Skrevet 25. mai 2002 22 år Hvor finner jeg informasjon om Transition altitude / level i jeppesen VFR innflygingskart over flyplassene. Står dette et annet sted i jeppesen? Noen som vet?
Skrevet 25. mai 2002 22 år En liten rettelse her. TA, som står for Transition Altitude er alltid 7000 fot i Norge, men TL, eller Transition Level varierer etter lufttykket i Norge som i alle andre land. En atbell for å finne TL finner du her
Skrevet 25. mai 2002 22 år Ny rettelse, Arild: TA varierer ut fra topografi. Noen eksempler: Bardufoss 6000, Båtsfjord 4000, Hasvik 5000, Brønnøy 7000, Berlevåg 3000. Hilsen Roald
Skrevet 25. mai 2002 22 år Sorry Arild, men er ikke f.eks. Kristiansand med i Sør Norge? Der er TA 4000 Clamer
Skrevet 25. mai 2002 22 år Hmmm, jaja, nesten alle flyplassene i Sør-Norge, da! Alle har vel lov til å ta feil en gang i blant, så lenge det ikke skjer for ofte [ 25-05-2002, 13:41: Endret av: Arild Oldervoll ]
Skrevet 25. mai 2002 22 år Forfatter Rart at dette ikke er opplyst i Jeppesen`s VFR kart over norske flyplasser..... eller tar jeg feil...
Skrevet 25. mai 2002 22 år Tja, synes egentlig ikke det er så rart. Jeg har i allefall aldri hatt bruk for det når jeg har fløyet VFR. Og jeg har heller ikke sett dem på Jeppesen sine VFR-kart. Hvis de har med TA er det vel ingen grunn til å gjemme den Clamer
Skrevet 25. mai 2002 22 år Bruker ikke TA til VFR flyging ??? Jeg bruker det nesten på hver eneste tur, jeg har for vane og gå høyt, og flyr ofte på FL.
Skrevet 25. mai 2002 22 år Jeg er nærsynt, så går jeg så høyt ser jeg jo ingenting på bakken! Skal jeg over TA flyr jeg heller instrument Clamer
Skrevet 25. mai 2002 22 år Transition Altitude TA og Transition Level TL, er forskjellig fra hvor du befinner deg i verden. I USA har de en "konstant" TA på 18.000 fot hvis jeg ikke husker feil, i asia rundt 7-9000. I norge har man "flytende" TA's etter lufttrykk. Tror variasjonene kommer av trafikkmengde og topografi etc. Her er en side som kan hjelpe deg litt: http://home.online.no/~truck/ta_tl.html Morten
Skrevet 26. mai 2002 22 år Hehe, hovedgrunnen til at jeg går så høyt er at jeg har mye mere tid om jeg skulle få motorproblemer f.eks. I tillegg slipper man litt radiotrøbbel (rekkevidden er bedre) både på com og nav. Man flyr også mere i kontrollert luftrom og det liker jeg også bedre, da har jeg enda et par øyne til å kikke etter trafikk. Vinden pleier også og være mindre turbulent i høyere luftlag, ligger skylaget slik til at jeg kommer over flyr jeg nesten alltid over så sant praktisk mulig. Også øker TAS med høyden I tillegg har man ofte mere vind i høyere luftlag, noe som kan være både fordel og bakdel med hensyn til fart selvfølgelig.
Skrevet 26. mai 2002 22 år Joda, men her oppe i nord kan man gjerne fly VFR i 6-7000 fot og det holder for meg:) Tar jo så evig lang tid å klatre opp til FL90 med en PA28... Clamer
Skrevet 26. mai 2002 22 år Forfatter Terje Det flyet du leier på notodden, hvor mye betaler du i leie pr. time?
Skrevet 27. mai 2002 22 år Regner med det var meg du siktet til ? Jeg betaler nok Vil du vite nøyaktig må du maile meg.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.