Hans Chr Haaland Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Jeg har en liten nøtt jeg driver å løser. Jeg skal finne arealet av en bokstav. Er det noen glupe hoder som har en idé på hvordan jeg kan gjøre det? Hva er f.eks arealet av en Y om jeg printer den ut med en høyde på 10 meter? Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Kommer ikke det også ann på hvilken skrifttype du benytter? :whistle: Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Tja, du kan jo først finne arealet av firkanten, for så å trekke fra arealet av trekantene du får rundt Y'en. Prøve å illustrere _______ |\\ /| |2\\ 1 /3| |__\\ /__| | | | | 4 | 5 | |___|___| Altså arealet av hele firkanten minus arealet av 1+2+3+4+5. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Dette kommer jo an på hvor tykke strekene i bokstaven er. Så lenge bokstaven ikke har noen kurver, kan du alltids dele bokstaven opp i trekanter og firkanter. Null problem å finne areal da Areal med deler av en hel sirkel går forsåvidt greiet, det óg. Siter
Hans Chr Haaland Skrevet 12. november 2009 Forfatter Skrevet 12. november 2009 Selvfølgelig kommer det ann på hvilken font du bruker, men tankegangen bak utregninga blir jo den samme, og det er jo den jeg lurer på :-) Y er kanskje et dårlig eksempel. Jeg skal finne arealet av 10 bokstaver tilsammen, blandt annet en S. Er det mulig å gjøre dette i f.eks et CAD program? Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 12. november 2009 Skrevet 12. november 2009 Det hadde hvert mye enklere hvis du hadde skrevet ordet, skrifttypen og måltallene på bokstavene. EDIT: Det blir veldig vanskelig å finne et presist areal for en S, ettersom skrifttyper i dag aldri følger helt rette linjer eller helt runde kurver. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.