Pål Bernhardsen Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Elektronikk og kulde er en veldig dårlig kombinasjon. Bare glødingen i seg selv tar sykt mye strøm på dieselbiler og da tømmes et batteri nokså fort hvis det er lite kapasitet på batteriet pga. kulda. Men på enkelte dieselbiler, så går det helt fint å "kaldstarte" en dieselbil med mye elektronikk. Man vrir nøklen direkte til tenning uten å gløde først. Men jeg vet ikke om en Golf liker en slik type kaldstart da. EDIT: BTW så er dieselen i Norge og da mener jeg alt fra Lindesnes til Kirkenes en såkalt vinterdiesel som blir solgt fra oktober og frem til vårparten. Værre er det med diesel man får kjøpt nedover i europa. Så dieselen man kjøper i Norge, trenger man ikke å blande med parafin så lenge gradestokken ikke synker lavere enn 35 kulde grader. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Haha, mopeden starter å går som ei kule for tiden, har da måttet øke tomgangen litt, og for jeg befinner meg dog i Bodø hvor det er en 8, 9- grader, ikke mye og skryte av men uansett. Husker også mopeden jeg hadde i fjor startet på 17- etter 4 tråkk etter skolen, nei folkens skaff dere moped, så skal dere se det løser seg :grin: . Siter
Kristoffer Vinje Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Honda MT5 eller Suzuki TS. Da slipper dere alt bryet Siter
Åge Storli Berg Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Så er dette en tråd om diesel-drevne motorer da, ikke mopeder. Den eldste diesel-bilen i familien vår starter lekende lett dersom man gløder 2 ganger før oppstart, mener det står i instruksjonsboka at dette skal gjøres også. Riktignok er denne bilen inkl. motor 25 år gammel, men går som ei kule når den startes. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 For mye moment, og for lite dimensjoner på batteri, og trekker for mye strøm. Laster nermere 50 amp på tommgang...Det er skikkelig morro på sommerføre, ikke mye som parkerer denne da, men ellers, for noe jævl.a skrap. For mye momment i forhold til DSG systemet og generelt en bil går noe enormt og er greit balansert, men underdimisjonert skrubb når du skal hente ut alt av motor, men er ikke verdt en halv mil...... Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Har en Franskmann 207 disel, den starter hele tiden, i dag var det 28 blå, starter på første. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Ja det var det første jeg tenkte på i dag gitt, der jeg sto på trappa og skuet utover 28 blå, i dag skulle det hvert fint med en moppen tur.....takk for det... Siter
Even Ericsson Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 For mye moment i forhold til DSG skriver du? På svaret isted høres det ut som den er chippet. Ville vært forsiktig med å chippe en TDI med DSG kasse, blir heftig moment på 2.0TDI med chip. Det kan drepe DSG kassen ganske fort, og man kan nok se langt etter noe garanti på girkassen hvis bilen er chippa Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Alt på denne bilen er levert i fra WW. Og ang moment og DSG, DSG kassa gir feilmeldinger som clustres opp i systemet, og gir alskens feilemeldinger innemellom om du bruker dette maks....noe det hender jeg har gjort et sekkund eller to..... for og være ærlig, har hatt masse WW men dette har hvert skikkelig dårlig, dette er den første TDI GT som ble levert, og det ble gjort endringer i etterkant, svenskene tokk ikke inn denne modellen...de så at mommentet og dsg vill gi bråk...så dette er ikke det samme som disel GT i dag, de er sikkert greie..og tro meg, ww har jobbet mye med denne....he he Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Peugeot 207 er generelt en veldig bra bil! Vi har samme selv, og har aldri opplevd start-problemer med den under noen forhold. Trekker utrolig godt også. Aldri opplevd å bli sittende fast i noen bratt bakke i snødrev og glatt underlag. Peugeot kan sakene sine! Siter
Kenneth Rønning Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Så er dette en tråd om diesel-drevne motorer da, ikke mopeder. Den eldste diesel-bilen i familien vår starter lekende lett dersom man gløder 2 ganger før oppstart, mener det står i instruksjonsboka at dette skal gjøres også. Riktignok er denne bilen inkl. motor 25 år gammel, men går som ei kule når den startes. Så, så Åge, rolig, jeg kom bare med hjelp og en løsning for Geir Ove. Dessuten kan du drive mopeder på 40/60 - Bensin/diesel om du vil :grin: så da ble det plutselig en diesel motor :grin: Flere andre her inne som også har skrevet om at bensin bilene deres har i dag startet osv. Nå skal jeg slutte med off-topic, men litt spøk..hmm, jaja Geir-Ove aksepterte det iallefall. Siter
Martin Adam Martinsen Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Du får kjøpe deg noe som fungerer og ikke en nazi brakke som sliter ved -20 blå med underdimensjonert kasse. VAG tok sikkert standard DSG satt inn ekstra motor med moment og pang så har du underdimensjonert ræl som ikke fungerer. Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 De sliter veldig på Røros med dette problemet når det er kaldt! Er jo pinadø meg -40 der oppe til tider og da er det mange som lar bilen stå på tomgang Siter
Steinar Grindstein Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Værre er det med diesel man får kjøpt nedover i europa. Så dieselen man kjøper i Norge, trenger man ikke å blande med parafin så lenge gradestokken ikke synker lavere enn 35 kulde grader. Den med 35grader skal man nok ta med en klype salt. dieseln i Oslo er garantert ned til ca minus 15 grader etter hva jeg hørte idag. Min Toyota Hiace 98 model diesel har startet hver dag foruten idag, men med litt startahjelp tente den umiddeelbart. Skal dog siet at tempraturen var nede i nesten 30 minus sist natt, og den viste minus 23 kl0550. Siter
Arild Oldervoll Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 Denne VG artikkelen har mange interessante opplysinger og tips om diesel og behandling av biler i kulden. Blant annet at vanlig vinterdiesel som fåes kjøpt de fleste steder i Norge holder til -24 grader, mens på de kuldeutsatte stedene får man kjøpt vinterdiesel arktisk klasse 2 som holder til -32 grader. Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 Ingen problemer her. Passat 2.0 TDI 2007. Siter
Christian Paulsen Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 Geir-FinstadFor mye moment, og for lite dimensjoner på batteri, og trekker for mye strøm. Laster nermere 50 amp på tommgang... Laster 50A som i lader, eller belaster? Er det denne? Uansett, det høres jo ut som en litt spesiell bil du har der, og det du nevner med batteri, trim og utstyr, fikk meg til og lure på om det er en norsk bil og/eller laget for eksport til Norge? Det jo ikke helt uvanlig at masseproduserte biler beregnet for eksport til kalde strøk har både kraftigere batteri, og høyere ladespenning enn nedover i Europa. Litt mer eksotiske biler får kanskje ikke nødvendigvis samme typen tilpasninger. Tror ikke WAG generelt er noe verre enn resten, men det sier du vel forsåvidt selv også, og at dette eksemplaret har vært uvanlig brysomt. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 10. januar 2010 Skrevet 10. januar 2010 Hehe, skulle tro den var den ja, etter forbruket og dømme, neida den er bare full lastet med absolutt alt som kan fåes av utstyr, og mye av dette får du ikke skrudd av derfor detter batteriet ganske fort. Man det må sies at jo jeg har tidligere god erfaring med WW tidligere. Så unge lovende Finstad lengter etter sol og varme så han kan bruke bilen sin igjenn.. Siter
Jan Hugo Magnussen Skrevet 10. januar 2010 Skrevet 10. januar 2010 En kollega har en Renault Megane 1.6 diesel, og den har gått dårlig de siste ukene etter å ha fylt hos Statoil, så han ringte dem, og fikk vite at Statoil levere diesel som tåler -32 fra tidlig høst til seint på våren, husker ikke datoene i farten. Men bilen hans starter i allefall, drar bare mye dårligere på lavt turtall. Jeg har heldigvis bensin bil. Siter
Christian Paulsen Skrevet 10. januar 2010 Skrevet 10. januar 2010 Huff, skyldig etter tiltale Paul-A! Lar det stå uredigert slik at vi unngår verdisenkning på ditt innlegg. Lover å ikke gjenta det, og er bare glad jeg ikke kommenterte disel vs diesel når jeg selv skrev WAG... :crazy: Geir-FinstadHehe, skulle tro den var den ja, etter forbruket og dømme, Hehe, ok, da kan jeg ikke hjelpe, og tips om å skru av fjernlys før gløding utgår! :grin: Men er den norsk, eller import? Vedrørende nyere biler og elektronikk generelt (altså ikke bare diesel), så kan det vel av og til være lunefulle saker. Husker jeg feks var borti en sensor (veiv eller kam- posisjon, tror jeg det var) som bare sluttet å virke ved en bestemt temperatur, og sånt kan jo være litt vrient å finne ut av/ frustrerende å være eier av. Men jeg vil i det store og hele heller si meg imponert over dagens biler, og motorstyring, og synes definitivt ikke at det var bedre før. (Da må vi isåfall veldig langt tilbake, som traktor'n til Strengehagen). De fleste bensin-biler fra 1990- starter og går helt rent hvis man bare har strøm nok til å kjøre startmotor i 3-5 sekunder. Det var mer variabelt med de gamle forgassermotorene med stifte-tenning og som vel var på sitt verste rundt 75-85 med stokk dumme automatchoke-systemer som tok lite hensyn til de faktiske forhold (temperatur, belastning, ol), og som fikk vesentlig forringede start-egenskaper mellom hver service. Hostet og harket i kulda og gikk gjerne ikke på tomgang med det første. Så nei, syns ikke det var "bedre før" på bensimotorer i hvertfall, og diesel-bil fra 1985 var vel kun for de svært spesielt interesserte. Dvs, de som lot seg fascinere av de skranglete, raklende, stinkende, rykende, kaklende, dårlig ytende, og blir "aldri" varme, motorene... Det eneste som var bedre før var at man med litt kunnskap og noen små triks kom seg i gang om det ikke startet, i dag kommer man ingen vei med bare kunnskap. :whistle: Siter
Frank Eid Skrevet 10. januar 2010 Skrevet 10. januar 2010 Det har vel også vært noen flyulykker pga deler som ikke tålte lave temperaturer i kombinasjon med varm hydraulikk olje... Nåvel, i dag fant jeg ut av motorvarmeren min har vært av hittil i vinter... (dog har den lada batteriet). Utluft ventilen frøys til og jeg har nå olje overalt siden dritten kom ut av peilepinne hullet. Bilen peip og bar seg med "Low oil pressure" blinkende i dæsjen... game over. :mad: Har behørig foretatt grundige avhør av diverse familiemedlemmer for å finne ut hvem som har fingra med DEFA kontrollpanelet. Lystige tilstander i heimen... not. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 11. januar 2010 Skrevet 11. januar 2010 Morro når bilene til en halv million står om vinteren. Volvo 245 <3 :grin: Siter
kjetil asphaug Skrevet 11. januar 2010 Skrevet 11. januar 2010 Hei Jeg kan bare si dere en ting. Gled dere. I dag har oljeselskapene 5-7,5% bio Diesel innblandet. Hva tror dere skjer når de skal øke denne til 15%? (Politikerstyrt) Bio diesel krystalliserer seg ved ca -14 grader. Det som skjer er at den delen av Dieselen som er bio diesel tetter til det som er av filter, og tetter for tilførselen. Rasp olje, fiske olje, eller olje fra gatekjøkken er ikke beregnet til de temperaturene vi kan ha normalt i Norge. Det er riktig som noen skriver at i enkelte deler av Norge (Hedmark/Oppland+ indre deler av Finmark) selges det spesielt kuldevennlig Diesel. Og hva gjør de på disse plassene? Jo, øker parafin delen og reduserer bio til 2,5% ? Ikke nok med det så fryser jeg nesten ræ.. av meg for å tine Bensin/Diesel pumper om dagen. Tilsetningstoffene i bensin fryser også. Oppi alt dette påstår VW at den nye Transporteren min ikke kan ha en motortemp. på 90Grader i denne ekstremtemperaturen? -24? Hallo selger de ikke biler på Røros. Klagde Torsdag på TLF. var innom på fredag. OG først i dag fant de ut at Webasto varmeren ikke virket. Den hadde låst seg? NY bil okt 2009. Miljøhensyn i front. I dag anbefalte de å la EL biler stå i garasjen p.g.a kulde. Tog er forsinket p.g.a kulde. Busser starter ikke p.g.a Kulde. Hva f... skal vi gjøre? Hvor ble det av den globale oppvarmingen? Siter
K J Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Hvor ble det av den globale lokale oppvarmingen? Den koser sig oppe i Troms Siter
Magnus F. Meese Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Her i garasjen står det en '94 VW Caravelle, firesylindret 2,4l diesel. Starter som bare juling, selv på de kaldeste dagene. Jeg blir svimmel av at folk prater om global oppvarming mtp denne kuldeperioden. Klima er et begrep som brukes om gjennomstnittsværet ila "normal" på 30 år. Ikke bland klima og vær, værsåsnill Kulda vi opplever nå er et resultat av at Den arktiske oscillasjonen er inne i en negativ fase (lenge siden jeg oppfrisket meg på denne, folk som er interessert må google litt selv) Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Det som skjer er at den delen av Dieselen som er bio diesel tetter til det som er av filter, og tetter for tilførselen. Rasp olje, fiske olje, eller olje fra gatekjøkken er ikke beregnet til de temperaturene vi kan ha normalt i Norge. Ikke bare det som skjer, men BIO'en ødelegger også injectore. Og en injector er ikke akkurat billig heller Hilsen en som har prøvd å kjørt på BIO laget av rasp, frityrolje og fiskeolje. :mad: Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Jeg for min del mener at Klima er en del av vår nye økonomi, og der er det mange interesser. Siter
Frank Eid Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Problemet med klima er at en haug med folk tror en masse, men få (om noen i det hele tatt) vet noe. Jeg blir helt dårlig av å høre på alle som er så fordømt sikre på hva løsningene skal være. Dessuten er, i det store bildet, global oppvarming en naturlig ting som har skjedd mange ganger opp igjennom. Neste supervulkan er forøvrig på overtid og den vil uansett løse "oppvarmings" problemet. Tre år med solblokkade og ti år med global vinter- helt naturlig. Dog har du helt rett i at det er økonomi i dette, som ved alle andre motefenomener. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Bra og høre Frank, jeg er også drit lei dette. Egentlig ganske sykt at det er masse folk som gjør stor profitt på dette. Og at det går hjemm.... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.