Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fly måtte bråbremse

Av: Susanne Kaluza 30. mai 10:40

Sterling-flyet var på full fart nedover rullebanen da piloten måtte bråbremse. - Jeg er aldri blitt så skremt før, sier en passasjer til Nettavisen.

Kontrolltårnet hadde nemlig gitt passasjerflyet klarsignal for å lette, samtidig som et redningshelikopter hadde fått landingstillatelse.

Men helikopteret var ute av kurs.

Skremt

Flyet var på vei fra København til Nice torsdag 16. mai da hendelsen inntraff.

– Vi hadde ganske høy hastighet, og jeg ble kastet frem i setet under oppbremsingen, forteller en norsk passasjer på flyet til Nettavisen.

Fra arkivet:

Sinte SAS-piloter sykemeldt

Braathens-fly måtte snu

Flyvold kan gi millionerstatning

De billigste reisene

– Jeg har tatt fly mange ganger, men aldri blitt så skremt før. Jeg var ganske skjelven etter hele opplevelsen, og det var de som satt rundt meg også, sier nordmannen.

Roser besetningen

– Kort etter bråstoppen fortalte piloten så over høyttaleranlegget at årsaken til stansen var et redningshelikopter som ikke var der det skulle være. Så måtte vi vente ytterligere 15 minutter før flyet igjen fikk tillatelse til å lette, forteller den norske passasjeren som roser besetningen for deres profesjonelle opptreden.

I henhold til boka

Lars Refn, markedsdirektør i flyselskapet Sterling som eier flyet, er også fornøyd med de ansattes handlekraft.

– Alt foregikk i henhold til boka. Piloten får høyeste karakter for sin innsats, uttaler Refn til Nettavisen.

Tåler mer

Han karakteriserer situasjonen som udramatisk, men har forståelse for at passasjerene kan ha blitt bekymret.

– Flyet holdt 100 km i timen da det måtte bremse opp. Våre fly er konstruert for å tåle en langt kraftigere oppbremsing, sier Refn, som understreker at passasjerene aldri var i noen form for fare.

Fint å se at alt gikk bra!!

Sturla

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...