Skrevet 19. desember 2009 15 år Skål for 100.000 til! 2018.. var det ikke snakk om å bytte ut 412'en for noen år siden da NH90 sirkuset sto på som verst?
Skrevet 19. desember 2009 15 år Nei, det er snakk om å bytte Lynx ut med NH90, selv om basert på det jeg har hørt så er NH90 en ypperlig kanidat for B412 også. Tyskland og New Zealand bruker de for eksempel til sin Hær.
Skrevet 20. desember 2009 15 år Nei det skal de ikke, de 14 NH-90 Norge har bestillt skal fordelses slik: 8 til 337skv og 6 til 334skv. Det er ikke hverken bestillinger eller opsjoner på flere helikoptre. Hva som skjer i fremtiden er det ingensom vet. Det er enda ikke avgjort hva som skal ersatte Sea King og på sikt Bell 412.
Skrevet 20. desember 2009 15 år Er det ikke snakk om å benytte Super Puma i stede for Sea King? Trodde CHC hadde noe på gang, vertfall i Rogaland
Skrevet 20. desember 2009 15 år Hehe, ja, men NH90 er ikke så ille, bortsett fra SAR utgaven med høyere tak. Håper egentlig på Bell UH-1Y, en moderne og lengre 412. NH-90, Super Puma, S-92 og EH101 (AW101) var regnet som alternativene til Sea King for noen år siden. Super Puma beredskapen som er nå gjelder vel kun oljeindustrien (?), samt sysselmannshelikopteret på Svalbard.
Skrevet 20. desember 2009 15 år Redningstjenesten med helikopter her i landet drives av Luftforsvaret og 330 skvadron (men betalt av Justisdepartementet). Det var muligheter for at det skulle åpnes opp for sivile operatører når Florøbasen ble bestemt opprettet. Når det kom til stykket valgte Justis likevel å tildele denne til 330 i juni 2007. CHC har derfor ikke vært inne i bildet som operatør av denne tjenesten annet enn offshore SAR, der det er oljeselskapene som er kunder.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.