpersonforetak er at man selv står ansvarlig for selskapets økonomi. Dermed er det veldig stor risiko, med tanke på at det ikke helt virker som du har en soleklar og forretningsidè. Fordelen er at man ikke er revisorpliktig for all omsetning under 5 000 000 kr. Hvorfor ikke gå i tenkeboksen litt til? Hvis dette er noe du virkelig vil, og det er en større oppside enn nedside. Ville jeg drøyd utover sommeren, da skal EU innføre en selskapsform kalt "SPE" (Societas Privata Europaea). Dette kan på mange måter sammenlignes med det vi kaller NUF i dag, med nesten null krav til EK. Du må ha Revisor, men det koster ikke allverden når du ikke har store selskapet, og mange bilagene å gå igjennom. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.