Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmål: Når ATC sier at jeg skal bruke en bestemt transition, hva mener han da, og hvordan kan jeg enkelt og greit plotte dette inn i min fmc? Sist ATC'n på LFPG sa at jeg skulle bruke en transition ble jeg helt satt ut fordi jeg hadde ikke hørt om det før .. hehe jeg er så newbie! :)

Bare for å klargjøre: Han sa noe a la "BAW321 cleared to runway XX via XXX transition. Report established".

Skrevet

Det er derfor man bør ha charts liggende.Spesiellt når man flyr til tyske flyplasser,og i ditt tilfelle en fransk en.Så slipper du og få en aha opplevelse,når ATC gir deg en transition.

En transition er ofte ett punkt på STAR,eller som en STAR selv ofte.

De består av en drøss med wp inn på final,og på charts ser man ofte hvilken fart og høyde man skal ha på de.WP kan hete som dette:DP505-DP506 osv...

Jeg har begynnt med og fly PMDG 737 i det siste og der er man så heldig at hele transitions ligger i FMC.Men i PSS 757,måtte jeg legge inn hele sulamitten selv.... :grin:

Transitions finner du på samme side som man finner STARS i FMC.

Skrevet

I tillegg har man også transition på en ILS prosedyre. Altså et waypoint som transition inn til ILS'n. De vil du finne på høyre side etter å ha valgt en ILS/LLZ prosedyre.

STAR transitions finner du på venstre side etter å ha valgt en STAR. Da snakker jeg om FMC DEP/ARR page.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...