Gå til innhold

Sabotering av hvalfangst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp. Einaste eg ser ifrå videoen som SS har lagt ut her, er at japanarane faktisk svingar hardt styrbord like før kollisjonen. SS derimot, vik ikkje ein tomme, sjølv om dei ut ifrå situasjonen har vikeplikt. Så nok ein gang ser det ut til at SS har "stått på håve å drete i vinkel mens di ropa Bjarne" :/

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Som Torstein sier, SS har vikeplikt for styrbord, og det vises veldig godt at japanerne styrer hardt babord for å unngå sammenstøt.

Helt utrolig at disse shepherd klovnene kan holde på som de gjør.

Skrevet

Atter en vanlig dag på jobb...

Men ja, jeg må også si meg uenig Per K. Når jeg ser på Nisshin Maru (den store båten foran), så ser det for meg ut som SS svinger til høyre. Like etter brekker Yushin Maru hardt til høyre for å unngå, og da litt for mye til at det går bra. Det er det jeg syns jeg kan se.

Uansett, de spiller "chicken" og ingen av dem gjør noen utpreget imponerende jobb for å unngå kollisjon, såvidt jeg kan bedømme.

Skrevet

Enig med resten av gjengen her altså... SS filmer fra en helt umulig vinkel til å i utgangspunktet avgjøre hvem som svinger hvor her.. Synes SS burde begynne med litt video fra lufta slik at vi får avgjort hvem som kolliderer i hvem :)

Skrevet

Heh, SS filmer bevisst ting slik at de kan vri det til sin egen fordel og slik at de kan få mer gjennomslag for sin egen idiotiske propaganda.

Neste gang de kommer til havn burde noen ta arrest i skipene de har på bakgrunn av piratvirksomhet, terror eller en eller annen like meningsløs grunn. Rett og slett for å stoppe de i å sette seg selv og andre i fare.

Skrevet

Syns det ser ut som at SS svinger mot japanerene, og retter seg opp igjen så de står parallelt med japanerene.

Så tar japanerene en brå sving mot styrbord så akterenden deres slår inni SS.

PS. Se på skipet i horisonten for å se at SS faktisk svinger.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Samme f hvem som svinger for meg egentlig, jeg bare konstanterer at japanerene er der for og fiske, og disse hippi pakket er der for og bråke og demonstrere. Så hos meg er det enkelt, senk pakket, og det var vell det som var i ferd med og skje også...ha en god kveld.

Skrevet
jeg bare konstanterer at japanerene er der for og fiske, og disse hippi pakket er der for og bråke og demonstrere.

Tiltredes. Dessuten bør man revurdere alle eventuelle førerkort disse hippiene innehar da det virker som de er ute av stand til (eller rett ut nekter) å følge høyreregler... :grin:

Skrevet

Regelverket er nok omdiskutert, men det er ikke spesielt uklart hva japanerne driver med. Deres mål er å drive kommersiell fangst i fremtiden, og det de i den anledning driver forskning på er fangstens påvirkning av bærekraftig stamme. Derfor holder det heller ikke å plukke de opp og ta en titt, de må høstes.

Japanerne er ikke nevneverdig mindre utspekulerte enn Watson, og det er litt av et skuespill og spill for galleriet når de feks står med sine plakater og "undersøker" hval. Men forskjellen er at de har loven på sin side.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Sant nokk, men noen har jo da gitt disse kamazake gutta lov til dette, mens de ekstrem sv gutta har jo ikke noe der og gjøre....

Skrevet

Det har haglet anmeldelser etter et utall slike episoder, og like mange kollisjoner Ivar, så det blir gjort.

Dette er en "krig" som har pågått i mange år, først med Greenpeace, og nå med Sea Shepherd. (Greenpeace er forsatt der, men de har i senere år overlatt den fysiske inngripen til SS, og har heller inntatt en overvåkende rolle. Som å følge med på antall hval som fanges, eller forsøke å dokumentere når japanerne bryter reguleringer for området, og drar inn bunkers supply- båter i dette områder, og slike ting.)

Ingen kan såvidt jeg vet nektes å ferdes i området, samme om de er kamikaze eller SV folk, men det er ikke lov å operere tank-skip, eller langt mindre overføre bunkers-olje, og heller ingen militær makt kan operere i området. Det er grunnen til at japanerne ikke kan ta meg seg hvem som helst, eller for den saks skyld, gjøre hva som helst, som beskyttelse.

Problemet med anmeldelsene er vel at de havner hos australske myndigheter. Australia har erklært området som vernet og fangstfritt, og det er dermed Australias "lov" SS og Watson "håndhever", og japanerne "bryter". Problemet er bare at det kun er noen svært få land som har godtatt og godkjent Austrailas rettigheter i denne saken, så dermed gjør ikke japanerne noe ulovlig, reelt sett. Men de bryter definitivt australske intensjoner.

SS har massiv støtte i Austrailia, og båten til SS er registrert i Nederland, som tilsynelatende heller ikke har mye til overs for Japans hvalfangs. Så dermed blir behandlingen av anmeldelser mot SS for det meste bare en politisk farse, hvor Australia må få det til å se ut som de tar det på alvor, mens de i realiteten, i bunn og grunn, sannsynligvis fryder seg over Watsons forsøk på å håndheve deres ikke godkjente lover/reguleringer for området.

Nederland later også som de reagerer, og sier feks til Watson at når dere skal kaste skrot og stinkbomber på japsene, så kan dere ikke gjøre det fra fartøy registrert i vår nasjon, det må gjøres fra uregistrerte gummibåter.

Så det dreier seg veldig mye om politikk, og ifht alle disse kollisjonene så er det litt bukken som passer havresekken. Austraila etterforsker og reagerer, men de forhaster seg tilsynelatende ikke akkurat, når det gjelder å straffe eller stoppe SS og Watsons herjinger. :)

Skrevet

Oppdatering av saken, Whale Wars Sesong 3 episode 6 er nå ute, og den viser helt soleklart uten noen som helst tvil at Shonan Maru 2 svingte mot Ady Gil. Først var de på lik kurs som Ady Gil, før de helt klart gikk mot Ady Gil. Det er ikke engang snakk om noen nesten ulykke, den svingte bevist mot Ady Gil, og det er så tydelig at det er ikke mulig å fake det via redigering.

I tilleg så erklærte Bob Barker Mayday, og kontaktet Shonan Maru #2 direkte og sa at de er bundet til å stoppe å hjelpe med søk.

[video:youtube]

Edit: Nå skal det også sies at jeg faktisk er imot Sea Shepherd til dels, da spesifikt det de gjorde i Norge mot KV Andenes.

Skrevet

Hehe, vi er i gang igjen. :grin:

Ja Per-Kristian, japanerne har så smått begynt å ta igjen litt, og la SS få smake litt av egen medisin ja. Dog tror jeg ikke de hadde til hensikt å dele Ady Gil på midten, men de kan ikke akkurat beskyldes for å ha forsøkt å unngå kollisjon nei. :)

Dvs det som er sikkert er at SM2 svingte mot AG som på det tidspunkt lå helt stille. De holdt så en kurs som tilsynelatende ville passert fronten av AG med bare noen få meter dersom ingenting endret seg.

Men noe endret seg i siste sekund, og det var at Ady Gil plutselig begynte å kjøre fremover, og den lille marginen som var der forsvant og kollisjonen et faktum.

Det jeg personlig tror skjedde er at Shonan Maru hadde til hensikt å skremme, og redde ble de, og handlet irrasjonelt deretter. Føreren av AG så mer eller mindre ingenting ut av vinduene, og i siste øyeblikk reagerte han på refleks for å komme seg unna. Dette blir forøvrig et lite stykke på vei bekreftet av AG crew, føreren sier han ikke så noe, og Pete kaptein sier han tror SM ville skremme og sneie borti, men feilberegnet.

Jeg sier ikke at japanerne var uskyldig, jeg sier bare hva jeg tror faktisk skjedde under denne episoden. Japanerne er definitivt mer agressive og offensive i år, og de lyver nesten like mye som Paul Watson. Se forøvrig ca 1 min uti videoen her, og følg med på kjølvannet fra AG;

Japanerne slipper unna med dette av samme grunn som SS slipper unna med all sine påkjørsler i dette området. Så langt har Kaptein Pete havnet i fengsel i Japan, for kapteinen på Shonan Maru er det business as usual.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...