Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg trenger virkelig hjelp til å tyde gammel håndskrift fra 1870-tallet. Jeg er på jakt etter navnene til mine tipp tipp-oldeforeldre. Og kommer ingen vei videre i slektgranskingen før jeg har funnet ut hva som står her med sikkerhet.

Er det noen kan se hva som står her? På forhånd tusen takk for alle tips! :-)

Deres navn

For et større bilde av siden fra kirkeboka kan du sjekke dette bildet, hvor foreldrenes navn er på pkt. 7:

Oversikt av siden

Skrevet

Jeg tror også at det står Ola. Men det som er foran Ola er jeg nesten sikker på er hans tittel eller stilling. For det står nedover på alle sammen foran navnet.

Når det gjelder etternavnet til kona, så tror jeg at det siste tegnet med flagget ut mot høyre er en forkortelse for datter, og at det da er et navn foran. Men hvilket navn...DET er et mysterium.

Skrevet

Hei !

Du kan prøve å finne det ut på følgende måte:

1. Gå på http://www.digitalarkivet.no/

2. Dokumentet du har er konfirmasjonsprotokollen fra 1878. Det betyr at de du ser etter antakelig var i live i 1875. Så på digitalarkivet velger du folketellingen fra 1875.

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebMeta.exe?slag=vismeny&katnr=1&emnenr=4

3. Etternavnet på mannen er antakelig Jakobsen. Du søker da etter "Etternavn = Jakobsen". Trykk på "Hald Fram".

4. Du får da opp en klikkbar oversikt over de forskjellige fylkene. Velg fylket/området kirkeprotokollen er i fra.

Slik jobber du deg videre innover til gårdsnavn osv. og med litt flaks finner du tellingen for gården disse er i fra og der vil evt. navnet stå.

Lykke til !!

-Bernt

En ting til: Jeg har opplevd at flsktsnavn i "gamle dager" kunne bli skrevet noe feil i slike tellinger. Om du ikke finner det på første forsøk forsøk å søke på navn som skrives nesten likt, evtn gårdsnavn osv. Du har flere søkemulighter på digitalarkivet.

Skrevet

Takk for svar :-)

Jeg har letet i folketellingene fra 1865, 1875 og 1900 uten held. Nesten ingen som het Ola Jakobsen eller Jacobsen som kan matche, og ikke fra Nannestad. Har også søkt kun på Jakobsen, og kun Mari. Fant ei Mari Kristiansdatter, noe som KAN være det ene navnet. Født i 1826 og enke under tellingen i 1900. Men uten noen referanser til det som ligner Ola Jakobsen.

Vel...får fortsette letingen. Men hadde vært storartet å kunne være helt sikker på hvilke navn det er. Har fått tips om å legge inn på forumet til DISNorge.no, så krysser fingrene!

Skrevet

Nå tror jeg at jeg fikk napp.

Fant en Ole Jakobsen, føderådsmann. Og i et annet søk fant jeg Mari Kristiansdatter, føderådsenke. Begge fra samme bygd født med tre års mellomrom. Etter all sunn fornuft tyder det på at det er disse to. Måtte bare dele det med dere tilfelle noen ikke skulle få sove til natten :)

Skrevet

Hvordan fungerer slektsforskning, Vegar?

Jeg bestemte meg forrige helg for at jeg en gang for alle skal finne ut hvor etternavnet mitt opprinnelig stammer fra, men jeg har skjønt at det ikke bare er å søke på Google og håpe på lykken. Derfor lurer jeg på hvordan du gjør dette, og hvor jeg eventuelt bør starte?

Fortell! :) Det ser ut som du kan dette, jeg vil veldig gjerne høre om erfaringene dine!

Skrevet

Hei Aleksander.

Jeg er ganske ny i det selv, men kan godt fortelle hvordan jeg gjør det. Har fått en god del tips av andre som jeg gjerne vil dele videre.

De viktigste kildene du har er levende mennesker i familien din. Snakk med flest mulig, spesielt de eldre om deres foreldre og besteforeldre. Så langt de vet, både om navn og historie, bosted, osv. Noter ned all info, siden du får bruk for dette når du senere gjør research.

Utenom levende mennesker er det noen kilder som er verdt å lete i.

digitalarkivet.no legger ut kirkebøkene på nett. Disse er scannet, så du må lese deg igjennom. I kirkebøkene finner du primært dåp, konfirmasjoner, vielser og begravelse. Disse kirkebøkene er veldig bra for å finne ut mer info om et menneske. Hvis du ikke vet fornavn, men bare etternavn og fødselsdato på et menneske så leter du i kirkeboka på dette året og etter navnet. Og vips, finner du kun ett menneske så har du match. (hvis du vet at mennesket er døpt i den kirka). Her står også foreldrene til barnet, så her kan du komme videre bak i slekta.

Jeg bruker også folketellingene til å finne frem. Her kan du søke på navn, gårder, yrke, og avgrense til fylker og kommuner.

Dette finnes også på digitalarkivet.no

En side som kan være et alternativ og enklere å søke er:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/folketellinger.aspx

Du kan også søke på graver på kirkegårdene. Dette gjør du her:

Gravminner

Her kan du også innsnevre ditt søk under "Finn gravplass". Akkurat som i folketellingene hos Digitalarkivet.

Nå som du har disse kildene kan du veksle mellom de ulike hjelpemidlene for å dobbeltsjekke navn og datoer.

Som sagt, jeg har ikke holdt på lenge. Men er dette jeg bruker nå og synes det går greit.

Det er veldig moro, og anbefaler det til alle.

PS: Har forresten et lite problem med de jeg leter etter nå: Ole Jakobsen og Mari Kristiansdatter. Begge var i folketelling i 1900, men Mari står som enke. Som betyr at hennes mann må være død. Men Ole lever jo. Uff....Blir nok noen dager til...uker til...kanskje måneder for å finne ut av hvem som er de riktige personene.

Lykke til alle som vil prøve seg på slektsforskning :-)

Skrevet

Tipsene dine hjalp meg kjempemasse, Vegar!

Tusen hjertelig takk, det setter jeg virkelig stor pris på! :)

Jeg må innrømme at det er spesielt og se i kirkebøkene og se mine egne forfedre stå oppført, hvor de stammer fra og lignende! Det er virkelig spesielt, og ikke minst spennende!!

Hvor lenge har du drevet på med dette?

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...