Marius Stedjan Skrevet 11. juni 2002 Skrevet 11. juni 2002 Heisann! I Øst enden (RWY30) er det stopway med en pil inn på RWY. Jeg lurer på hva som er i andre enden av RWY, altså RWY12.-- Går RWY helt ut til vannet? - Er dette en stoppway? - Det er en sikkerhetswire i enden, men er det asfalt under denne, eller er dette gress? Hvordan er RWY på Kjeller egentlig bygget opp? Jeg blir ikke helt klok på AIP kartet. Noen som kan hjelpe med info eller bilder? Siter
Tommy Martinsen Skrevet 11. juni 2002 Skrevet 11. juni 2002 Hei! Bilder finner du her og her . Wiren du snakker om går mellom de to orange greiene du ser på hver side av rullebanen, og det er asfalt under den. Syns best på bilde nr. 2. [ 12-06-2002, 00:36: Endret av: Tommy Martinsen ] Siter
Marius Stedjan Skrevet 11. juni 2002 Forfatter Skrevet 11. juni 2002 Tusen hjertelig takk! Dette kommer til stor hjelp! Du skulle tilfeldigvis ikke ha bilder av andre enden også? Vet du om det er RWY nr i begge ender? Siter
Dag Akselsen Skrevet 12. juni 2002 Skrevet 12. juni 2002 quote: Vet du om det er RWY nr i begge ender? Ja, det er nr i begge ender Siter
Jan Gulliksen Skrevet 12. juni 2002 Skrevet 12. juni 2002 quote: Opprinnelig postet av Tommy Martinsen: Hei! Bilder finner du her og her ...(klippet).... Fin bildeserie du hadde der, Tommy! Siter
Karl R Pettersen Skrevet 13. juni 2002 Skrevet 13. juni 2002 Kanonbra bildeserie. Men - ehh, kremt - glemt noe her eller? Ok, kan være støy å dritt på bildet som gjør at jeg ser feil (Eller at jeg misforstår vanlig praksis litt) Siter
Harald Hagen Skrevet 13. juni 2002 Skrevet 13. juni 2002 quote: Opprinnelig postet av Karl R Pettersen: Men - ehh, kremt - glemt noe? Hmm.... ser ikke noe galt her Siter
Arild Oldervoll Skrevet 13. juni 2002 Skrevet 13. juni 2002 Kan være han ser at transponderen står av? Siter
Gjest Skrevet 13. juni 2002 Skrevet 13. juni 2002 Transponder står av, men den har vi så og si aldri på når vi flyr i nærheten av Kjeller. Grunnen er at flyene på vei inn til ENGM da får kollisjonsvarsel i cockpit. Etter en nestenkollisjon mellom et småfly fra en annen klubb på Kjeller, og et SAS-fly for noen uker siden, så vil det komme nye retningslinjer, og da blir det vel transponderbruk igjen rundt Kjeller for småfly tenker jeg. (Umiddelbart tiltak etter hendelsen er at IFR-trafikk inn til ENGM har fått økt høyden med 500 fot). I tillegg viser høyre fuelmåler at høyre tank er tom, men det er selvfølgelig feil Eldre småfly har lite pålitelige fuelmålere, og jeg baserer meg sjelden på at de indikerer korrekt. Det er imidlertid ingen fare, for man skal selv ha beregnet fuelforbruk og ha ovesikt over hvor mye man har brukt og hvor mye som er igjen til enhver tid. Her har man tabeller å gå ut ifra, så en ganske grei sak å beregne. CL [ 13-06-2002, 09:40: Endret av: Christian Langvatn ] Siter
Ole Martin Walberg Skrevet 13. juni 2002 Skrevet 13. juni 2002 Og transponder er jo heller intet krav når man flyr i ukontrollert luftrom, klasse G. (F.eks. under Oslo TMA) Riktig som du sier Christian, fuel-gaugene på småfly er stort satt ganske upålitelige. Men en ting bør man kanskje merke seg: de viser stort sett feil, de viser mer enn man har, og mindre enn man faktisk har. Men viser begge to NULL, da bør man passe på, for da viser de ofte riktig. Hilsen Ole Martin edit: trykkleif [ 13-06-2002, 10:59: Endret av: Ole Martin Walberg ] Siter
Andreas F. Tollefsen Skrevet 13. juni 2002 Skrevet 13. juni 2002 Hei Marius. Jeg har tatt et bilde av rwy 30 på kjeller. Bildet finner du her http://www.flightsim.no/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=21&t=000664&p= Det er vel det 3'dje siste bildet. Siter
Tommy Martinsen Skrevet 13. juni 2002 Skrevet 13. juni 2002 quote: Opprinnelig postet av Jan Gulliksen: Fin bildeserie du hadde der, Tommy! Jeg skal ikke ha noen ære for bildene. Jeg har bare funnet de på hjemmesiden til Oslo Flyklubb. [ 13-06-2002, 15:12: Endret av: Tommy Martinsen ] Siter
Marius Stedjan Skrevet 14. juni 2002 Forfatter Skrevet 14. juni 2002 Takker og bukker for bilder! Dette kommer til STOR hjelp! Tusen takk gutta. Om du ikke skal få æren for selve bildene Tommy, så har du da gjort Research'en. Fine bilder Andreas! Siter
Karl R Pettersen Skrevet 16. juni 2002 Skrevet 16. juni 2002 Hehe, joda, det var transponderen jeg mente. Rart at ikke store fly kan 'filtrere' ut ett kodesett (VFR for området) på TCAS'en. Radartjenesten er vel intressert uansett vel å vite hvor trafikken er - kontrollert eller ikke? Hva hvis VFR trafikk forviller seg inn i kontrollert luftrom uten å kalle opp, og transponder står av? Siter
Dag Akselsen Skrevet 17. juni 2002 Skrevet 17. juni 2002 Transponderbruk på Kjeller (, og sikkert andre plasser) har vært diskutert lenge. Flygerne i flyselskapene har ikke noe i mot transponderbruk - tvert i mot er det lufttrafikktjenesten som "er imot" fordi de får for mye trafikk på skjermene sine. Etter en nestenulykke mellom et SAS-fly og en Piper Tomahawk den 4. mai iår som var i samme høyde - er temaet igjen blitt aktuelt og det er innført visse strakstiltak. Det må også sies at ingen av pilotene gjorde feil; SAS fulgte klareringer (ble kommandert laveste tillatte høyde) og småflyet holdt seg innenfor gjeldende begrensninger. Her kan du lese litt om saken på NRFs forum Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 17. juni 2002 Skrevet 17. juni 2002 Vi er på finale mot bane 12, det vil si banen som peker i kursretning 120 grader, altså sør-sørvestover. (Klikk på bildet for å gå videre Selv trodde jeg 120° var sør-sørøstover, men Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.