Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) Jeg tenkte at jeg ville lage en tråd hvor folk som ønsker litt start hjelp og folk som er mer rutinerte på Vatsim kan kobles sammen. Jeg registerer at det skal lages en video om Vatsim og det har jeg stor tro på. Jeg har også en stor tro på "learning by doing", og mentoring.

Så hvis noen har lyst til å komme sammen på teamspeak og bruke det som base mens man diskuterer og forbereder og gjennomfører flighten på Vatsim, så er det bare å melde sin interesse her.

Forøvrig kan jeg bare varmt anbefale Vatsim. Jeg vedder på at vegringen er høy, men når man får de første mestringsopplevelsene så får man blod på tann! :)

Skrevet

Jeg må si at det er en ypperlig måte å gjøre seg trygg og fortrolig samtidig som man lærer seg utrolig mye ved å fly og komunisere på denne måten. Selv om jeg hadde en liten aktiv periode på Vatsim tilbake i 2004 eller var det 2005 har jeg ikke flydd på Vatsim siden, men nå når Andreas "inviterte med meg" på tur og vi fløy sammen samtidig som vi pratet sammen på Teamspeak og diskuterte prosedyrer, flightplans og slikt, så ga dette en utrolig stor trygghet.

Ikke minst var det ypperlig å ha Andreas med bak øret som en erfaren Vatsim-pilot og kunne komme med tips og fortelle meg hva jeg skule si og svare til ATC når jeg ikke fikk med meg dette selv. Det er klart hektisk og stressende til å begynne med og kan være vanskelig å oppfatte alle instruksjoner som ATC gir.

Det er en ypperlig måte å ha med en "Mentor" som gan gi deg råd under flygninger på Vatsim den første tiden.

Anbefales alle som har lyst til å ta noen Vatsim-turer og lræe seg kommunikasjon og prosedyrer på Vatsim :) Samtidig er det kjempesosialt også :)

Skrevet

Takk for komplimentene, Jan Arild! Du illustrerer nytten av "learning by doing" og mentoring på en kjempegod måte. Det er klart man kan kan starte opp på vatsim uten mentor - det var det jeg gjorde - men det er utrolig hvor mye tid og frustrasjoner man sparer seg for ved å starte opp sammen med noen som er trygg på prosedyrene.

Jeg er stort sett daglig å finne på flg serveren, og ellers er det bare å legge igjen request her så tar jeg kontakt. Jeg biter ikke, og krever ellers bare at du har ordnet med kaffe eller annen sosial drikke (dog alkohol frarådes på de første vatsim turene i alle fall ;) )

Skrevet

Det går ann å gjøre det så enkelt at man kan legge ut Skype navnet sitt her. er det noen som sliter med VATSIM og trenger hjelp er det bare å adde dem på skype?

Skrevet

Bare for å illustrere en typisk gang i opplæringen:

1. installasjon og konfig av Copilot og FSInn (evt Squawkbox, men det har jeg ikke så god peiling på)

2. gjennomgang av grunnleggende funksjoner og konsepter fsinn/copilot/vatsim

3. lytte til atc og diskutere det vi hører på teamspeak eller skype

4. anbefalinger ifht ruteplanlegging og andre programmer (feks vatspy)

5. planlegge ei rute, lage flightplan, programmere fmc'n

6. gjennomføre flighten med ATC med hjelp av mentor på teamspeak/skype.

Bemerkning:

Kanskje lurt å ta 1-4 under 1 sesjon, og så 5-6 på neste. Ellers består dette rett og slett av mye hygge og det er alltid rom for fri dialog og spørsmål.

Skrevet

Da hadde vi oss en runde i kveld også, og jeg kan rapportere om enda en simmer som har fått blod på tann når det gjelder vatsim! Han fikk dessverre ikke fullført flighten sin fra ENGM til ENVA pga real life, men jeg tror han storkoste seg og digget de nye utfordringene som Vatsim representerer. :) Veldig sosialt og hyggelig var det også!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...