Gå til innhold

Et lite matematisk problem...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klør meg litt i hodet over dette, og lurer på om noen kloke hoder kan hjelpe meg...

Dersom man vet arealet av et rektangel, og forholdet (aspect ratio) mellom sidene, hvordan snur man det for å regne ut hvor lange sidene er? Noen som har en ryddig fremgangsmåte? Jeg sov sikkert i den skoletimen... hvis ikke har jeg bare glemt det fullstendig, og trenger litt hjelp til å få hjernen tilbake på sporet.

Eksempel:

Man vet at et A0-ark er 1 kvadratmeter, og at forholdet mellom sidene er 1:1,4142... (roten av 2, for å bruke et matematisk "rent" tall).

Hvordan regner man seg frem til svaret som er 1189x841mm?

God natt!

Hilsen T

Skrevet

Så når jeg titter nærmere på tallene, ser jeg at en etterlengtet formel blir:

Kortside = Kvadratroten av (Areal / Forhold)

Skrevet

Om det stemmer, må du jo likevel vite hvor lange sidene er, for å regne ut hvor lange de er... Eventuelt gjøre det om til en ligning med to ukjente.

Resultatene av sinus og cosinus er bare verdier mellom 0 og 1 som gir et sideforhold, ikke arealet.

Det jeg trengte var en måte å finne to ukjente sidelengder, når man kun vet arealet av rektangelet og forholdet mellom sidene.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...