Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vet at det er litt feil forum, men med flere folk innom her enn i forumet litt lenger opp håper jeg på litt flere og klokere svar :)

Her jeg bor har et noe ustabilt strøm-nett, som medfører at maskina ofte har slått seg av når jeg kommer hjem. Mange av dere sier kanskje "Hvorfor ikke bare skru den av når du går ut", eller "Spar på strømmen, klima bla bla bla...". Men dette blir ikke aktuelt da jeg bruker ene maskina hjemme til server, og er avhengig av å ha den på nett.

Noen som vet om noen gode, stabile løsninger? Pris er ikke noe stort spørsmål, så lenge det er innenfor en overkommelig pris. Grunnen til at jeg ikke har orket å ta fatt i det før nå, er fordi at jeg nå skal inn i førstegangtjenesten, og blir borte noen måneder i strekk.

Anyone?

Takker for svar.

Skrevet

Er strøm nettet så ustabilt ville jeg nå uansett forlangt en test. Du kan i verste fall få ødelagt elektronik slik jeg fikk grunnet høye topper i nettet der jeg bodde før. Fikk jo erstatta uten diskusjon men alikevel fryktelig iriterende. Det er visse grenser strømleverandøren skal holde seg innefor og jeg tror toppen ikke skal være over 230V og ikke lavere enn 210 eller der omkring. Sliter du med att lyspærene ryker ofte er dette en god pekepinn om att du bør få sjekka det.

Skrevet

Hadde lignende problem hjemme i Trondheim tidligere i år, men da var det e-verket som hadde gjort en dårlig jobb ved utskiftning av en fordelingsboks i nabolaget. Den ene fasen som gikk til huset vårt var ikke skikkelig strammet til på skinna i boksen slik at vi hadde utrolig ustabil spenning i huset.

Om du har et multimeter kan du alltids måle effektivverdien i et uttak, og se om det er noe trøbbel der. Når vi hadde lignende problem hadde vi til tider effektivverdi på 34 volt, noe som er 196 volt UNDER det som skal være.

Sjekk også om flere i nærområdet har samme problem før du ringer til e-verket for å klage, om ikke må du betale for utrykningskostnadene.

Skrevet

Det du nevner med å teste med eget multimeter trenger ikke gi noe som helst svar på det her Åge. Årsaken er att det må måles over ett vist tidsrom da spenningen varierer iforhold til bruk ellers på linja. Det spesifikke du hadde kan kansje avleses umiddelbart, men generelt er det kun en måling over ett tidsrom på 2-3 døgn som kan gi kvalitative svar. dette er det kun netteieren som har tilatelse og plikt til å gjøre etter hva jeg vet.

Skrevet

Det er vel ingen regler som sier at det ikke er lov å måle spenning hjemme hos en selv. Jeg brukte et multimeter tilkoblet en pc-klient som loggførte effektivverdien over lengre tid, og da så jeg svingningene. Når jeg spurte naboene om de hadde lignende problem, og de bekreftet det, ringte jeg e-verket, og de kom relativt kjapt. Jeg viste han målingene jeg hadde gjort, og han feilsøkte etterpå.

Om du så måler og finner feil, har du grunn til å melde ifra, om ikke kan som tidligere nevnt her elektronikk ødelegges. Hos oss fikk vi blant annet en feilkode på ei vaskemaskin, men det ble dekt av netteier ettersom de hadde gjort en dårlig jobb.

Skrevet

Og på det viset fikk jeg sparket leverandøren bak for en venn av meg, som hadde klaget lenge på ustabilt nett. Jeg har et Fluke Scope-meter, og logget spenningen 24 timer. Limte grafene inn i et flott dokument og sendte avgårde. To dager etter var de på plass og byttet en diger trafo samt nettledningene til huset :grin:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...