Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fristelsen ble for stor, så nå har jeg hatt SE Xperia Mini Pro en liten uke, og har ingen planer om å selge den. (enda.. :grin: ) Så tenkte å komme med noen tilbakemeldinger.

Jeg skal si meg enig i at batteriet (særlig etter de først par ladinger) rant ut i et vanvittig tempo. Det var jo med mye fikling, og alle mottagere påskrudd, men jeg syns det er håndterbart nå etter en stund. Jeg har sittet mye ute på hytta med min tilårskomne laptop og lest PDF-filer, så er forsåvidt godt vant med å slå av blåtann, Wifi, og lysstyrke, når det ikke er i nødvendig. Og min gamle SE W760i, (som forøvrig bruker samme batteri som Xperia) tømte også batteriet på få timer hvis GPS var i bruk.

Jeg ser at det nå er 23,5 timer siden jeg ladet, og batterimåler sier at det er 84% kapasitet igjen. Det er naturligvis da mest standby, avbrutt av noen få korte samtaler, noen SMS, og noen bilder tatt og videresendt til laptop via blåtann, samt noen minutter fikling.

Så jeg må så langt si meg rimelig fornøyd, det største skår i gleden er at "MyPhoneExplorer" fra fjsoft ikke støtter denne tlf enda, og dette samt Tomtom støtten er hovedgrunn til at jeg har foretrukket SonyEricsson. Enn så lenge får jeg ta til takke med original bloatware fra SE, som forøvrig har svært lite funksjonalitet for Xperia Mini pr i dag.

Jeg ville kjøpt telefonen igjen i dag, men det er klart det er en liten telefon, med et lite batteri, og gammel Android, så det er nok et produkt det blir ekstra viktig å ha klart for seg på forhånd hva man egentlig er ute etter og prioriterer.

Det er ikke særlig lurt å kjøpe en Porsche 911 hvis man i hovedsak bedriver møbeltransport, og Iveco Eurocargo har på sin side ikke hevdet seg i toppen på Nuerburgring Nordschleife. Men de er begge gode kjøretøyer. Alt til sin bruk. :)

Skrevet

X10 mini pro får Android 2.1 i løpet av kort tid (denne måneden), så da blir det bra! :)

Men, Christian, har du hatt noen problemer med at telefonen henger seg litt opp av og til? Når jeg fikk min X10 mini pro så lastet jeg ned det jeg maktet av app'er, helt til jeg fikk beskjed at siden de overraskende nok ikke kunne lagres på minnebrikken, så var det nå nesten fullt minne. Etter dette har telefonen vært direkte treg av og til, med ujevne mellomrom, og jeg lurer på om det kanskje kan hjelpe og kjøre en reformatering av telefonminnet.

Hvis du ikke har kommet over den enda, så vil jeg tipse om at ES er en pakke med tre fine programmer - ES File Explorer, ES Task Manager og ES Security Manager - som er fine å få med seg.

Skrevet

Jeg har hatt HTC Desire i én uke nå, og er storfornøyd! Den har alt det jeg forventet, og mye mer. Den leverer på alle punkter. Skjermen er fantastisk god og nøyaktig, og android er et dritbra OS. Jeg er kjempeglad for at jeg gikk for Desire fremfor iPhone, for det iPhonen kan gjøre, kan denne gjøre til gangs. Dette blir forøvrig skrevet på min telefon mens jeg sitter på verandaen og nyter sommerværet (som ikke kom før i september, pent)!

Skrevet

Gratulerer med det Meese.

Så fint vær ville du ikke fått med iPhone!!! :grin:

Hehe, nei men Adroid er et godt eksempel på hvor mye bra man kan få til i løpet av svært kort tid med åpen kildekode. Det er i bunn og grunn Linux, noe som operativsystem betraktet er mye bedre enn Windows på stasjonær/laptop også. Men vi har latt Microsoft bygge seg et så sterkt lukket monopol at det i praksis er svært vanskelig å konkurrere i det markedet, og vi har som forbrukere fratatt oss selv valgmuligheten.

Jeg har ikke merket noe heng enda Marius, men jeg er ganske kritisk til hva jeg installerer, så har ikke fullt kort enda. Men et fullt kort er ikke heldig, og dersom du atpåtil har klart å få apps til å legge seg rett i minne/RAM så vil det være helt drepen. Man bør tenke på dette mer som en liten datamaskin, enn en telefon, og resursene er begrenset.

Kjøp deg et minnekort, du får feks dette 8GB microSDHC for 138 kroner. Telefonen kommer med bare 2GB, og du kan bruke MicroSHDC opp til 16GB.

Takk for tips til fil-explorer, skal sjekke det ut. Har brukt Astro for filbehandlig så langt, og ellers bare ADW.Launcher, Opera, samt noe SMS, kart, vær, og blåtann greier. Men skal ha et større minnekort selv, og da kan man forsåvidt godt gå amok på marked, så lenge det ikke er apps som ligger å kjører hele tiden. :)

Skrevet

Christian: Nja, jeg har nå fått med meg at apps bare kan lagres på selve telefonminnet pga. copyright eller noe slikt. Stemmer ikke det? Når jeg blar igjennom Android Market så ser jeg enkelte apps hvor det står at man kan lagre den på minnebrikken, men heller ikke her har jeg sett noen spesiell knapp for "lagre til minnebrikke". Jeg googlet dette for 3-4 uker siden. Men hvis du har fått til å lagre apps på minnebrikken, så tar jeg gjerne i mot tips :)

Skrevet

Oups, nei du har helt rett Marius, det var beklageligvis jeg som blandet kortene litt her. Og som om ikke det var ille nok så trodde jeg faktisk at det interne "lager-minnet" var utvidbart til minnekortet, men som du påpeker er det ikke så enkelt.

Så da har jeg dessverre ikke noe godt svar til deg, og når sant skal sies er jeg ørlitegrann forvirret ifht "minneplasseringene" på denne telefonen, så må nok studere det litt nærmere før jeg sier noe mer galt... :confused:

Skrevet

Ja, SE har desverre mistet noe funksjonalitet fra min W810i, som jeg hadde før jeg kjøpte X10. I den gode, gamle W810i'en hadde jeg f. eks. en filbrowser med et tab-system hvor jeg enkelt og greit valgte mellom "minnekort", "telefonminne" eller "begge deler" når jeg bladde igjennom filene. Jeg savner også å kunne lagre MMS-bilder på X10. Men utenom dette og minneproblemene mine, som sannsynligvis er grunnen til at telefonen min er en smule treg noen plasser, er X10 egentlig en kjempetelefon:)

Den har jo litt liten skjerm, som gjør at noen av app'sene får litt liten skrift, men jeg vil uansett ikke ha en telefon med noe særlig større skjerm enn dette pga. størrelsen på telefonen.

Jeg velger å håpe på at Android 2.1 bringer med seg noen positive overraskelser. Gleder meg til updaten kommer! :)

Skrevet

Ja, for fremtiden vil det være en fordel om telefonprodusent hold tassene mest mulig unna, slik at man står friere til å velge, og slipper kunstige begrensninger.

Men jeg har fått gjort blåtann brukbar med tillegget "Bluetooth File Transfer", og dette du nevner med MMS har jeg løst med å bytte ut det nokså begrensede default SMS-programmet med "Handcent". Da kan du også lagre MMS på minnekortet, så det kan du jo teste ut. :)

Skrevet

Det meste kan vel hackes og reverse engineeres, og hvis mange nok vil ha det er sjansen stor for at noen gjør det også. Men det er vel litt uvanlig å ville gå den veien Marius, så jeg har heller ikke hørt om det.

Eneste jeg kan komme på måtte være om du har en laptop (eller maskin med W-LAN) altså. Da kan du lage bro mellom LAN og W-LAN på laptopen, og kanskje klare å få inn nettet via telefonens W-LAN på den måten.

Skrevet

Jeg leser dårlige nyheter for dem som har SE Experia X10/Mini/Mini-Pro. Vi har jo blitt lovet Android 2.1 innen utgangen av september, men nå blir det ikke det likevel. SE starter utrulling i slutten av oktober, og det skulle ikke forundre meg om Norge ikke er helt øverst på listen, så det snarere blir november. :(

Mer om dette her sonyericsson.com/update-on-updates

Hehe, ser forresten det har kommet 1,347 svar på den blogposten ila 3 dager. En viss missnøye å spore der... :grin:

Skrevet

Ja det er i grunn det Marius.

Det loves forsåvidt noen "goder" som at blåtann skal bli brukanes uten 3-parts programvare, og HD-filming med kronisk autofokus skal vi få. :grin:

Så noe bra kommer det nok ut av det, og grundig testing før utrulling er aldri feil. Men samtidig klarer jeg ikke helt la vær å tenke at det er litt som signaturen min, og jo lenger tid SE skal drive å knote med dette, og den allerede gamle 2.1, jo mer "ødelagt" blir det. (Etter mine mål ;) )

Jeg har aldri prøvd en "ren" Android 2.2, men er ikke dette ganske bra som det er? Eller tar jeg feil, Android er bare en kjerne som i seg selv er ubrukelig?

Eventuelt, har SE valgt så ukurrante hardware-løsninger at det meste må kjøres gjennom spesial-tilpassede SE løsninger, eller er det slik alle må gjøre det?

Det er mulig det ikke er så enkelt med telefoner og Android, men jeg tenker at dette er litt som med laptop'er. Laptops av i dag kommer etter mitt syn fullstendig ødelagt fra produsent. De er ned-dynget med en helt avsindig mengde skrot, hvorav mye er rent forretningsmessig motivert, altså reklame og dermed formodentlig er med å holde prisen lav. Men veldig mye av det er snarere fordyrende og forsøplende greier fordi Acer, Dell, HP, & Co, insisterer på å lage sine egne fordummende programmer for å få tilgang til helt standard Windows-funksjoner som trådløs nett, backup, kamera, osv. Så man dobler minneforbruk, oppstartstid, og feil-risiko, med en hel bråte slike smør på flesk programmer.

Det er synd hvis Android skal lide samme skjebne dersom det ikke er nødvendig. Hvilket jeg ikke vet, så derfor skriver jeg i spørsmålsform. Jeg kan laptop, men ikke Android/telefon. :)

Skrevet

Min lille Xperia Mini Pro bestemte seg i dag for å kreve min fulle oppmerksomhet noen timer, et klassisk tilfelle av data-teknologi på sitt mest interessante... :cry: :sick:

Skulle bare lagre en MMS, noe som feilet første gang, og neste forsøk så ble skjermen bare svart. Når jeg så skulle starte den på nytt, ville ikke svineriet boote, kun en liten vibrasjon, og svart skjerm. Etter diverse forsøk, og reset-reboot, batteri inn/ut, fikk jeg fyrt den opp igjen uten sim-kort.

Prøvde derfor sim-kort i en annen telefon, og det fungerte utmerket der. Så satte jeg et annet sim-kort i Xperia, og da startet den igjen. Men fortsatt ikke mulig med sim-kortet jeg ønsker å bruke, og har brukt hele tiden. Så her hadde vi altså typiske morsomheter der telefonen fungerer utmerket, og sim-kortet fungerer også utmerket, bare ikke akkurat det spesifikke kortet, i den spesifikke telefonen, på denne spesifikke dagen...

Uansett, lang historie kort, for å løse problemet måtte jeg kjøre en full restore og update, og det jeg egentlig bare ville fortelle her da var at vi nå har fått Android 2.1 på Xperia Mini Pro.

Så om du ikke har gjort det, løp og last/oppdater. :D

Om det er så mye bedre vites ikke, men jeg liker ny måte å låse opp, og hurtig tilgang til lyd av/på, som er det man legger aller først merke til hvis man bruker standard SE skrivebord/launcher.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...