Anders Henriksen Skrevet 12. november 2009 Skrevet 12. november 2009 Heisann, Har lagt merke til at veldig mange piloter flyr STAR'ene på Gardermoen helt feil. Imotsetning til de fleste andre flyplasser i Norge slutter IKKE STAR'en på Gardermoen på ILSen... Starene slutter på TOMRA, SOVIR, SONER eller BGU alt etter hvilken star man er på. Det vil med andre ord si at selv om FMCen din foreslår at du skal ta en turn inn til ILS før disse punktene så er dette ikke riktig. Nedenfor ser du kartet for STAR til 19R/L. Her ser man at Mes5M og Sig5M slutter på punktet SOVIR. På Sorpi6M, Sumak5M og Tor5M slutter starene på TOMRA. På Gardermoen vil ATC vektorere deg inn til ILSen fra siste punktet på STARen! Som regel får man beskjed om en turn man skal gjøre etter disse punktene, feks "[color:#3333FF]SAS123, after TOMRA turn left heading 280, descend 4000 feet[/color]". Et annet fly kan ligge på ILS'en, flere enn nettopp deg kan være på vei inn og ATC har en plan på hvordan disse skal komme trygt ned med nødvendig seperasjon og effektivitet. Da er det veldig slitsomt når 3 av 4 fly IKKE gjør det de blir bedt om og starter svingen til ILS FØR det både kartene og ATC har bedt deg om... Nedenfor er STARene for 01L/R på gardermoen. Her ender Mes4L, Sumak4L og Sorpi5L på BGU. Sig4L og Tor4L ender på SONER. Når man er klarert for en STAR er man klarert for STAR limiten, altså på samtlige starer på gardermoen har du kun fått tillatelse til å følge STARen til siste punktet og du må også følge publiserte høyde restriksjoner på STARene. Feks på Sig5L så skal man "Cross TUREK FL 190 or below". Hvis du ikke får instrukser fra ATC hva du skal gjøre etter punktet hvor staren slutter så skal du joine holding der! Sjepings på dette folkens så blir vi veldig fornøyde Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 12. november 2009 Skrevet 12. november 2009 Amen Suplemang til Anders sin post: Husk alltid å sjekke hva som er star limit for den aktuelle star. Somsagt så er det ved Gardermoen star limits ved SONER og BGU når rwy 01L/R er i bruk. SOVIR og TOMRA når 19L/R er i bruk. Veldig mange fmcer som er tilgjengelige til fs legger inn sving mot finale automatisk. Det beste er å legge til holding ved star limit sånn at flyet joiner holding om ikke du setter hdg som atc har gitt deg. Holding info står på star kartet(som alle selvfølgelig har tilgjengelig) Når det gjeld vektors: Får du "AFTER" så svinger du etter at punktet er passert. Om atc sier "LEAVE" så forlater du punktet på den retningen(du svinger litt før sånn at punktet blir rett bak deg på den nye retningen) Så er det et uttrykk som aldri går av mote: AVIATE - NAVIGATE - COMMUNICATE FLY flyet - naviger - kommuniser Når atc gir deg en instruksjon, still det inn før du svarer. Om du starter svingen så ser vi det, og da er det ikke like viktig å lese tilbake i samme sekund som du har fått instruksjon. Jan Tore Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 12. november 2009 Skrevet 12. november 2009 Når atc gir deg en instruksjon' date=' still det inn før du svarer.[/quote']Det kommer vel strengt tatt ann på instruksjonen, det. Penn og papir er ofte en god hjelper... ... men ja, "clerance limit" er viktig, og ikke bare på Gardemoen.... :whistle: Siter
Kai Dreyer Skrevet 12. november 2009 Skrevet 12. november 2009 Endelig noen som tok det opp i dagslys. Håper på at flere blir flinkere til dette. Men som det også skal nevnes, så er det 250 grense langt over FL100 på mange av STAR`ene til Gardermoen, og dette står godt beskrevet i kartene også. Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 12. november 2009 Skrevet 12. november 2009 Holding???,hvem gidder det :grin: Nei,tar meg takke til og sette hdg,fra LNAV mode direct Mot BGU,SOVIR etc. Og så spørre ATC om vectors etter siste waypoint,hvis ATC er stressa :grin: Kanskje De i Tyskland er inne på noe,siden de bruker transitions.De gir deg hele transitionen,når de har mye og gjøre,eller direct ett Waypoint,hvis ikke. Siter
Morten Ruud Skrevet 13. november 2009 Skrevet 13. november 2009 Det er vel kanskje det mange piloter gjør feil. At de tror at transitions er en del av STAR'en. Det vil jeg tro kan skje i Wilco PIC, som har transitionsmuligheter, men det er ikke så lett å forstå hvilken "approach" man skal velge for å få riktig transition. Det er jo så mange valgmuligheter, selv om man egentlig tilslutt bare har to valg. Synes det er en merkelig måte å legge opp transitions på. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 13. november 2009 Skrevet 13. november 2009 Det samme gjelder også for LevelD 767, PMDG 737 og 747 (og sikkert også MD11), Leonardo MadDog MD82 (og antakelig også Flight1 MD82), samt en hel del andre addon. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.