Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg driver og styrer med litt overvåkning på hytten, hadde vært greit å kunne montert noe som gjorde at det var mulig overvåke kaien der båten ligger, for å se at alt er som det skal. Har også vært tyverier i fleng opp gjennom tidene, så hadde vært veldig greit. Hytten ligger litt oppi skråningen, også er det naust nede ved sjøen ca 70-80 meter lenger nede.

Er en privat kai, så er ikke snakk om offentlig overvåkning her :)

Jeg har internett fra Ice, dvs et slags mobilt bredbånd. Har en router, så det er koblet opp 24/7 og er ca 1000/300 kbits.

Alt. 1

Et overvåkningskamera som tåler røffe temperaturer og ruskevær, og det må helst gå rett via routeren og laste opp bilder ca hver halvtime på enten egen webserver eller en webserver jeg har fra før. Det må også helst være mulighet for trådløs forbindelse fra kameraet til routeren.

Alt. 2

Routeren kan også flyttes ned på naustet, dvs at det kan være et kamera som ikke trenger å være trådløst. Kan også være et innendørs kamera, men helst utendørs. Også her må det helst gå rett ut på nettet, ikke via PC - for det gidder jeg ikke å ha stående og suse hele døgnet ;)

Noen som kan hjelpe meg her? :)

Skrevet

- det er i alle fall helt sikkert at du blir straffeforfulgt for å ha satt opp et kamera uten å søke, men de som tok båten helt sikkert ikke blir etterforsket - på grunn av kapasitetsmangel.

Opp med kameraet på en privat kai, sier jeg. Noen lover er noen ganger brytbare - på grunn av ressursbruk fra påtalemyndigheten som etter manges mening ikke følger sunn fornuft.

Men bor du veldig langt unna og rekker ikke å komme til stedet under inbruddet uansett? Da vil du vel knapt skjeldne noen detaljer på slike, råtne overvåkingskameraer uansett i etterkant? (da er de vel ikke ulovlige heller, når man ikke kan skjeldne hvem det er som tok båten)?

Skrevet

Takker for svar, egentlig litt interessant debatt. Visste det var strengt, men ikke så enormt omfattende som dette!

Den Logitech saken er genial, var på kurs hos dem i Oslo når jeg jobbet hos Elkjøp og det var bare helt genialt. Sender signaler via strømnettet. Men må desverre ha en PC koblet på, så den går nok ikke.

Overvåkningen er ikke bare for å se om noen stjeler, den er også for å ha muligheten til å sjekke at båten ligger bra :) For sånn som det er nå, må man kjøre ca en time for å sjekke - noe som er litt kjedelig når det må gjøres en del, pga ruskevær på dette hersens vestlandet ;)

Skrevet

Hei

Du kan bruke et slikt kamera. Det skal tåle å være utendørs, bare ikke under vann. Ler. Det koster litt, men så er det et nettverkskamera som tåler en del. Det kan enten streame bilder live, eller det kan taes bilder så ofte du ønsker som igjen sender dette opp til en server, eller streamer direkte til en hjemmeside med noe javascript i bunn.

http://www.heltsikker.no/ipkamera_nattsyn_og_begrenset_vanntett_ccd_ip55/P_118

Ta kontakt med PM hvis du tenkte det annerledes, jeg er sjelden inno snackbaren.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...