Gå til innhold

Sabotering av hvalfangst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei det gjør man ikke, ser også at enkelte har skrevet at man har vikeplikt for båter som kommer fra høyre, riktig det, men husk at dette er en yrkes båt, og at fritidsbåter alltid har vikeplikt for skip og yrkes fartøy ;) . (Ganske latterlig om Hurtigruten skulle stoppe midt i Trondheims leia når du kommer kjørende i din fritidsbåt bare fordi at du kommer fra høyre for hurtigruta?)

Vet ikke om det er rett å definere dette som fritidsbåt da men, noen yrkes båt kan det vel uansett ikke kalles?

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Jeg merker meg bare at folk sier at de ikke har noe til overs for fanatikere, og mange har kommentert at de nesten kunne ønske at båten ble senket og folka ombord på aktivist-båten druknet. Jeg synes slike uttalelser virker litt fanatiske selv?

Skrevet

Sea Shepherd får liten eller ingen medlidenhet fra min side. Når de bevisst setter sine egne og andres liv i fare på den måten de gjør, så får de pinadø tåle smellen når den kommer.

Sea Shepherd er nok startet ut ifra en god ide, men utførelsen av den er totalt idiotisk. Disse menneskene er også eksperter i å vri alt over i sin egen favør (se f.eks. saken ang. KV Andenes), og burde vel egentlig bli arrestert på bakgrunn av piratvirksomhet og/eller for å sette livene til andre sjøfolk i fare.

Målet helliger ikke alltid middelet, noe Watson og hans kompani med idioter ikke forstår. De er helt like DFF/ALF i bunn og grunn.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Håkon, enkelte går og bekymrer seg for alt og skal mene noe annet om alt. Disse gutta du synes synd på her, har ingen ting med og stoppe lovlig hvalfangst, selv om jeg ser at selv det er du ikke helt enig i. Jeg er ikke av den typen som går og skriver opp hver gang jeg promper for og føre klima budskap, men jeg synes slike idioter bør finne andre mere normale kanaler for fane sakene sine, en og være bajas. Og ja om kjøttet blir mørere av og sprenge kua, så kjør på så lenge den ikke lider unødig.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

wow...om det eneste du merker deg at folk ikke har noe til overs for fanatikere, og klarer kunststykket og ikke få med deg hva denne tråden handler om, da bør du sjekke igjennom tråden en gang til. :grin:

Skrevet

Ifølge sjøfartslovane (dei internasjonale) hadde Sea Sheppards sin båt vikeplikt. Den japanske båten er eit nyttefartyg, og SS er eit lystfartyg ettersom dei ikkje er registrert som anna enn frivillig organisasjon. Difor burde dei ha svinga til side. SS sin båt gir gass i retning japsane like før krasjen, og burde heller ha slått full atterover og kome seg unna. Men dei framprovoserte krasjen og er skuldige. Filmen som er filma ifrå japsebåten syner dette heilt tydeleg. At japsane kanskje var litt framp er det ikkje tvil om. Men dei har sitt på det tørre juridisk sett. Ingen har noko like foran eit så stort fartyg å gjere i ein liten balje som dette her.

Personleg vonar eg at neste gang Watson og co har konfrontasjonar med militære fartyg, vert dei seinka ein gang for alle. Dei har gjort nok skade og helve*e for andre i for lang tid no. På tide å finne på noko meir fornuftig å gjere med liver. All honnør til den japanske kapteinen!

Skrevet

Geir, jeg bare synes at denne saken blir veldig fort satt på spissen. Det er nok SS sin egen feil for såvidt, men synes likevel det er påtakelig hvordan "colosseumsblodlysten" kommer til syne i folk rundt om i verden i denne saken. Gjør at jeg krymper meg litt. Folk slår seg til og med på brystet når de eksponerer sine steinalder-levninger.

Skrevet

Geir,

Hva synes dere om dette folkens?

Hvorfor spør du når du åpenbart ikke er interessert å høre andre meninger enn dine egne?

Det jeg prøvde var å nyansere diskusjonen en smule. Jeg har lest gjennom tråden en gang til, og jeg foreslår at du også leser mitt svar en gang til.

For å gjenta meg selv, disse folkene er verdens største idioter. Det jeg reagerer på er at du (og andre debattanter) generaliserer noe voldsomt ved å snakke om "forbannede aktivister" og "hippier som har røyka for mye weed".

wow...om det eneste du merker deg at folk ikke har noe til overs for fanatikere, og klarer kunststykket og ikke få med deg hva denne tråden handler om, da bør du sjekke igjennom tråden en gang til. :grin:

Selvsagt er det lett å bli frekk og nedlatende når èn av 12-13 kritiserer innleggene dine.

Men det er bare barnslig.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Nja, den siste var ikke til deg da. Og jeg kjenner meg ikke helt igjen i det og ikke ha intressen for andre en mine egene meninger , men men.

Skrevet

Jeg så en episode av Whale Wars, der nesten alle besetnings medlemmene drakk seg skikkelig sørpe full til langt utpå natt og var helt bevisstløse da de skulle til å sabotere de japanske skipene.

Fikk meg en meget god latter da for å si det mildt. Jeg lurer seriøst på om de som melder seg til tjeneste ombord på disse båtene egentlig vet hva de holder på med, hva som er deres egentlige motivasjon? Det ser ikke ut til at de tar ting så veldig seriøst.

Når det gjelder denne kollisjonen, så kunne den helt klart ha vert ungått dersom Ady Gil hadde bakket istedet for å gi gass forut. Det var ikke akkurat noe trangt farvann de var i heller, så de kunne holdt en mye lengre avstand fra det Japanske skipet, det var jo også god sikt da dette skjedde.

Det er også litt morsomt å se hvordan de alltid forvrenger fakta til deres egen favør. Alt som går galt er tydeligvis alle andres feil, sea shepherds gjør aldri noe galt virker det som.

Etter å ha lest innholdet i denne linken som stammer fra 1997:

http://home.intekom.com/animals/services/news/people/paulwatson.04-04-1997.html

Der fikk jeg meg enda en god latter da jeg leste den siste spalten som sier følgende:

DO NOT MISTAKE IT:- IF PAUL WATSON IS EXTRADITED TO NORWAY HE WILL DIE IN PRISON. Norway is going after the only real threat to their plans for a vastly increased whale slaughter. Their stockpile of Minke blubber is enormous, they are trying to change CITES regulations so they can export it. They want the pressure taken off. They want Paul Watson and Sea Shepherd gone forever. Paul Watson has been getting direct death threats from Norwegians and Norway will not guarantee his safety inside Norway

Skulle jo nesten trodd at Norge har innført døds-straff når man leser dette.

Skrevet

Jeg sier, la oss sette Rambo på saken.

Ja, eller Arnold?!

Uansett, jeg er imot at vi kjører på de som her.

Var jo bare en uskyldig liten bulk.

Nei, la oss ta fram noen missiler og sikte godt og fyre av!

Kabooom!!

Eller nei...vent nå litt..

Da får vi jo ikke gleden av å se hvor DUMME de er å le oss skakk av dem på Animal Planet da jo.. søren altså.

Vel, noe midt i mellom da..

Kanksje sette Donald Duck på saken istedenfor?!!

Ja, du vet.. noen sånne kreative Donald iventions!

Et slikt sjøbrannfly,fylle det med tjære og fjær?

Eller noe annet stinkende faenskap?!

Ja, DET... hadde vært toppen av underholdning på Animal Planet.

Idioter som må vasse i stinkende tjære,mens de gnåler om hvor mye de hater alt og alle. Haha! :grin:

Skrevet

hHei

Sea Chepeard er er etter min mening ikke annet enn en gjeng med forbanna pirater og burde bli behandlet som slikt også.. I og med at de til og med reiser piratflagget når de er ute på tokt, burde nærmeste valfanger kaptein som får tak på disse forbanna apene henge dem til skrekk og advarsel over rånoken og la de henge der til døden inntreffer.. Eller i alle fall til "Helten" Paul Watson ba om nåde..

Da tror jeg Sea Chepeard hadde tenkt seg om neste gang de forsøkte og renne hvalfangskip i senk..

Oddvar

Skrevet

Hei

Det er vel heller at Paul Watson og Co er reddde for og stå til ansvar for det som i dag ville bli definert som TERRORHANDLINGER.. Senkning av skip osv, går fint under terrorbetegnelsen..

Disse apehuene (fornærmelse mot apene kanskje) er nok ikke i så stor fare som disse persoenene vil ha det til.. Noen år i fengsel, som for de flestes tilfelle ville være en stor stigning i levestandard og en saftig bot som jeg tipper "selskapet" fint klarer og betale så er de ute og kan leke martyrer en gang til..

oddvar

Skrevet

I følge Wikipedia så virker det også ut som om Watson har meninger som hører en fordumstid til.

Watson feels that "no human community should be larger than 20,000 people," human populations need to be reduced radically to "fewer than one billion," and only those who are "completely dedicated to the responsibility" of caring for the biosphere should have children, which is a "very small percentage of humans." He likens humankind to a virus, the biosphere needs to get cured from with a "radical and invasive approach," as from cancer.

Tydelig spykotiske trekk å se her.

Skrevet

han har jo også uttalt at "en Meitemarks liv er mere verdt enn et menneskeliv".

Jeg kan til en viss grad forstå hans tankegang, det er vel med tanke på jordens framtidige utfordringer til overbefolkning, men når det er sagt, så håper jeg at han aldri blir noen president eller leder for en stor, innflytelsesrik gruppe..

Watson har jo ekstremistiske tanker og handlinger, og jeg tror at han først og fremst gjør dette for sine egne egoistiske (og kanskje psykotiske?) behov og ikke nødvendigvis for å redde hvaler, sel, trær bl.a

Skrevet

Watson er som et oppmerksomhetssykt barn. Må absolutt ha oppmerksomhet, og er villig til å gå til ganske ekstreme virkemidler for å få dette. Er jo en grunn til at han ble tuppa ut av Greenpeace, mener jeg.

Bortsett fra det er Sea Shepherd ikke stort bedre enn idiotene som drar til de forskjellige toppmøtene ene og alene for å lage kvalm. Det finnes sikkert en og annen idealist blant dem, men alt i alt er de kun ute etter å få dekka oppmerksomhetsbehovet sitt. Og desverre så finnes det mennesker som er villige til å støtte organisasjoner som dette, med både penger og utstyr.

Skrevet
Jan Henrik Dahl

Jeg så en episode av Whale Wars, der nesten alle besetnings medlemmene drakk seg skikkelig sørpe full til langt utpå natt og var helt bevisstløse da de skulle til å sabotere de japanske skipene.

Fikk meg en meget god latter da for å si det mildt. Jeg lurer seriøst på om de som melder seg til tjeneste ombord på disse båtene egentlig vet hva de holder på med, hva som er deres egentlige motivasjon? Det ser ikke ut til at de tar ting så veldig seriøst.

Akkurat det drikkegreiene var litt mot normalt og et engangstilfelle, båten er egentlig både kjøtt og alkohol-fri. At folk har problemer med å avstå fra alkohol noen mnd i strekk, og/eller drikker seg overstadig når de først får tak i noe er vel ikke helt uvanlig. Ser forsåvidt ikke bort fra at Watson sniker til seg en burger innimellom heller...

Men motivasjonen er nok ganske forskjellig, alt i fra de som bare søker spenning, bråkmakere og bøller, til de som har en ganske ekstrem overbevisning, og som faktisk tror på saken og metodene. Det er de som gråter når de ser en hval, og som genuint er villig til å ofre livet for å redde en.

(Alle skriver forøvrig under på at de er villig til å ofre livet for saken før de får komme ombord, og det er nok av søkere)

Hvis man ser hele serien skjønner man fort at de fleste i realiteten ikke vet hva de går til, og i tillegg til at det til tider er spennende, og har en herlig dobbeltmoral, så ligger hoveddelen av underholdningsverdien nettopp i at det er "xxx gjør ting de ikke kan". Mange har aldri vært i en båt før, og det er mildt sagt tydelig.

Skrevet

Takker for klarifisering på den alkohol episoden, Christian :)

Så aldri hvilke konsekvenser dette fikk, da jeg ikke følger med på denne serien, utenom når jeg snubler over den på animal planet en skjelden gang.

Helt klart er det noen som brenner virkelig for saken, men som du sier, ganske mange vet ikke helt hva de begir seg ut på når de melder seg på slike turer.

Det som jeg syns er så morro med Watson og Sea Shepherds er hvordan de til en hver tid modifiserer sannheten til deres egen favør, uansett om det er deres skyld eller ikke. Sea Shepherds ser ikke ut til å gjøre noe galt i det heletatt, når man leser slike meldinger, til tross for at det er motbevist utallige ganger gjennom videoer fra både japsene og whale wars... :)

Forøvrig syns jeg det er synd at denne båten, Ady Gil nå er på havets bunn, var en meget stilig båt, og jeg syns det er alt for synd at denne båten skulle synke på grunn av slike idiot fakter.

Men når de prøver å sabotere propellen til hvalfangst skutene med en trosse på slep, så går det før eller siden skikkelig galt, bare synd at det måtte gå utover denne båten, som jeg mener fortjente en mye bedre skjebne enn dette.

Skrevet

Vel en ting er at Bob Barker seilte under falskt flag, men intil 2005 så var dette faktisk et Norskt Skip.

M/Y Bob Barker er IMO nummer 5280540, bygd i Larvik med første navn Pol XIV. Ordinært bygd som Hvalfangst Skip, og hadde det som rolle intil 1962. Den har også drevet for Kystvakten i søk etter Ubåter. Da som KV Voldstad Jr. Det er vel også litt morsomt å nevne at KV Voldstad Jr, har vært nærmest i kamp mot Greenpeace.

Her er Polaris før den ble Bob Barker

http://media.shipspotting.com/uploads/photos/rw/262095/Ship+Photo+Polaris.jpg

Skrevet
Det som jeg syns er så morro med Watson og Sea Shepherds er hvordan de til en hver tid modifiserer sannheten til deres egen favør, uansett om det er deres skyld eller ikke. Sea Shepherds ser ikke ut til å gjøre noe galt i det heletatt, når man leser slike meldinger, til tross for at det er motbevist utallige ganger gjennom videoer fra både japsene og whale wars...

Absolutt Jan Henrik, og jeg tror i det hele tatt hele denne serien blir mest fornøyelig i øynene til personer som innehar en god porsjon sans for ironi. ;)

Deres omgang med sannheter, Watsons "bekymring" for crewets sikkerhet/ ve og vel, samt klaging over hvordan japanerne stadig setter SSs sikkerhet i fare, er ganske underholdende.

Skrevet

Den Norske kystvakt detonerte en liten sprenggranat når de møtte Sea Sheaperd i Barentshavet. Visstnok sprang toalettene ombord i SS lekk som måtte returnere til Canada.

Passelig medisin spør du meg. Forsøke å renne kystvakt i senk er ikke godt for annet enn tv tid. Jeg håper Japanske hvalfangere begynner å ta med seg sjokkgranater i fremtiden, bruk dem aktivt og skrem vannet av disse folka så vi slipper å se dem på havet for alltid. Ett forlis i Sørishavet reduserer lysten til å mønstre på..

Skrevet

Da har SS vært ute igjen, men denne gangen er det 0 tvil hvem sin skyld det var. Helt klart Japanerne som krasjet inn i SS.

Det er helt tydelig at Japanern kommer inn fra Høyre med god fart forran Sea Shepherd og så kjører akter inn i Sea Shepherd.

Noen som er uenig?

Ehm, Sea Shepherd ligger helt stødig her, det er Japanerne som Angriper.... Japanerne nå forran Sea Shepeherd med kurs MOT SS før de svinger brått babord...

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...