Gå til innhold

Begrepsforvirring: nedlastning v. pirat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da var jeg i "pirke-humør" igjen... I en tråd (som forøvrig ble slettet) ble det skrevet noe som for meg virket som at vedkommende mente at "nedlastning = ulovelig". Og siden jeg nå er i "pirkehumør"; at noe er lastet ned er ikke ensbetydende med at det er ulovelig. Mange tilbydere av f.eks. FS addons tillbyr levering via nedlastning i steden for å sende en eller DVD ("boxed").

Jeg har selv lastet ned en rekke FS addons (payware) for å slippe ekstrautgifter til frakt samt ekstra ventetid. Disse omfatter bl.a. PMDG 737-6/7/8/9, 747-400(F), LevelD 767 og mye annet. Felles for disse er at jeg har lastet det ned slik utvikler/utgiver mente at det skulle foregå.

Flisespikkeri? Muligens... Men kan jeg noe for at jeg er i "pirkehumør"? :grin:

Skrevet

men nå ble det jo spesifikt sagt i nevte tråd at dette var dl fra en plass en kan skaffe payware gratis... å hente fra diverse utgivere gratis er jo ikke ulovlig... men å skaffe en payware på nevnte måte er ikke helt etter boken.

Forøvrig har du jo helt rett :D

måtte bare pirke litt tilbake....

Skrevet

Det er det som er problemet med torrents.

Ta et scenario.

En sjørøverskute full av kopier av Wilco 737 PIC har blitt forlatt. Du klatrer ombord for å ta lasten. Du får hjelp av andre til å laste om, og som takk for hjelpen deler du ut endel av lasten til du til slutt sitter med et eget eksemplar.

"slå med 2"4"

Skrevet

Nok en gang flere begrepsforvirringer;

Problemet er ikke torrents, men brukerne. Selv om det ikke er en vanlig forekomst, så finnes det faktisk lovlige torrents til nedlastning. NL2000 (freeware FS scenery) ble blandt annet lagt ut som torrent av utviklerne.

Akkurat det samme gjelder P2P (Peer 2 Peer):

Det er en teknologisk løsning for direkte interaksjon mellom nettverks-utstyr. Det er vanlig å forbinde P2P med fildeling, men konseptet kommer også til utrykk i programvare som bl.a. Skype.

Problemet er piratene, ikke teknologien!

Skrevet

Ey! Dere sier at nedlasting fra en nevnt kilde, (havn) er ulovlig?! Er det da vel ikke! Det er materialet man laster ned som evt er ulovlig å laste ned.

Det er mange som legger ut sine ting ut i den havnen gratis for alle, blant annet musikk. Det er også mange som bruker den samme måten på å dele ting. F.eks så hadde jo NRK et prosjekt hvor man lastet ned via torrent. Torrent i seg selv er på INGEN måte ulovlig, men kan lett brukes ulovlig. Selv har jeg utrolig nok sluttet å laste ned FS Addons, kjøper det heller. Tro det eller ei.

På en måte kan man også faktisk si at det største problemet i dette bildet er media og plateselskapene. Det er ofte jeg har hørt om artister som syntes det er kjekt at deres musikk blir lastet ned ulovlig fordi det betyr at folk liker musikken.

Mens Media og Plateselskapene gjør det om til en synd.

Jeg sier ikke her at piratnedlasting er greit, men mer at enkelte kan syntes det er til en viss grad greit. Mye av årsaken til at Amerikanske TV Serier for eksempel blir lagt ut til nedlasting, er at det blir lagt ut gratis på nett for alle som bor i USA, men ikke resten av verden. Hvordan i alle dager kan de tape på å la resten av verdenen se dette, eller evt la TV kanalene som sender det i resten av verdenen også få laste det opp på sine sider slik at vi Nordmenn kan se på CSI på TV Norges web tv, som man kan i USA på CBS? Kansje det hadde vært en løsning?

Skrevet

Dersom du tilegner deg noe uten å betale hva dette koster begår du tyveri. Hvilken metode (teknoligi) som benyttes for å tilegne seg gjenstanden eller matrialet er uvesentlig.

Jeg er forøvrig prinsippiell motstander av rettighetslovene, men de blir en helt annen diskusjon.

Skrevet
Gunnar Seljeseth

Da var jeg i "pirke-humør" igjen...

Åh, så du har faktisk en annen side også..?

Neida, jeg var bare i mobbe-humør. :grin:

Nå vises det jo til en ikke lenger eksisterende tråd, men det høres ut som det var en tråd jeg også så, og hvor det ble opplyst at et spesifikt addon var lastet ned fra en spesifikk svensk-eid bukt. Ettersom jeg vet at denne spesifikke addon ikke distribueres lovlig fra denne bukta, tror jeg det var trygt å si det var pirat- nedlastning. (Jeg sa ikke noe, men flere andre trakk samme slutning, og ga utrykk for dette)

Men ja du har helt rett, og det trengs generelt i samfunnet mer opplysning rundt dette med torrent, nedlastning, osv, men jeg føler vel at brukere på dette forum ikke er av de mest forvirrede, generelt.

På forumet har vi jo også retningslinjene å ta hensyn til, så selv om jeg ikke bryter noen norske lover hvis jeg forteller deg hvor du kan hente hele flysamlingen uten å betale, så kaller vi det "ulovlig" på forumet. Men noen har kanskje innsigelser mot ordbruken i et slikt tilfelle også? :)

Skrevet

Nei, dette var nok ikke ment som en tråd for å hakke ned på en person her inne. Tror mere det handler om hva folk tekner om nedlastning av piratvare fra den svenske bukta.

Når det er sagt står det forøvrig i reglene til forumet

6. Piratkopiering, og informasjon om det, er forbudt.

Så sprøsmålet om det er lov eller ikke, men å nevne at man har gjort det eller gi ut informasjon om det er iallefall ikke lov :)

Skrevet

Mathias: det nevnes ikke noen navn...?

Alexander: jeg mener ikke å utfordre forumreglene, selv om det kanskje blir vanskelig å motbevise nå, men jeg mener at det er litt viktig at folk får informasjon om slikt. Det er mange som ikke vet at det er ulovlig og det er mange som ikke skjønner hva konsekvensene av det kan bli senere i livet.

Skrevet

Å, nei. Sikter ikke til noen i denne tråden. Jeg tenker mer bare på å påminne noen på det :) Skal heller ikke være noen forums politi, deltar bare i diskusjonen.

Skrevet

Hehe, ja det understreket vel forsåvidt poenget ditt Gunnar.

Før kjøpte jeg alltid CD/DVD, de siste par årene har jeg stort sett bare lastet ned filene. Hvis du ikke ser meg mer på forumet etter denne "innrømmelsen", så hadde du rett i tanken om begrepsforvirring. :grin:

Mathias Kjærstad

Jeg siktet mer mot setning nr2.

Siden dette forumet har den litt dumme funksjonen at man svarer personen over seg, med mindre man spesifikt velger noe annet, så må jeg spørre deg om det var meg du siktet til?

Isåfall må du utdype litt, jeg forstår ikke hva du mener og hvilken setning du sikter til. :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...