Gjest Geir-Finstad Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Hva synes dere om dette folkens? Link til artikkel i VG Jeg synes der er skikkelig bra at de får seg en smekk på finga, forbannede aktivister. Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 For meg så ser det ut som de kjørte rett i skipet. Hva i huleste tenkte de på? :grin: Siter
Vidar Martinsen Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 He he he...måtte jo skje før eller siden. De karene der kunne heller brukt de pengene de bruker på skip, helikopter, drivstoff, mat etc. på lobby virksomhet mot politikere rundt om i verden. Tror det hadde fungert bedre enn det der "hippie tøvet" de driver med der nede i sørishavet! Siter
Ivar Hestnes Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Bøyer meg i støvet for hvalfangere som slår tilbake på sjø-terroristene. Dette var gromt. Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Skaffer de seg båt til 2 millioner dollar, og det FØRSTE de gjør når de får den til området et å ødelegge den. Oh Well. Forøvrig var dette tidligere EarthRace. Etter å ha sett en ny video av dette, fra en annen vinkel blir det som skjedde tydelig. Ut fra denne videoen ser det faktisk ut som at Shonan Maru No. 2 endret kurs rett mot Ady Gil som lå stille på siden. Det er mye mulig at jeg tar feil da men. De er jo kjent for å krasje inn i hvalfangst skip, men jeg tror virkelig ikke de ville brukt denne båten for det. Siter
AMO Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Jeg vet ikke hva du ikke ser Per Kristian, men ser du på videoen fra det japanske skipet, så ser du tydelig at selv om det påståtte forskningsskipet ikke nødvendigvis svinger brått venstre i forkant av kollisjonen, så er det faktisk aktivistene som setter opp turtallet og øker hastigheten på fartøyet sitt fremover for deretter å havne rett foran hvalfangstskipet. Og det er som med skip som med fly, tar du igjen et fly skrått bakfra fra siden, så har du vikeplikt uansett. Aktivistene plasserte seg foran skuta uavhengig om det var bevisst eller ubevisst, så de har seg selv å takke. Kjøtthuer. Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Japanerne styrte nok mot dem for å komme i rekkevidde for å spyle vann på aktivistene som så kjørte dett i dem... Siter
Andreas Stangenes Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Jeg holder med Per Kristian i dette. Videoen tatt fra det tredje skipet viser at hvalfangstfartøyet setter kursen DIREKTE MOT Ady Gil. Ady Gil hadde minimal fart så vidt jeg kunne se, og lå nærmest stille, i alle fall relativt til hvalfangstfartøyet. Til sjøs som på land gjelder vikeplikt fra høyre, som vil si at hvalfangstfartøyet hadde vikeplikt. Rent mennesklig synes jeg lite om det å "umenneskeliggjøre" sea shepard folkene, selv om jeg ikke liker det de holder på med. Jeg vet jo ikke hva som skjedde forut for kollisjonen - det kan jo være at SS gjorde noe som "fortjente" dette? Siter
AMO Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Direkte mot? Da tror jeg du enten må få deg briller, eller bli litt objektiv og se video fra begge sider. Jeg vet ikke hva du karakteriserer som direkte mot, men å ha noen til høyre for seg vil jeg påstå er å ha noen ved sin side. En spade er en spade, ikke et kunstverk. Og forresten: - Det er det fartøyet som tar igjen det andre som har vikeplikt. Så langt vi kan se på videoen er det den svarte som kjører på. Det står ingenting i sjøfartsreglene om at man har påkjørsrett. I tillegg er det god sikt i området. Sakset fra: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=592972 Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Uansett, pakket har oppsøkt næringdrivende og holdt på med aktiv sabotasje av næringsdrift. De har røyka for mye weed i hippi tiden og har aldri landet, så at et slikt "uhell" skjer er dem egens skyld. De kan vell gjøre som andre siviliserte og kjempe denne kampen støttet av rødvin enker i fra USA på politisk arena? Synd dem ikke sank.. Siter
Ole Sannes Riiser Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Jeg er ingen fanebærer for hvalfangst, men den typen aktivisme som vi ser her, er fullstendig på trynet. Disse aktivistene (evt. fanatikerne) utsetter seg selv og andre for livsfare! Situasjonen på filmen kunne gått mye verre, og de har seg selv å takke. Godt noen tør å gi dem en lærepenge, men aller helst skulle det vel ikke trengt å ende med kollisjon. Hadde man ikke en lignende hendelse for en del år siden, som involverte et av den norske kystvaktas skip? Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Japan 1 - Australia 0 Og hvalkjøtt = OM NOM NOM NOM Siter
Kenneth Rønning Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Det at de utsetter seg selv for fare er greit nok(om de går i vei av dette så får de bare gjøre det altså, og det er min mening) og det får de bare drive med, men at de utsetter andre er rett og slett ille. Bryr meg fint lite om de skader seg eller noe skjer dem fordi det er så fortjent, er helt idiotisk at de i det hele tatt får satt båtene sine på vannet. Om de prøver igjen og ødelegge så håper jeg på gjentagelse av de som skjedde i dag, thumbs up for Japsene iallefall( ) Edit: Og så lenge resursene utnyttes og brukes på en bærenyttig måte så har dette hval fiske i mine øyne ingen ting og si, det er du vel enig i?? Siter
Åge Storli Berg Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Hadde noen giddet å bare fortelle meg og kanskje andre interesserte kort hva Sea Shepherd er, og hva de driver med? Har skjønt at de ikke liker hvalfangst? Er ikke interessert i noen linker Siter
Kenneth Rønning Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 De er en organisasjon som lurer penger ut av folk som har troen på dem, og får folk til og donere penger til dem slik at de kan få råd til skip og ferdes rundt. De spør også om og motta gamle skip på sin hjemmeside, som de kan få i sin "Flåte". De er på mange måter terrorister og benytter seg av ekstreme metoder for og stoppe hval fisket, og å poengtere sine meninger. Om de hadde fremmet sine meninger gjennom politikk og kommet med fakta(Om det er noe? :crazy: ) i stede for å ty til handlinger for å stoppe hval fisket utenom lovens regler, tror jeg derimot de ville blitt hørt av mange flere. Siter
H O Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Uansett hvor lovlig hvalfangst måtte være, er dette en grusom måte å slakte dyr på. Synes dere det er ok å skyte en sprengladning inn i ryggen f.eks. en ku, detonere den, og vente til dyret dør? Det blir ikke noe bedre selv om det er en hval. Det er klart at det finnes mange idioter rundt om i verden, og disse aksjonistene er stjerneeksempler på dette. Det er synd at de latterliggjør seg selv og andre hvalfangsmotstandere, og ødelegger meg enn de gagner. Jeg reagerer likevel på formuleringene i startinnlegget. Det passer ypperlig at en gjeng tullinger smeller båten sin inn i en hvalfangstskute, slik at trådstarter kan spre sin edder og galle mot disse "aktivistene" og "hippiene". Jeg har dyp respekt for mennesker som brenner for en sak (la det være miljøvern, hvalfangstmotstand, dyrevern el.) og ofrer karriere og familieliv for å gjøre noe med saken selv. Uten å skade andre selvsagt. Uten de "forbannede aktivistene" hadde kommunismen levd i beste velgående i Øst-Europa den dag i dag. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Ja, for å fiske er jo så mye mer "humant"... :whistle: Siter
Kenneth Rønning Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Det er en gang sånn at det er de sterkeste her på Jorda som overlever dere, og mat må vi faktisk også ha.. Siter
Morten Ruud Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Sprengladning i hval, liggesår på kuer, 150 000 ekstremt overvektige kyllinger får vingene brukket årlig (kun ved Elverum Slakteri) 1% av totalt slakt, okser som har så mye muskler at de såvidt klarer å gå, lakselus over en lav sko der laks i oppdrettsanlegg svømmer i en konstant ring i sitt korte liv. Hvis du mener at hvalslakting er inhumant bør du se i din egen bakgård hos Nortura (Gilde og Prior) før du begynner å kritisere de japanske hvalfangerene. Beklager off-topic, måtte bare sammenligne hvalfangst litt her.. Synes at denne "krigen" begynner å gå for langt, uansett hvem som krasjet i hverandre først. SS er en gjeng med krigshissere. Siter
Christian Paulsen Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Geir-FinstadHva synes dere om dette folkens? Link til artikkel i VG Nei, jeg syns jo det er dårlig gjort av deg å poste dette! Ødelegger nemlig litt av spenningen når TV-serien for denne sesongen kommer! :grin: Men på den annen side har jeg ikke fulgt noe med siden vi diskuterte temaet en god del her på forumet i denne tråden; Sea Shepperd koliderer i kystvakten?. Og jeg ser nå at det er bekreftet at sesong 2010 av Whale-Wars kommer på Animal planet sommer'n 2010, og ut fra din lille forsmak har tilsynelatende ikke SS blitt noe smartere siden sist, og japanerne viker ikke akkurat de heller ser vi, og svarer med samme mynt. Jeg gleder meg. Som den høyt aktede poeten Paul Watson sa forrige sesong (før han gikk på radioen med pressen og beskyldte japanerne for å kjøre på han): It's a game of chicken here, I'm not turning! Siter
andreas nærbø Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Fin båt før den ble krasja i da Fikk seg en lærepenge der Siter
Magnus F. Meese Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Jeg ville lett satt alle kluter til og tatt godt sikte på disse provokatørene, hadde jeg vært skippern som traff Sea Shepperd. Mer håpløse folk tror jeg ikke finnes. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Hadde vært bedre om han hadde truffet rett i styrhuset og delt den rett av, slik at det hadde sunket, når de først skulle gjøre såpass kunne de jo like god sørget for og ha senket skipet til terroristene. Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Det jeg reagerer på er at Shonan Maru tydelig krenger hardt mot høyre, og på denne videoen så ser det søren da ut som at Ady Gil hele tiden lå stille forran Shonan Maru. At de plasserte seg forran Shonan Maru er jo idiotisk i utgangspunktet, men i stedet for å krenge mot venstre, valgte Shonan å krenge mot høyre. Forøvrig er Shonan Maru #2 brukt for sikkerhet mot Harpun skipene. Dersom man faktisk ser litt objektivt på videoen så ser man at Shonan Maru krenger mot høyre, for så krenge venstre rett før de treffer baugen på Ady Gil. Dersom Ady Gil hadde kommet mot Shonan Maru i høy fart med formålet at de ville treffe Shonan, ville det sett helt annerledes ut. Det faktum at det stod flere personer oppå Ady Gil taler også for at de ikke hadde noen intensjon om å amgripe Shonan på den måten, da akkurat det er mer eller mindre selvmord. En ting er å svinge mot skipet og gå til angrip, en annen ting er å ligge sidelengs mer eller mindre i ro noe Ady Gil gjorde her, og så få Akkurat i denne saken mener jeg at det er tydelig at Shonan Maru var ute etter å sette Ady Gil ut av spill. Forøvrig var det IKKE Paul Watson selv som styrte Ady Gil, men Pete Bethune, eier av Ady Gil (tidligere Earthrace). Jeg trro virkelig ikke Pete ville miste båten han selv har brukt flere Millioner Dollar på over noe som dette. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Om han ikke ville miste båten sin hadde han sikkert funnet mere egnede steder og kjøre denne båte en rett forran denne skuta..... Siter
Ivar Hestnes Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Hvis dere kikker godt på kjølvannet etter starwars båten, så vises det ganske godt at den ikke lå i ro. De ga faktisk gass forover noen sekunder før kollisjon. Man krysser bare ikke foran et større fartøy for å si det slik Siter
Knut Arne Nygård Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Watson kan i alle fall ikkje beskyldast for å vere objektiv i desse sakene Det må vere litt fint å ha slik tru på seg sjølv at ein har fullstendig rett, uansett kva som måtte skje. Trur ikkje at kvalfangarane gjorde nokre store forsøk på å unngå kollisjonen, men for meg ser det ut til at SS båten gir gass framover litt før kollisjonen. Dei ligg i alle fall ikkje stille. Eg har ikkje noko særleg til overs for ekstreme fanatikarar av noko slag, om det er Sea Shepard, kristne, muslimar eller andre. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.