Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hør her dere. Jeg lurer på, er det fortsatt grusdekke på Kjevik (Kristiansand)?? Eller var det et annet sted på Sørlandet? Hvordan går det med de svære jet-turbina, med grus og allting??

Skrevet

Jeg har ikke sett så mye grus på Kjevik "[stort

Er det noen andre som har set det i det siste? hehe

Kanskje det er flystripa i Arendal du tenker på?

Tror i allefall at det er en lita stripe der.. om det er grass eller grus på den, det vet ikke jeg "[blink]"

 

Hilsen Vegard "[Cool]"

Skrevet

quote:

Opprinnelig postet av Eirik Mikal Aronsen:

Også turboprop-fly har ikke godt av det... Hvis flyet har hjulbrønnene opp-under motorene, vil propellene skyte stein opp dit, og kanskje smelle til litt, oppe i en Dash 8 er det opp for hjulbrønnen en turbinmotor som driver girkassen, som igjen driver propellen, og hvis den turbinmotoren treffes, og får en skade, vil det ha uheldige virkninger... Derfor måtte Twin-otteren gå i rute til Båtsfjord, det og at rullebanen var så kort der... Twin-otteren hadde hovedhjulene festet til kroppen, nederst på kroppen, og fikk ikke noen problem med det.

Nåja... Det skal nå en del til for at propellen på Dash 8 skal klare å slå stein opp i hjulbrønnen... Jeg tror faktisk ikke at det er mulig i det hele tatt...

 

...og om du kikker opp i hjulbrønnen på en Dash 8 så finner du heller ingen motor eller girkasse der. Motoren slutter der hjulbrønnen starter og mellom motoren og hjulbrønnen sitter det en firewall. Eksosrøret fra motoren derimot ligger øverst i hjulbrønnen, men det skal jaggu litt til for å treffe den lille åpningen som understellet går inn i...

 

Det kan vel forøvrig nevnes at Dash 8-100 og Dash 8-200 brukes på små grusbaner i opptil 5000 ft høyde i Papua New Guinea og andre steder...

 

Eneste grunnen til at Twin Otteren ble beholdt så lenge var nok at rullebanen nok var i korteste laget for en Dash 8..

Skrevet

Er det ikke Gullknapp den heter, flystripa i Arendal? Men det er vel ikke grus der? Jeg var på Kjevik i 1972, og "allerede den gang" (i gamle dager) var det asfalt der! Kanskje det er grusbanen til Tveit IL du tenker på??? "[blink]" Jeg vet dessuten om en lita stripe av gress ved Lågen i Larvik som ble brukt som flystripe av bedriften Treschow-Fritzøe, men jeg tror den er lagt ned nå.

Skrevet

quote:

Opprinnelig postet av georgkorycki:

Har hørt om at det er grusbane på Lysta.

Lista?? Nei... den har laaang bane med fast dekke. Den har vel hatt en av Norges lengste baner i sin tid. Er jo en skråbane på Lista også, ikke sikkert den har så veldig fast dekke lengre?

 

[ 16-05-2002, 19:13: Endret av: Anders Presterud ]

Skrevet

quote:

Opprinnelig postet av johnny molund:

Grus? Ikke på rullebanen vel??
"[Forvirret]"

Grus og jetmotorer er nok en uheldig kombinasjon.

Også turboprop-fly har ikke godt av det... Hvis flyet har hjulbrønnene opp-under motorene, vil propellene skyte stein opp dit, og kanskje smelle til litt, oppe i en Dash 8 er det opp for hjulbrønnen en turbinmotor som driver girkassen, som igjen driver propellen, og hvis den turbinmotoren treffes, og får en skade, vil det ha uheldige virkninger... Derfor måtte Twin-otteren gå i rute til Båtsfjord, det og at rullebanen var så kort der... Twin-otteren hadde hovedhjulene festet til kroppen, nederst på kroppen, og fikk ikke noen problem med det.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...