Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Jeg har en liten nøtt jeg driver å løser. Jeg skal finne arealet av en bokstav. Er det noen glupe hoder som har en idé på hvordan jeg kan gjøre det? Hva er f.eks arealet av en Y om jeg printer den ut med en høyde på 10 meter?

Skrevet

Tja, du kan jo først finne arealet av firkanten, for så å trekke fra arealet av trekantene du får rundt Y'en.

Prøve å illustrere :P

_______
|\\     /|
|2\\ 1 /3|
|__\\ /__|
|   |   |
| 4 | 5 |
|___|___|

Altså arealet av hele firkanten minus arealet av 1+2+3+4+5.

Skrevet

Dette kommer jo an på hvor tykke strekene i bokstaven er. Så lenge bokstaven ikke har noen kurver, kan du alltids dele bokstaven opp i trekanter og firkanter. Null problem å finne areal da :)

Areal med deler av en hel sirkel går forsåvidt greiet, det óg.

Skrevet
  • Forfatter

Selvfølgelig kommer det ann på hvilken font du bruker, men tankegangen bak utregninga blir jo den samme, og det er jo den jeg lurer på :-)

Y er kanskje et dårlig eksempel. Jeg skal finne arealet av 10 bokstaver tilsammen, blandt annet en S. Er det mulig å gjøre dette i f.eks et CAD program?

Skrevet

Det hadde hvert mye enklere hvis du hadde skrevet ordet, skrifttypen og måltallene på bokstavene.

EDIT: Det blir veldig vanskelig å finne et presist areal for en S, ettersom skrifttyper i dag aldri følger helt rette linjer eller helt runde kurver.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …